| کد خبر ۳۰۳۸۱۰
کپی شد

بعضی از فرودگاه ها بدون توجیه اقتصادی ساخته شده اند!

حسین پورفرزانه گفت: در سال های گذشته برخی فرودگاه ها در کشور بدون توجیه اقتصادی ساخته شده اند.

بعضی از فرودگاه ها بدون توجیه اقتصادی ساخته شده اند!
تین نیوز |

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه برخی فرودگاه ها در کشور بدون توجیه اقتصادی ساخته شده اند، گفت: البته در میان آنها تعداد معدودی نیز بنابر ضرورت های استراتژیک کشور احداث شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احداث فرودگاه و توسعه آن به عنوان یک زیرساخت حمل و نقل و مواصلاتی جزو ضروریات است اما نه در هر جا و استانی؛ منطق می گوید که ایجاد فرودگاه باید براساس آمایش سرزمینی، جمعیت و تقاضای سفر باشد گو اینکه گاهی اوقات ایجاد فرودگاه های کوچک در هر کشوری براساس مباحث استراتژیک است.

حسین پورفرزانه رییس سازمان هواپیمایی کشوری  در پاسخ به این سوال که آیا لازم بوده تا در بسیاری از استان ها فرودگاه احداث شود، گفت: در سال های گذشته برخی فرودگاه ها در کشور بدون توجیه اقتصادی ساخته شده اند و ما هم اعلام کرده ایم بخش خصوصی که بخواهد فرودگاهی ایجاد کند می تواند با سرمایه خود وارد شود البته به آنها توصیه می کنیم که توجیه اقتصادی پروژه را در نظر بگیرند و سازمان هواپیمایی نیز مشاوره لازم را ارائه خواهد داد.

وی درباره تامین ناوگان هوایی افزود: دولت توجیه و توان خرید مستقیم هواپیما را ندارد؛ همانطور که در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، امارات و قطر نیز ایرلاین ها مالک مستقیم هواپیما نیستند و از طریق لیزینگ و جذب سرمایه خرد اقدام کرده اند و ما هم به همین سمت حرکت کرده ایم.

به گفته پورفرزانه، اگر اقتصاد ما مردم محور باشد، باید سرمایه های خرد را جذب کنیم بنابراین سیاست گذاری جدید بر این اساس است که به سرمایه گذاران اجازه فعالیت در قالب ایر کریر و مارکت کریر داده شود.

وی توضیح داد: ایر کریر مالک هواپیماست و خدمات حمل ونقل هوایی ارائه می دهد، اما صلاحیت فروش بلیت ندارد و در مقابل، مارکت کریر برند و لوگو دارد و بلیت فروشی انجام می دهد؛ این مدل در آمریکا نیز رایج است و از میان صدها ایر کریر تنها چند ایرلاین بزرگ فعالیت برندینگ دارند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: به مسئولین محلی و سرمایه گذاران استانی گفته ایم اگر توان تضمین حداقل نرخ اشغال صندلی هواپیما برای برقراری اقتصادی یک مسیر پروازی را ندارند، وارد عرصه ایرلاین داری نشوند اما می توانند با خرید یا اجاره هواپیما و راه اندازی ایر کریر استانی نیاز مردم خود را تامین کنند.

وی یادآور شد: این موضوع علاوه بر رونق فرودگاه های کوچک باعث افزایش رضایت عمومی نیز خواهد شد و همچنین تاکسی های هوایی برای جابه جایی مسافر در شهرهای کوچک نیز وارد مدار شده و در حال توسعه است.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.