| کد خبر: 198141 |

هزینه‌های مربوط به تجهیز موتورهای دیزلی به فیلتر جاذب ذرات معلق ده‌ها برابر کمتر از هزینه‌های تحمیلی ناشی از دود دیزل برآورد می‌شود.

تین نیوز

هزینه‌های مربوط به تجهیز موتورهای دیزلی به فیلتر جاذب ذرات معلق ده‌ها برابر کمتر از هزینه‌های تحمیلی ناشی از دود دیزل برآورد می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، این را مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام و تأکید کرد: خسارت آلودگی هوا در کلانشهر تهران 2/6میلیارد دلار در سال است و هزینه درمان سرطان چندین برابر هزینه نصب فیلتر دوده است.

این نهاد تحقیقاتی در گزارشی با عنوان هزینه-فایده نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی، می‌گوید: فیلتر جاذب ذرات معلق تنها ابزاری است که می‌تواند به‌طور مؤثر ذرات سرطانی بسیار کوچک را از موتورهای احتراقی حذف کند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا 90درصد اثرگذار باشد.

همچنین این قطعه هیدروکربن‌های نسوخته را جذب می‌کند و حتی در جذب مونواکسید‌کربن تا حد قابل‌توجهی اثرگذار است. سازمان بهداشت جهانی‌ دود خروجی خودروهای دیزلی را در گروه  یک مواد سرطان‌زا قرار داده و مطالعات هزینه-فایده صورت‌گرفته نشان می‌دهد که باوجود قیمت اولیه به نسبت بالا، فایده استفاده از فیلتر جاذب دوده 8تا 10برابر هزینه خرید و راهبری آن است.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: با توجه به اینکه نصب یک پالایه دوده به‌طور معمول هزینه‌بر است، اما برمبنای اصل بازگشت سرمایه براساس حفظ سلامت شهروندان، می‌تواند در کمتر از 10سال سرمایه اولیه را به هزینه‌کنندگان آن بازگرداند و سلامت شهروندان را در برابر آلودگی هوا در این مدت تضمین کند؛ بنابراین در هر صورت نمی‌توان سلامتی مردم را قربانی سود و زیان اقتصادی کرد.

از نظر بازوی تحقیقاتی مجلس، پیگیری نکردن و جدیت در اجرای الزامات مرتبط با نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مهم‌ترین دلیل رغبت‌نداشتن شرکت‌های داخلی دانش‌محور به سرمایه‌گذاری و تولید انبوه این قطعه است.

سوخت دیزل پاک است

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود اعلام کرده است: این ادعا که سوخت همه جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور بی‌کیفیت است، صحت ندارد و وزارت نفت در سال‌های اخیر اقدامات زیادی را برای کاهش گوگرد موجود در سوخت انجام داده است.

همچنین تجربه نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی نشان می‌دهد‌ این تصمیم درست و موفقیت‌آمیز بوده و نباید کیفیت سوخت را بهانه امتناع از اجرای قانون قرار دهیم؛ به‌نحوی‌که میزان گوگرد بسیاری از جایگاه‌ها در کشور و به‌خصوص تهران زیر 100PPM است که برای استفاده از فیلتر دوده تقریبا مناسب ارزیابی می‌شود.

این نهاد تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند: با توجه به تلاش وزارت نفت برای کاهش میزان گوگرد در سوخت عرضه‌شده جایگاه‌ها، بهتر است که شرکت‌های تولیدکننده خودرو توان مهندسی‌شان را به کار گیرند و به‌کلی موضوع نصب فیلتر دوده را به بهانه تحریم انکار نکنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین