| کد خبر: 244610 |

◄ انتقال وظایف تصدی گرایانه راه آهن به بخش غیردولتی؛ نیازی که فراموش شد

مهمترین دلیل این سانحه، عدم وجود تمرکز این شرکت بر مسئله ایمنی و رعایت ضوابط و مقررات است که همین امر مرهون ولع بیش از حد این ارگان برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار حمل و نقل ریلی کشور است.

تین نیوز

روز سه شنبه 7 تیرماه، گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص سانحه قطار مسافربری مشهد-یزد، در صحن علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش تین نیوز، در این گزارش تاکید شده است که مجموعه ای از عوامل و خطاهای فنی، انسانی و ناهماهنگی های سازمانی منجر به رخ دادن این حادثه دردناک شده است.

همچنین وجود تعارض منافع در بهره بردار بودن، رگولاتور بودن و همچنین تعیین اعضای کمیسیون عالی سوانح ریلی از سوی مدیرعامل شرکت راه آهن با تایید وزیر راه و شهرسازی، به عنوان یکی از اشکالات ساختاری موجود در شبکه حمل و نقل ریلی کشور عنوان شد و در این گزارش بر آن تاکید گردید.

صالحی: این سانحه محصول عقب ماندگی های قبلی است

در حاشیه این جلسه علنی، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن ایراد سخنرانی اعلام کرد: ما نسبت به تک‌تک عزیزان که در این سانحه دچار مصدومیت شدند احساس مسئولیت کرده و خودمان را در کنار بازماندگان این سانحه می‌ بینیم. از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس بابت پیگیری که در خصوص این سانحه داشتند قدردانی می‌ کنیم. در این سانحه علاوه بر خطای انسانی عوامل دیگری مانند عقب‌ ماندگی انباشته برجای مانده در حوزه راه‌ آهن و عدم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی به چشم می‌ خورد. اهتمام نمایندگان برای توسعه هوشمند سازی حمل و نقل ریلی و ارتقای ایمنی در حوزه حمل و نقل یکی از عوامل کلیدی است که می‌تواند از تکرار این حوادث جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: 

وی با اشاره به اهمیت بحث ایمنی در حمل و نقل ریلی خاطر نشان کرد: امیدواریم با نفوذ فناوری در حوزه ریلی کشور شاهد افزایش ایمنی و جلوگیری از تکرار سوانح تلخ باشیم. ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی در اولویت راه‌ آهن قرار دارد. نگاه ما به بحث ایمنی ویژه است. ارتقای فناوری در حوزه حمل و نقل با استفاده از تمام ظرفیت‌ ها در دستور کار ما قرار دارد. به منظور ارتقای ایمنی و افزایش رفاه در حوزه حمل و نقل ریلی نیازمند اصلاح اساسنامه توسعه راه‌ آهن و اصلاح ساختار و همچنین بروزرسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی و ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی و همچنین بروزرسانی مقررات عمومی سیر و حرکت هستیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما به دنبال تامین منابع برای تکمیل مسیرهای شبکه ریلی بوده و استفاده از فناوری‌ های نوین و هوشمند سازی شبکه حمل و نقل برای ارتقای ایمنی و کاهش خطای انسانی در دستور کار است. بازسازی و بهسازی خطوط ریلی از دیگر مواردی است که با جدیت دنبال می‌ شود. ارتقای بودجه راه‌ آهن برای هوشمند سازی و توسعه خطوط ریلی و همچنین نفوذ فناوری در حمل و نقل ریلی در اولویت قرار دارد. با توجه به شرایط منطقه ما امکان ویژه‌ای را برای توسعه ترانزیتی پیدا کرده و در تلاش هستیم تا با استفاده از تفاهمنامه‌ها از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

عقب ماندگی حاصل سال ها عدم اعتماد به بخش غیردولتی است

در همین رابطه، یکی از کارشناسان حمل و نقل در یادداشتی نسبت به سخنان مدیرعامل شرکت راه آهن واکنش نشان داد و عنوان کرد: بدون شک مهمترین دلیل این سانحه، عدم وجود تمرکز این شرکت بر مسئله ایمنی و رعایت ضوابط و مقررات است که همین امر مرهون ولع بیش از حد این ارگان برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار حمل و نقل ریلی کشور، بر خلاف اصول قانون اساسی و آیین نامه ها و ضوابط مربوطه است.

