| کد خبر: 254853 |

◄ درخواست از نمایندگان مجلس برای حمایت از پیشنهاد دهندگان راهکارهای افزایش بهره‌ وری

انتظار می رود مجلس برای حمایت از کاشفان زمینه های افزایش بهره وری نیز اقدام نماید تا افراد اندیشمند و دلسوز کمتر مورد بی مهری قرار گیرند.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در نیمه فروردین در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، شعار امسال را شعاری مهم و حساس خواندند و فرمودند: مشکلات اقتصادی از جمله تورمِ بالا، باعث گسترش فقر و در مقابل، افزایش تبعیض و ثروت های حرام  می شود و ایجاد فساد، بر فرهنگ و افکار و رفتار مردم هم اثر منفی می گذارد ...

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار، ایشان در بخش دیگر به الزامات عملیاتی شدن شعار سال اشاره کردند از جمله: تصویب قوانین مورد نیاز بخش های اجرایی، همکاری حقیقی و گسترده سه قوه، پیگیری های جدی و مستمر تصمیمات تا رسیدن به نتیجه، ثبات در سیاست ها و تصمیمات اقتصادی، مشارکت دادن مردم، دانش بنیان کردن اقتصاد ملی، مبارزه جدی و بدون رودربایستی با هرگونه فساد، افزایش بهره وری ...

و نیز فرمودند: بهره وری ما در آب از اغلب کشورهای دنیا کمتر است و در شدت انرژی چند برابر کشورهای پیشرفته است.

- مبحث بهره وری که در اغلب مباحث اقتصادی رهبری مورد توجه می باشد از نکات مهمی است که همزمان چندین اثر بزرگ و قابل توجه بر اقتصاد کشور و به ویژه مهار تورم و رشد تولید دارد، قبل از پرداختن به آثار آن باید توجه نمود که در پایش شاخص بهره وری، اولین گام مقایسه زمانی درونی بدون پند از دیگران است (روند رشد یا نزول زمانی شاخص ها در سازمان) و مطلوب مقایسه جهانی است، همانگونه که هر دو مورد اشاره شده رهبر انقلاب (آب و انرژی) مقایسه با کشورهای پیشرفته شده است.   

- تاثیرات بهره وری کم از خریدهای بی مورد و مازاد دستگا ه های دولتی آغاز می شود که سبب افزایش هزینه و تعهدات مالی دولت شده و تمایل و انگیزه مشارکت مردم را کاهش داده و زمینه ساز فساد و نهایتا دوری اقتصاد از مسیر دانش بنیان شدن می گردد.   

- چند نمونه یادداشت های بهره وری در راه آهن که بهتر اهمیت آن را نشان می دهد:

بهره وری لکوموتیو به عنوان گلوگاه ریلی و مقایسه جهانی (تین نیوز / کد خبر 237558) که نشان داد بهره وری لکوموتیو ما نسبت به برترینها، کمتر از 7 درصد برزیل، کمتر از 9 درصد استرالیا و کمتر از 21 درصد سوئد می باشد،

تجربه افزایش بهره وری لکوموتیو ایران با 50 درصد رشد سال 69 .. (تین نیوز/ کد خبر 158010)،

بهره وری جهانی واگن باری (تین نیوز/ کد خبر 237049)،

بهره وری شبکه که در برخی مسیرها گلوگاه اعلام میگردد (تین نیوز / کد خبر 238110)،

بهره وری در هنگام طراحی مسیر یا دوخطه کردن (تین نیوز / کد خبر 247242)،

بهره وری ماشین آلات خط (تین نیوز/ کد خبر 143769)،

بهره وری و ارتقای ناوگان استرالیا (تین نیوز/ کد خبر 237322)،

تاثیر برقی کردن راه آهن تهران - مشهد بر بهره وری لکوموتیو و واگن مسافری تا حدود 300 درصد (تین نیوز / کد خبر 235396)، اهمیت پایش بهره وری ادارات کل نواحی در دستیابی به اهداف و تجربه نیمه اول دهه هفتاد نیز در (تین نیوز/ کد خبر 243629) بیان گردید. 

- تجربیات اوایل دهه هفتاد در کمیته بهره وری نیروی کشش (تین نیوز/ کد خبر 247464)، نقش مرکز تحقیقات در بهره وری و جلوگیری از تصمیمات جزیره ای (تین نیوز / کد خبر 177507)، تجربه شرکتهای بهره وری انرژی کانادا (تین نیوز/ کد خبر 72804) نیز از نگاه ساختاری تشریح گردید.

- تجربیات شرکت های بزرگ راه آهن خصوصی در افزایش بهره وری و شاخص های آن نیز مغفول نماند (تین نیوز / کد خبر 246246 و 240850). 

- در این راستا آسیب شناسی بهره وری از مقدمات بسیار مهم است که برای نیروی انسانی باید مستمرا انجام شود (تین نیوز/ کد خبر 252620) و به عنوان یک گام اساسی باید روش موجود محاسبه و پرداخت حقوق از شیوه روزمزدی به کارمزدی تغییر یابد (تین نیوز/ کد خبر 240932).  

- اشاره رهبر معظم انقلاب به پایین بودن بهره وری آب و انرژی نسبت به سایر کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته به عنوان دو نمونه باید برای مدیران ارشد دولت و نمایندگان مجلس هشداری باشد تا بهره وری تجهیزات وارداتی و حتی داخلی که از بودجه عمومی خریداری می شود را با ارزیابی دقیق تر سازمان ها پیوسته پایش نمایند (با تحلیل روند، ریشه یابی تغییرات شاخص ها ...).     

- ضمن تشکر از نمایندگان که در حال نهایی کردن قانون حمایت از افشاگران فساد هستند، انتظار می رود مجلس برای حمایت از کاشفان زمینه های افزایش بهره وری نیز اقدام نماید تا افراد اندیشمند و دلسوز کمتر مورد بی مهری قرار گیرند و برای تمدید ماده 144 (برنامه 5) یا تدوین قانون حمایت از شرکت های افزایش بهره وری (مانند شرکت های خدمات انرژی، اسکو= ESCo) گام بردارد.

- دولت با مطالبه گزارشات بهره وری و پایش مستمر می تواند و زمینه حضور بخش خصوصی در جهش بهره وری را فراهم نمایند. 

- افزایش بهره وری یکی از راهکارهای موثر، زودبازده و کم هزینه برای مهار تورم و رشد تولید است (راهکار سوم، تین نیوز/ کد خبر 156272).

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.