| کد خبر: 173144 |

◄ ممنوعیت بخش دولتی برای ساخت فرودگاه جدید

احداث فرودگاه‌های نسل سوم به نهادهای عمومی و خصوصی سپرده می‌شود.

تین نیوز

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گفت: براساس طرح ایجاد فرودگاه‌های نسل سوم، در صورت وجود تقاضا برای ساخت فرودگاه جدید در یک منطقه، ابتدا ایجاد فرودگاه جدید بایستی در کمیته دائمی فضای کشور (سازمان هواپیمایی کشوری) به تصویب برسد و پس‌ازآن براساس ضوابط مشخص‌شده در طرح، ساخت و بهره‌برداری از آن می‌تواند توسط استانداری‌ها، شهرداری‌ها و یا نهادهای عمومی منطقه‌ای و بخش خصوصی انجام شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های و ناوبری هوایی ایران، حسین اسفندیاری دراین‌باره گفت: با توجه به این‌که کماکان تقاضای ساخت فرودگاه جدید در شهرهای کشور وجود دارد و از طرفی ممنوعیت ساخت فرودگاه‌های جدید توسط بخش دولتی در قانون برنامه ششم راداریم، بنابراین ساخت فرودگاه‌های نسل سوم که طرح ایجاد آن در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تهیه و جهت تصویب به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارائه‌شده است، در دستور کار قرارگرفته است.

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ساخت و بهره‌برداری از این فرودگاه‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر از فرودگاه‌های نسل اول و دوم است و با توجه به ورود هواپیمایی 60-40 نفرِ به ناوگان شرکت‌های هواپیمایی امکان برقراری پرواز در این فرودگاه‌ها و اتصال آن به فرودگاه‌های اصلی وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: موضوع بحث واگذاری فرودگاه‌های فعلی مطرح نیست و آنچه در برخی رسانه‌ها بازتاب داده‌شده است، مربوط به فرودگاه‌های نسل سوم است که طرح آن در شورای عالی هواپیمایی کشوری در انتظار تصویب است.

اسفندیاری در ادامه به تشریح فرودگاه‌های نسل اول و دوم پرداخت و گفت: فرودگاه‌های نسل اول براساس استانداردها و نیازهای اصلی کشور قبل و بعد از انقلاب ساخته‌شده‌اند که حدود 80 تا 90‌درصد پروازها در این فرودگاه‌ها انجام می‌شود. فرودگاه‌های نسل دوم نیز عمدتا در دهه هفتاد و پس از فرودگاه‌های نسل اول باهدف رفع محرومیت و توسعه اقتصادی-اجتماعی و با توجه به نقشی که ایجاد فرودگاه و حمل‌ونقل هوایی در توسعه مناطق دارد و موجب رفت‌وآمد آسان‌تر و سریع‌تر نخبگان دانشگاهیان، تجار، صاحبان کسب‌وکار، پزشکان و مقامات دولتی و غیره می‌شود، ساخته‌شده‌اند.

به گفته قائم وی برخی از این فرودگاه‌ها با توجه به کمبود هواپیما و ناوگان مناسب بلااستفاده شدند که اکنون با ورود هواپیماهای کوچک مناسب 60-40 نفره تعدادی از این فرودگاه‌ها فعال‌شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به فرودگاه‌های همدان، جهرم، پارس‌آباد و کلاله و تعداد دیگری از فرودگاه‌ها اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.