سختی کار مربیان تعلیم رانندگی/ سهم ناچیز مربیان رانندگی از درآمد آموزشگاه
با وجود تحمل شرایط دشوار کاری چون گرما، سرما، فشار روحی و خستگی، مربیان رانندگی تنها کمتر از ۲۵ درصد درآمد آموزشگاهها را دریافت میکنند.

رئیس کانون مربیان رانندگی استان مازندران و نماینده صنف مربیان آموزشگاه های رانندگی کشور، در رابطه با وضعیت نابسامان مربیان تعلیم رانندگی گفت: نبود بیمه درمان و بازنشستگی، قراردادهای غیررسمی و ناامن، دریافت دستمزدهای بسیار پایین در مقابل هزینه های سنگین آموزشگاه ها، حذف سهمیه سوخت خودروهای آموزشی و فشارهای روحی و برخی تهدیدها از سوی کارفرمایان، از جمله مشکلاتِ عدیده ی مربیان است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، نرگس سرومیلی با تأکید بر اینکه آموزش رانندگی پایه امنیت جاده ای و کاهش تصادفات است، گفت: مربیان، ستون اصلی آموزش رانندگی و امنیت در جامعه هستند اما واقعا به نظر می رسد که به دست فراموشی سپرده شده اند.
وی در خصوص مهم ترین مطالبات صنفی و قانونی مربیان تعلیم رانندگی گفت: الزام به بیمه کامل درمان، عمر و بازنشستگی برای همه مربیان، قراردادهای قانونی و شفاف میان مربی و آموزشگاه با نظارت وزارت کار، اختصاص سهمیه سوخت دولتی و یارانه ای برای خودروهای آموزشی، تعیین دستمزد عادلانه و متناسب با هزینه های زندگی و تورم، نظارت دقیق بر کارفرمایان و برخورد قانونی با متخلفانی که مربیان را تهدید به بیکاری می کنند، شناسایی رسمی شغل «مربی تعلیم رانندگی» با جایگاه اجتماعی و حقوقی مناسب، از جمله مهم ترین مطالبات این گروه شغلی است.
نماینده صنف مربیان آموزشگاه های رانندگی کشور گفت: در حالیکه مربیان ساعت ها در گرما، سرما، استرس و خستگی مطلق، آموزش می دهند، سهم آن ها از درآمد آموزشگاه اغلب کمتر از ۲۵ درصد است. این تبعیض ساختاری، شایسته یک نظام آموزشی حرفه ای نیست.
سرمیلی گفت: مربیان بدون قرارداد قانونی، فاقد بیمه درمان و بازنشستگی و همچنین بدون دریافت حقوق منصفانه کار می کنند. کارفرمایان از هرگونه پاسخگویی طفره می روند و نهادهای ناظر نیز بی تفاوت اند. سهم مربیان از آموزش هایی که میلیون ها تومان هزینه و ارزش دارد، ناچیز و تحقیرآمیز است.
رئیس کانون مربیان رانندگی استان مازندران در پایان گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۳۰ جلسه رسمی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای مرتبط برگزار شده، نامه های متعددی ارسال شده و کمپین های مردمی راه اندازی شده اما متأسفانه هیچ اقدام مؤثری برای رفع مشکلات مربیان صورت نگرفته است.
متاسفانه دوربین توجاده گیلان راه اصلی میزارن بدون علام راهنمایی حداقل سرعت و هر پانصد متر یک دوربین وپنج تا دوربین بفاصله پانصدمتر که هرپانصدمتر دوربین جریمه میکنند که حداقل سرقت ۷۰ کیلومتر و هر روز حداقل پنج بار بدون ارسال پیامک جریمه میکنند برای همین ثبت تخلف زیاده
شما میدونی بسیاری از تصادفات در شهرهای شمالی است! وقت راننده رعایت سرعت مجاز نکنه، باید هم جریمه بشه. هر کاری قاعده داره و سرعت مجاز در جاده های شمال باید کنترل بشه، وگرنه خودت هم قربانی تصادف میشی!!