بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

کرمانشاه به عنوان محور ارتباطی ایران به مدیترانه باید به قطار سریع السیر مجهز شود

کرمانشاه کریدور صادرات چین و هند به غرب است برای همین باید راه آهن سریع السیری در این استان ساخته شود که در کمترین زمان کالاهای ما را به مدیترانه برساند اما عمدا یا سهوا طوری راه آهن را طراحی کرده اند که به مدیترانه نرود.

کرمانشاه به عنوان محور ارتباطی ایران به مدیترانه باید به قطار سریع السیر مجهز شود
تین نیوز |

عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اهمیت ژئواستراتژیک کرمانشاه این استان را محور ارتباطی ایزان به سوریه و مدیترانه دانست و گفت: کرمانشاه کریدور صادرات چین و هند به غرب است برای همین باید راه آهن سریع السیری در این استان ساخته شود که در کمترین زمان کالاهای ما را به مدیترانه برساند اما عمدا یا سهوا طوری راه آهن را طراحی کرده اند که به مدیترانه نرود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمودرضا شمس دولت آبادی روز دوشنبه در نشستی با موضوع موقعیت ژئو استراتژیک کرمانشاه، گذشته، حال و آینده در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: از دوره ساسانی کرمانشاه نقش مهم ارتباطی بین فلات ایران ، چین ، هندوستان با بین النهرین داشته است.

وی سنگتراشه های منطقه کرمانشاه را نشان دهنده اهمیت آن دانست و تصریح کرد: در دوران صفویه تمام درگیری ها با عثمانی برای دسترسی به عتبات عالیات از کرمانشاه بوده و می بینیم که در دوره افشاریه نیز کرمانشاه محل استقرار توپخانه در رقابت بین نادر شاه افشار و عثمانی بوده است.

شمس دولت آبادی همچنین با اشاره به اهمیت کرمانشاه در دوران قاجار و نیز جنگ جهانی بیان کرد: در حقیقت ارتباط شرق و غرب عالم از طریق کرمانشاه بوده و جاده ابریشم نیز از این منطقه رد می شده است.

وی به نقل از مقام معظم رهبری قوم کرد را فرصت دانست و گفت: کردها برای ایران تهدید نیستند برای همین تنها جایی که به لحاظ ژئواستراتژیک شیب مثبت داریم همین سیاست و نگاه مثبت حکومت مرکزی نسبت به کردها از قبل از انقلاب تا کنون است.

شمس دولت آبادی با اشاره به هندسه استان کرمانشاه و قرار گرفتن این استان در دل خاک عراق گفت: موقعیت کرمانشاه ما را به بغداد نزدیک کرده است برای همین در ابتدای جنگ عراقی ها ابتدا قصرشیرین تا ارتفاعات بازی دراز را گرفتند و بعد جنگ را از خوزستان ادامه دادند.

 

به اعتقاد این استاد دانشگاه به لحاظ برتری موقعیت استان کرمانشاه می بایست در زمان جنگ در خوزستان دفاع می کردیم و حمله ها به کشور عراق از استان کرمانشاه انجام می شد اما این اتفاق نیفتاد.

شمس دولت آبادی با تاکید بر اهمیت کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه خیزش فکری در این استان شکل نگرفته است در حالی که باید برای کرمانشاه یک برنامه ۵۰ ساله داشت و با تغییر دولت ها و استاندارها تغییری در پیشبرد این برنامه اتفاق نمی افتاد اما این مهم از دولتی که به دنبال روی کار آوردن همفکران خود است حاصل نمی شود.

وی تاکید کرد: هر استانداری که به کرمانشاه می آید جدای از خط فکری او باید در چارچوب برنامه های کلان پیشرفت کرمانشاه حرکت کند و خواستن یا نخواستن او باید در این راستا باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با نقد برنامه پنج ساله توسعه گفت: من این نوع برنامه ریزی را قبول ندارم چرا که باعث می شود از حال به آینده حرکت کنیم در حالی که درستش حرکت از آینده به حال است و این موضوع یک برنامه ریزی ۱۰۰ ساله نیاز دارد که در آن حتما اهمیت کرمانشاه دیده شود.

شمس دولت آبادی با اشاره به اهمیت راه آهن کرمانشاه خسروی و امتداد آن تا مدیترانه بیان کرد: متاسفانه راه آهن کرمانشاه را طوری ساخته اند که نشود از آن استفاده کرد و به اعتقاد من این حرکت عامدانه بوده است تا راه ما به مدیترانه باز نشود و من این حرکت در راستای خواست دشمنان ایران می دانم.

