| کد خبر: 247976 |

در ملاقات معاون وزیر راه وشهرسازی با دبیرکل اتحاده حمل و نقل بین المللی جاده ای؛

حمل و نقل جاده ای؛ ستون فقرات نظام لجستیک کشور

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با امبرتو دی پرتو دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو ) دیدار و در خصوص دستاوردها و برنامه های این سازمان در بخش حمل و نقل بین المللی گفت گو کرد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو ) دیدارو گفت گو کرد

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با امبرتو دی پرتو دبیر کل اتحادیه حمل و نقلبین المللی جاده ای (ایرو ) دیدار و در خصوص دستاوردها و برنامه های این سازمان در بخش حمل و نقل بین المللی گفت گو کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان ، ضمن خیر مقدم به دبیر کل ایرو گزارشی از استعداد بخش حمل و نقل جاده ای کشور بیان کرد و افزود : در کشور ما بیش از 90 درصد حمل داخلی از طریق جاده صورت میگیرد و حمل ونقل جاده ای ستون فقرات نظام لجستیک کشور می باشد.

از سوی دیگر، قریب به 500 میلیون تن جابه جایی کالا و 300 میلیون نفر از طریق حدود 90 هزار کیلومتر شبکه راههای بین شهری و حدود 10 میلیون تن ترانزیت از طریق 25 پایانه مرزی و 10 بندر مهم در شمال و جنوب و حدود 25 هزار کیلومتر راههای ترانزیتی در کشور ما صورت می گیرد.

امانی تصریح کرد : با توجه به سیاست دولت ج.ا. ایران در جهت فعالسازی راهگذرهای منطقه ای و بین المللی و همچنین توسعه همکاریهای تجاری و حمل ونقلی با کشورهای همسایه و منطقه و علیرغم تحریمهای ظالمانه تحمیل شده به کشور ما، حجم ترانزیت از قلمرو ایران نسبت به سنوات قبل از کرونا بیش از 40 درصد رشد داشته و هدفگذاری ما برای سال آتی 20 میلیون تن می باشد.

وی با بیان این که این سازمان به عنوان متولی حمل ونقل جاده ای کشور، دارای دو معاونت اصلی« راهداری» و «حمل ونقل» است، افزود : این سازمان در طول دو دهه گذشته با وجود تمام مشکلات، سرمایه گذاری وسیعی را برای ارتقاء سطح خدمات حمل و نقل جاده ای با تاکید بر بکارگیری فناوری های نوین و سامانه های هوشمند نموده است و استفاده از شرکتهای دانش بنیان، ظرفیت فنی بسیار با ارزشی را برای کشور خلق نموده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : در هفته گذشته اجلاس مهم بین وزرای حمل ونقل ایران با کشورهای آسیای مرکزی، آذربایجان و روسیه به میزبانی سازمان و وزارت متبوع را با هدف هم اندیشی، مرور پیشنهادها و ارائه راهکارها جهت تبدیل قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کانون ترانزیتی منطقه با موفقیت برگزار کردیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تأکیدکرد : این سازمان به عنوان یکی از معاونت های مهم و تخصصی وزارت راه و شهرسازی، همواره بر توسعه همکاری های همه جانبه در کلیه فعالیتهای حمل ونقلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ایرو تاکید داشته و همیشه بطور شفاف هدفگذاری خودمان برای تبدیل شدن به هاب فعالیت های ایرو در منطقه آسیای غربی را اعلام کرده ایم.

امانی ضمن تشکر از پیگیری و رایزنی های موثر اتحادیه ایرو بابت بازگشایی مرزهای کشور ترکمنستان و آغاز ترانزیت یکسره از آن کشور در دوره پساکرونا ، افزود : اعتقاد داریم با توجه به سطح همکاری های ج.ا. ایران با ایرو، ایجاد یک دفتر منطقه ای در غرب آسیا با توجه به استقبال خوب کشورهای این منطقه برای ورود به حوزه تیر، در جهت حل و فصل موضوعات بسیار راهگشا بوده و با توجه به میزبانی دبیرخانه اکو در ایران، ایجاد دفتر نمایندگی ایرو در منطقه غرب آسیا در تهران از سوی طرف ایرانی پیشنهاد گردید.

وی اعلام کرد: در فوریه 2016 (برابر با بهمن 1394) برای نخسیتن بار یادداشت تفاهم سه جانبه بین این سازمان ، اتحادیه ایرو و اتاق بازرگانی ایران، در ژنو منعقد گردید. یادداشت تفاهم مذکور که با مشورت سه نهاد یادشده تنظیم گردید، دارای جامعیت مناسبی است و ضمن تاکید بر ضرورت عملیاتی کردن کلیه موضوعات مورد توافق مندرج در این یادداشت تفاهم فیمابین، مقرر شد یک یادداشت تفاهم جدید به منظور پوشش دادن الزامات و تحولات روز به ویژه شرایط مربوط به پساکرونا که دارای چارچوبی کارآمد برای ایجاد بستر همکاری موثر مشترک برای اجرای آن باشد، در نشست آتی تهیه و امضاء شود.