این کارشناس با اشاره به اینکه وجود عقب ماندگی فناورانه در راه آهن ایران، حاصل سال ها عدم اعتماد به بخش غیردولتی و حفظ سهم بازار دولت در این صنعت است، گفت: اگر امروز عقب ماندگی هایی چه در حوزه فناوری، چه در حوزه عملکرد و بهره برداری، توسعه زیرساخت و ناوگان و چه در مورد موضوع مهم ایمنی شاهد هستیم، همگی به واسطه سال ها اهمال در خصوص بسط ید بخش های غیردولتی و مردمی برای ورود به این حوزه کاملا فنی و اقتصادی است که متاسفانه شاهد عمیق تر شدن این بحران در دوره جدید مدیریتی راه آهن هستیم.

این کارشناس تاکید کرد: برای هوشمند شدن راه آهن و یا توسعه شبکه ریلی و آلات و وسایل نقلیه ریلی کشور، دیگر نباید به کمک دولت و مجلس چشم دوخت. در بسیاری از کشورها راه آهن خود منبع درآمد دولت ها و کشورها است، نه آنکه بعد از سال ها، برای توسعه نیاز به سرمایه گذاری دولتی از محل درآمدهای بودجه عمومی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین مدیران ارشد راه آهن می بایست به جای تلاش برای اقناع دولت و مجلس در جهت اخذ بودجه بیشتر برای توسعه و یا افزایش ضرایب ایمنی این گونه مهم از حمل و نقل، به دنبال اجرای قانون بوده و تلاش کنند تا با انتقال وظایف تصدی گرایانه به بخش های غیردولتی، تمرکز خود بر تدوین و نظارت بر اجرای مقررات مربوطه را بازیابی کنند.

به گزارش تین نیوز،  در بخشی از جلسه علنی مجلس در مرود بررسی سانحه قطار مسافری مشهد یزد، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این سانحه محصول ساختار و سیستمی بوده که خوب کار نکرده و اشتباهات را افزایش داده است. آیین نامه های لازم از ۱۲ سال قبل ابلاغ شده، باید از بخش خصوصی استفاده شود اما ایرادات کار باعث خروج این بخش از راه آهن شده است. بهسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور با واگذاری به بخش خصوصی واقعی و نه فاسد، اتفاق می افتد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    مصادیق تصدی گری در راه آهن
    1- تملک بزرگترین شبکه حمل و نقل بار در پوشش شرکت های زیر پوشش صندوق کارکنان راه آهن که ارکان آن منصوب مدیر عامل راه آهن هستند.
    2- نفوذ کامل در مدیریت شرکت رجا بعنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل مسافری.
    3- اصرار بر حفظ لکوموتیو ها در حالی که توان مالی نگه داری و تعمیرات آنها را نداشته بسیاری از آنها خارج از سرویس و خارج از گردش هستند.پیمانکاران تعمیرات بیش از دو هزار میلیارد تومان از راه آهن طلبکار هستند.
    4- تلاش برای حذف بخش خصوصی واقعی از نگه داری و تعمیرات ناوگان و اصرار بر واگذاری این فعالیت به کارکنان کارخانجات بصورت امانی
    5- بازگرداندن سیستم بازرسی تعمیرات ناوگان به راه آهن. در حالیکه سالها برای برون سپاری این فعالیت تلاش و برنامه ریزی شده بود.
    6- بازگرداندن مالکیت شرکت تراورس به راه آهن بجای اصلاح شیوه و فرایند واگذاری ها.
    ادامه دارد