| کد خبر: 270695 |

فرودگاه یاسوج؛ بال پرواز می خواهد!

کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب دارای قابلیت های بی نظیری است اما این استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است. پروازهای این فرودگاه روزانه نیست و متولیان امر کمر همت برای برقراری هر روزیک پرواز در فرودگاه بسته اند.

تین نیوز

کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود ودارای قابلیت های بی نظیری است امااین استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است البته وجود فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان رامی توان علاجی براین درد محرومیت در بخش حمل ونقل دانست اما پروازهای این فرودگاه روزانه نیست و متولیان امر کمر همت برای برقراری هر روزیک پرواز در فرودگاه بسته اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می کند.

مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساختهای اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.

هم اینک، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود و آنچنان که باید حمل و نقل توسط فرودگاه انجام نمی گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.

این در حالی است که مجوز برقراری پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد و در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد، طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج تمامی امکانات، تجهیزات و زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم اکنون این فرودگاه برای برقراری پروازهای بین المللی آمادگی دارد اما هیچگونه پرواز بین المللی تاکنون نداشته است.

به اعتقاد صاحب نظران، سرمایه گذاری، رونق اقتصادی ، تولید ثروت ، اشتغال ، گسترش دانشگاهها و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان بستگی زیادی به سهولت در امر حمل و نقل بستگی دارد که پروازهای هوایی یکی از ایمن ترین مسافرت ها به شمار می رود.

بر اساس اعلام مدیر فرودگاه یاسوج، شرکت هواپیمایی ماهان طبق برنامه چهار پرواز در هفته (روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه) به تهران انجام می دهد.

سال ۱۴۰۲ در فرودگاه یاسوج چه گذشت؟

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: سال ۱۴۰۲ افزون بر ۳۳۰ میلیارد ریال اقدامات عمرانی در فرودگاه یاسوج انجام گرفته است که از جمله آن ها توسعه ساختمان آتش نشانی فرودگاه و بهسازی ساختمان آن با مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: خرید دستگاه چیلر ۲۸۰ تنی و هواساز و احداث ساختمان های مربوطه به هر کدام به متراژ ۲۵۰ متر مربع از دیگر اقدامات انجام شده محسوب می شود.

انصاری فرد تاکید کرد: این کارها برای خنک شدن ساختمان در تابستان بوده که امسال در این رابطه مشکلی نخواهیم داشت.

مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: بهسازی ساختمان پلیس فرودگاه یاسوج و ساختمان سپاه این فرودگاه با هزینه ۱۰ میلیارد ریال از دیگر کارهای انجام شده است.

وی ابراز کرد: همچنین اقدامات حراستی از جمله نصب دوربین های مدار بسته و راهبند ضد تروریستی در فرودگاه و سیستم اکسس کنترل با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.

انصاری فرد تصریح کرد: زمینه برقراری پروازهای شب در فرودگاه یاسوج انجام شد و با نصب سیستم روشنایی پاپی و سیمپل اپروچ در فرودگاه امکان برقراری پرواز به صورت شبانه رو زدر فرودگاه یاسوج مهیا شده است و شرکت های فرودگاهی می توانند بدون حدودیت زمانی در طول شبانه روز در این فرودگاه پرواز برقرار کنند.

برنامه های پیش رو برای فرودگاه یاسوج

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: پیگیری های لازم برای افزایش پروازهای این فرودگاه به تهران صورت گرفته و قرار است در اردیبهشت ماه این پروازها افزایش یابند.

انصاری فرد ابراز کرد: همچنین با توجه به نیاز هم استانی ها، پیگیر برقراری پروازهای عسلویه از این استان هستیم و پرواز به سمت شهرهای کیش و مشهد هم پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: امید است در سال ۱۴۰۳ برای این سه شهر شامل عسلویه، کیش و مشهد پروازهای جدید صورت گیرد.

مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: تمام مقدمات برای پرواز عسلویه فراهم شده است و منتظر هستیم شرکت های هواپیمایی از جمله ماهان، پارس ایر و آتا برنامه ارائه دهند.

انصاری فرد اضافه کرد: پس از تصویب مصوبه رئیس جمهور با پیگیری های شبانه روزی استاندار ۲ پرواز این فرودگاه به چهار پرواز ارتقا یافت و تمام تلاش مان این است که این پروازها در اردیبهشت ماه امسال بیشتر هم شوند و هدفگذاری حداقل هر روز یک پرواز به تهران است.

بین المللی است؛ هیچ پرواز خارجی ندارد!

سال ۱۴۰۰مجوز پروازهای خارجی به فرودگاه یاسوج داده شد و اگرچه هم اینک پسوند بین المللی را با خود یدک می کشد اما از آن زمان تاکنون هیچ پرواز خارجی انجام نشده است.

در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند که از عوامل مهم رشد اقتصادی، صنعتی و گردشگری است.

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: زیرساخت های لازم برای پروازهای بین المللی وجود دارد و این فرودگاه آمادگی کامل برای پروازهای بین المللی دارد.

انصاری فرد ادامه داد: برقراری پروازهای بین المللی به در خواست مردم برمی گردد و بستگی به پیگیری های مقامات ارشد استان دارد.

به دلیل آمار پایین فرودگاه و پروازها با این روند توسعه محقق نمی شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش صنعت هوایی در توسعه استان، افزود: فرودگاه به عنوان زیرساختی مهم برای رشد و توسعه هر بخشی و یا حوزه ای است و بدون داشتن این زیرساخت نمی توان به توسعه و پیشرفت یک شهر و استان برنامه ریزی جامعی داشت.

سید علی احمدزاده افزود: برای استانی که در زمینه گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد و بهشتی برای سرمایه گذاری در جنوب غربی ایران با داشتن ظرفیت های عظیم نفت و گاز، طبیعت بکر، آب و سایر توانمندی ها محسوب می شود، به دلیل آمار پایین فرودگاه و پروازها با این روند توسعه محقق نمی شود.

وی عنوان کرد: در سفر دور دوم دولت به استان یکی از مطالبات خبرنگاران افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج بود که جلسات مختلفی در مرکز کشور پیرامون این موضوع برگزار شد و همچنان پیگیر افزایش پروازهای فرودگاه هستیم.

احمدزاده ابراز کرد: یکی از دلایلی که تاکنون پروازهای استان افزایش نداشته است کمبود هواپیما به دلیل تحریم ها است که امیدواریم با تدابیر دولت سیزدهم این موضوع رفع شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: موضوع افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج را در جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور و همچنین دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیگیری می کنم چرا که استان نیازمند افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج جهت رسیدن به رشد و توسعه است.

احمدزاده بر جذب هر چه سریعتر اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور نیز تأکید کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات هندلینگ اختصاص داده شد که در سازمان برنامه و بودجه استان این مبلغ جذب شود.

فرودگاه یاسوج در یک نگاه

فرودگاه یاسوج پس از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ۲۹بهمن ماه سال ۹۶ چند صباحی در رکود به سر می برد که اکنون با پیگیری های انجام شده و طبق مصوبه مهم سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد پروازهای آن افزایش یافته است.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر و خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال ۹۶ تهران را به مقصد یاسوج ترک و در کوه دنا سقوط کرد و پس از این حادثه تلخ فرودگاه یاسوج روزهای سختی را تجربه کرد.

یکی از مصوبه های مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می کند.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.