ایشان یادآور شد : حوزه آموزش و پژوهش به طور ویژه در بخش حمل ونقل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و شاید از معدود سازمان های متولی حمل ونقل جاده ای در منطقه و چه بسا جهان هستیم که جایگاه مستقلی در ساختار تشکیلاتی سازمانی خود تحت عنوان مرکز آموزش داریم.

بر اساس این گزارش آقای امبرتو دی پرتو، دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو ) در این جلسه ، از دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل بین المللی جاده ای به ویژه در بخش آموزش و پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تقدیر کرد و اظهارداشت : در ایام همه گیری بیماری کرونا علیرغم مشکلات و محدودیت های مرزها در جابه جایی کالاها و حوزه ترانزیت در کشور ایران اقدامات متوقف نشد و حتی در سال گذشته هم شاهد رشد 68 درصدی در شقوق مختلف ترانزیت بودیم که قابل تقدیر است.

وی افزود : علیرغم مشکلات موجود ازجمله جنگ و ناآرامی در اوکراین ، می بایست به دنبال فرصت ها و ظرفیت های جدید بوده و کریدور ترانزیتی ازجمله مسیر ترکمنستان، ایران، ترکیه به سمت اروپا فعال سازی شود.

دبیرکل ایرو خاطرنشان کرد : برنامه آینده اتحادیه ایرو ، توسعه حمل و نقل چندوجهی ، حمل و نقل تیر و سی ام آر برخط و کامیون های خودران است.

در ادامه این گزارش، حمزه ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات و اقتصاد حمل و نقل و سرپرست مرکز آموزش، گزارشی از توانمندی های بخش آموزش و برنامه های آتی و توسعه ای در بخش مذکور ارائه و راهکارهای انتقال دانش با آن اتحادیه مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت. همچنین نمایندگان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و تشکلهای صنفی حمل و نقل بین المللی نیز با بیان موضوعات و چالشهای فرارو جهت تردد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خواستار حمایت و رایزنی بیشتر و موثرتر اتحادیه ایرو به منظور رفع موانع پیش رو شدند.

این گزارش می افزاید، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت حمل و نقل بین المللی دراین جلسه طی سخنانی ضمن ارائه سامانه پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی که بامشارکت سازمان و اتاق بازرگانی ایران راه اندازی شده است، بر ضرورت رفع موانع پیش روی ناوگان ایرانی ازجمله دشواری دریافت روادید کشورهای اروپایی، تامین مجوزهای تردد و نقل و انتقالات مالی و تهیه کارت های اعتباری تاکید و بر لزوم همکاری های مشترک منطقه ای از طریق توسعه مسیرهای عراق به کشورهای ماورا مانند اردن، سوریه، لبنان و عربستان سعودی و همچنین ارتباط حمل و نقل ترکیبی تحت صحابت تیر با کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند در راستای سیاست های ترانزیتی دولت ج.ا.ایران جهت تنوع بخشی مسیرهای جایگزین بین آبراه های اصلی بین المللی اشاره نمود.

وی افزود : مساعدت اتحادیه ایرو در جهت رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاههای مرزی از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی و بازدیدهای میدانی و ارائه الگوهای منطقه ای بسیار مهم و مفید فایده خواهد بود.

براساس این گزارش در جمع بندی جلسه، درخواست ها از اتحادیه ایرو و بهره برداری مناسب از تعاملات فیمابین مطرح شد که عبارت است از : ضرورت بهره برداری از ظرفیت سازنده آن اتحادیه در انتقال تجارب و دانش روز در خصوص کنوانسیون های حمل و نقل بین المللی مانند کنوانسیون حمل و نقل کالاهای فساد پذیر (ATP) که مراحل الحاق آن به پایان رسیده است، کنوانسیون حمل کالاهای خطرناک از طریق جاده (ADR) و کار خدمه کامیونها (AETR) و معاینه فنی که مراحل الحاق آن در دست پیگیری می باشد، حمایت از اقدامات جدی سازمان و وزارت متبوع درخصوص فعالسازی راهگذرهای حمل ونقل بین المللی از جمله شمال _ جنوب، خلیج فارس _ دریای سیاه، چابهار و راهگذر عشق آباد و نهایتاً مساعدت آن اتحادیه به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت و اثربخشی آموزش شاغلین بخش حمل و نقل به ویژه در بخش بین الملل بطوریکه امکان اشتغال رانندگان کارآزموده در اروپا میسر گردد.

گفتنی است در پایان این جلسه ، دبیر کل ایرو از مرکز مدیریت راه ها و سامانه های هوشمند حمل و نقل جاده ای و سامانه های حوزه راهداری و نگهداری راه ها بازدید کرد .

این گزارش می افزاید، با توجه به میزبانی سازمان از نامبرده، هماهنگی بازدید ایشان از گمرک، اتاق بازرگانی و اکو نیز مورد هماهنگی قرار گرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 1 0

    کدام نظام؟
    کدام لجستیک؟