| کد خبر: 209868 |

◄ احداث بزرگراه ماکو-بازرگان صرفه اقتصادی دارد؟

یک کارشناس منطقه آزاد گفت: احداث بزرگراه ماکو-بازرگان در صورتی توجیه دارد که 2 بانده باشد و در غیر این صورت توجیهی برای احداث آن وجود ندارد.

تین نیوز

یک کارشناس منطقه آزاد گفت: احداث بزرگراه ماکو-بازرگان در صورتی توجیه دارد که 2 بانده باشد و در غیر این صورت توجیهی برای احداث آن وجود ندارد. 

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس منطقه آزاد در خصوص بزرگراه ماکو-بازرگان گفت: در دولت دهم قرار بر این بود که ابتدا بزرگراه تبریز-ماکو-بازرگان احداث شود و در حاشیه آن ریل راه‌آهن قرار داده شود که ایران به راه‌آهن ترکیه متصل شود اما ترکیه نپذیرفت که خط آهن را تا بازرگان احداث کند؛ زیرا برای ترکیه اتصال این خط از مسیر بازرگان هزینه زیادی داشت.

وی افزود: ایران و ترکیه پذیرفتند محلی به نام چشمه ثریا در نزدیک آذربایجان شرقی که مرز ترکیه و جمهوری نخجوان است، محل اتصال راه‌آهن دو کشور شود. 6 ماه پیش نیز راه‌آهن ایران با ترکیه توافق کرد که چشمه ثریا محل اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه شود که ساخت راه‌آهن از سمت بازرگان دیگر منتفی شد.

این کارشناس بابیان اینکه منتفی شدن ساخت راه‌آهن در بازرگان، منتفی شدن احداث بزرگراه ماکو-بازرگان را به دنبال داشت اظهار کرد: با منتفی شدن احداث راه‌آهن در بازرگان تا حدودی توجیه ساخت این آزادراه از بین رفت و از طرفی  جاده قدیم ماکو به بازرگان نیز تعریض ، بهسازی و دوبانده شده است و تنها 70 کیلومتر از آن مانده است.

وی در خصوص توجیهات کارشناسی برای ساخت این بزرگراه گفت: ازلحاظ پدافند غیرعامل و باری که برای جاده قدیم مطرح می‌شود، احتمال اینکه یک توجیه کارشناسی بیان و بر مبنای آن عنوان شود که یک بزرگراه برای این قسمت نیاز است؛ وجود دارد، اما باید دید مشخصات فنی چیست؟

این کارشناس افزود: به لحاظ فنی برای این منطقه باید بزرگراهی ساخته شود که هر لاین آن 2 باند باشد زیرا بار ترانزیت بر روی این جاده منتقل می‌شود و بار مسافر به جاده قدیم منتقل می‌شود و یا برعکس. پس می‌توان گفت در صورتی ساخت این بزرگراه توجیه دارد که مسیر ترانزیت از مسیر تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی جدا شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 1

    کارشناس عزیز ، اصلا توجیه ندارد ، چه دو لاین چه چهار لاین!!!!مگر تردد بار اقتصادی را با راه آهن نباید انجام داد؟لطفا مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل را درست تفسیر بفرمایید.اینها منابع مالی را به چاه ویل می ریزند!!!!