وی نوع تخصیص ارزی راه آهن کرمانشاه را برای حرکت کند قطار دانست و تصریح کرد: این راه آهن حتما باید با کمک سرمایه گذاری چین سریع السیر ساخته شود اما متاسفانه دشمنان نمی خواهند کالا از تهران و اصفهان به مدیترانه برود.

وی با نقد عملکرد استاندارهای کرمانشاه گفت: دغدغه اصلی آنها همواره سلیقه های سیاسی خودشان بوده و هیچگاه به دنبال ریل گذاری صحیح توسعه استان نبوده اند.

شمس دولت آبادی تاکید کرد: استانداری برای کرمانشاه خوب است که ۲۰۰ سال آینده را ببیند وگرنه کرمانشاه الان که به درد نمی خورد برای همین دانشجویان کرمانشاهی باید جنبش تحول خواهی در استان به راه بیاندازند.

وی تصریح کرد: ما نیازمند تحول در تفکر هستیم و آرشی می خواهیم که تیر کمانش را به آب های مدیرترانه بیاندازد برای همین باید نمایندگانی به مجلس راه بیابند که با شجاعت به دنبال تغییر نگاه مسوولان به کرمانشاه باشند اما متاسفانه تحول خواهی در سیاسیون ما وجود ندارد چرا که حفظ وضع موجود به نفعشان است.

این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص طرح راه آهن شلمچه- بصره و اینکه آیا این طرح رقیب و جایگزینی برای راه آهن خسروی خواهد بود در جواب آن را منتفی دانست.

شمس دولت آبادی همچنین در پاسخ به وجود نگاه امنیتی به مرزهای استان کرمانشاه و توجیه نساختن راه با دلایل امنیتی ، این ایده را مردود دانست و گفت: اتفاقا اگر امنیت می خواهیم باید راهمان را تا مدیترانه باز کنیم.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    شما هنوز منوریل مترو قطار بیست ساله در پیشرفت گسترده هستید دیگر لازم به این طرح نیست کرمانشاه با سرمایه عظیم رتبه اول بیکاری فلاکت طلاق فقر دیگر نیازی به قطار سریع ندارد همین روند چهل و پنج سال مکرر اتفاق افتاد نیم قرن کم نیست دیگر برای ما از پیشرفت اقتدار که دیدیم صحبت نکنید ممنون سپاسگذار سعید از شهرک حافظیه کرمانشاه قدر دان دعا گو همه شما مردم هستند یاحق

  • کارشناس ریلی پاسخ

    این عضو محترم هیئت علمی که هنوز نمی داند قطار سریع السیر برای انتقال مسافر می باشد نه بار بهتر است در همان نادانی پیشرفته خود بماند
    همه برای ما شده اند کارشناس راه آهن و تز های الکی می دهند
    اگه شما عضو عزیز هیئت علمی در مورد یک موضوع تخصصی چیزی نمی دانیدبه خدا زورتان نکرده اند نظر علمی بدهید خاموش باشید و بگذارید متخصصان آن فن خود پاسخگو باشند.

  • محمدتقی ویسه پاسخ

    با عرض سلام و ارادت
    راه آهن اراک-کرمانشاه-خسروی با مشخصات فنی زیرسازی و روسازی برای قطارهای با حد اکثر سرعت باری ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر طراحی و ساخته شده و میشود .با توجه به اینکه تاخیر در اجرا و کندی کارها به سبب کمبود های نقدینگی تاثیر در بهره برداری مطلوب آن شده است.متاسفانه از نظر بهره وری در سطح بسیار پایینی قرار دارد که با تقویت آن می توان برای منطقه مفید به فایده باشد.این راه آهن اگر با این ظرفیت جواب نداد آنگاه به فکر ساختن راه آهن سریع السیر باشیم

  • علی عسگری پاسخ

    همین قطار هم به دست مردم نمیوفته

  • فرشید پاسخ

    اره ✌️ دف
    هر وقت مونوریل شهری رو درست کردن اونم دو قرن آینده اوکی میکنن

  • سید مرتضی ناصریان پاسخ

    در قانون مجلسین شورای ملی و سنا در سال ۱۳۵۵ مصوب شده که راه آهن اراک کرمانشاه خسروی بغداد برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ساخته شود ولی ظاهراً وزارت راه این قانون را نقض کرده است

    • کارشناس ریلی

      اینجا که رسید قوانین مجلسین سنا و شورای ملی خوبه مابقی جاها طاغوطیه یک بام و دو هوائی شما هم به نظر

  • ناشناس پاسخ

    هنوز تهران–مشهد و تهران–شیراز سریع‌السیر نشده، حتما بعد از اینها اولویت با کرمانشاه است.