| کد خبر: 179815 |

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری به تین‌نیوز:

◄ ساخت فرودگاه گاودشت توجیه اقتصادی ندارد/ در نزدیکی گاودشت 3 فرودگاه وجود دارد

نماینده اسبق ایران در ایکائو عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که ساخت این فرودگاه را توجیه‌پذیر نمی‌کند این است که در نزدیکی گاودشت چند فرودگاه مانند ساری، نوشهر، بابلسر وجود دارد که این فرودگاه‌ها به‌جز فرودگاه ساری تقریباً بدون پرواز هستند.

تین نیوز

اخیراً خبرهایی در برخی از رسانه‌ها منتشرشده مبنی بر این‌که نمایندگان آمل و بابل در مجلس شورای اسلامی تلاش بسیاری برای ساخت فرودگاه در گاودشت (روستایی در توابع غربی بابل) کرده‌اند و این موضع تا جایی پیش رفته که نمایندگان این حوزه به دو وزیر راه و شهرسازی سابق و وزیر جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کرده‌اند که در نهایت این اتفاق باعث مناقشه و چالش ارضی بین دو شهر بابل و آمل شده است.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این خبر واکنش‌های بسیاری را در بین متخصصان و کارشناسان صنعت هوایی داشت که چگونه نماینده‌ای بدون این‌که توجیه اقتصادی یک پروژه‌ای را در نظر بگیرد خواهان ساخت فرودگاه در حوزه انتخابیه‌اش است.

در همین رابطه علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز، در این رابطه عنوان کرد: ظاهراً زمینی که نمایندگان بابل و آمل قصد ‌ساخت فرودگاه در آن را دارند کاربری کشاورزی دارد که تبدیل آن به بخش خدماتی کار منطقی به نظر نمی‌رسد.

او در ادامه می‌افزاید: یکی از موضوعاتی که ساخت این فرودگاه را توجیه‌پذیر نمی‌کند این است که در نزدیکی گاودشت چند فرودگاه مانند ساری، نوشهر، بابلسر وجود دارد که این فرودگاه‌ها به‌جز فرودگاه ساری تقریباً بدون پرواز هستند.

نماینده اسبق ایران در ایکائو با اشاره  به این‌که هزینه بودجه دولتی برای ساخت این فرودگاه که توجیه اقتصادی ندارد کار درستی نیست، عنوان کرد: اگر بخش خصوصی تصور می‌کند که ساخت این پروژه می‌تواند بازگشت سرمایه به دنبال داشته باشد می‌تواند خودش پای کار بیاید.

 منظری با اشاره به ساخت فرودگاه‌هایی سفارشی بیان کرد: متأسفانه تعداد فرودگاه‌های که در سال گذشته بدون این‌که توجیه اقتصادی آن در نظر گرفته بشود بسیار زیاد است. در حال حاضر فرودگاه‌های که با این شیوه ساخته شده‌اند غالباً بدون پرواز و یا تک پرواز هستند.

وی با بیان این‌که بنده خاطرم است که در سال 80 تا 85 استراتژی مناسبی برای مقاومت ساخت فرودگاه جدید سفارشی اتخاذ شده بود، عنوان کرد: در این رابطه می‌توان دو استراتژی را دنبال کرد. اگر درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در بخش ناوبری هوایی هزینه شود دیگر پولی برای ساخت فرودگاه‌های سفارشی باقی نخواهد ماند که نمایندگان بخواهند با فشار سیاسی خواهان ساخت فرودگاه در حوزه انتخابیه خود باشند و روش دیگر که بسیار در دنیا متداول است خارج کردن ساخت فرودگاه از دولت مرکزی است. در اغلب کشورهای دنیا ساخت فرودگاه در اختیار استاندارها و شورای شهرها قرار می‌گیرد که اگر منطقه‌ای احساس نیاز برای ساخت فرودگاه داشت، هزینه ساخت این فرودگاه با بودجه محلی تامین می‌شود.

او در انتها ابراز کرد: در پیشگیری این دو استراتژی باعث خواهد شد که هیچ فرودگاهی بدون توجیه اقتصادی ساخته نشود و این اتفاق در نهایت بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.