| کد خبر: 172447 |

در کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ارمنستان از بتن برای جاده سازی استفاده می‌کنند چرا که قیر زیر فشار ماشین و تابش آفتاب دچار جمع شدن یا ترک می‌شود.

تین‌نیوز | 

اگرچه معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفته «افزایش قیمت ناگهانی قیر تا 2 برابر قیمت سال گذشته، تحویل قیر را با چالش مواجه ساخته است» اما برخی فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا در کشور ما همچون کشورهای دیگر از بتن در ساخت مسیرهای جاده‌ای استفاده نمی‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، سیدحسین میرشفیع در گفت‌وگوی خبری با رسانه‌ها به مناسبت هفته دولت، با بیان این‌که «تا سال گذشته از محل مصوبه قیر رایگان مقدار مناسبی قیر در اختیار ما برای پروژه‌ها قرار  می‌گرفت» اظهار کرد: اما افزایش قیمت ناگهانی قیر تا 2 برابر قیمت سال گذشته، تحویل قیر را با چالش مواجه ساخته است.

پس از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی برخی فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب برخی محورهای جاده‌ای و همچنین کندی در ساخت برخی دیگر از مسیرها این پرسش را مطرح کردند که «چرا در کشور ما همچون دیگر کشورها از بتن استفاده نمی‌شود»؟

مهدی سامغانی فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه گفت: با توجه به وضعیت ایران در تولید سیمان و گراویه (سنگدانه) چرا به‌جای آقیر از تکنولوژی بتن در ساخت راه‌ها استفاده نمی‌شود.

این راننده خود مالک افزود: اگر هر روز هم درشیارهای جاده‌ها قیر ریخته شود تا ماه بعدی باز همان مشکلات به‌وجود می‌آید.

خداد بکرانی نیز اظهار کرد: در کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ارمنستان از بتن برای جاده سازی استفاده می‌کنند چرا که قیر زیر فشار ماشین و تابش آفتاب دچار جمع شدن یا ترک می‌شود.

یکی دیگر از رانندگان نیز  با بیان این‌که  چند سال پیاپی با ده چرخ در زمینه آسفالت و روکش جاده فعالیت می‌کرد، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تولید آسفالت باید مصالح نخودی بادامی را همراه ماسه شکسته و به مقدار قیر کافی میکس کنند و با حرارت طبق نظارت آزمایشگاه آب و خاک در دستگاه پخش (فینیشر) روکش کنند که متاسفانه گاهی مواقع  مقدار قیر را کاهش می‌دهند که این امر موجب کاهش کیفیت آسفالت و دوام کم آن می‌شود.

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: این‌که مشاهده می‌شود آسفالت خیلی جاها دویدگی داشته و موج موج می‌شود به‌خاطر این است که قبلا بین هر لایه از زیرسازی یعنی لایه سابیس و لایه‌های بیندر از قیر برای چسبندگی لایه‌ها استفاده می‌شد اما الان از ماده آمفو استفاده می‌کنند که استاندارد نیست و چسبندگی بین لایه‌ها وجود ندارد و به اصطلاح خودمان جاده راه می‌افتد.

به گزارش تین‌نیوز، آرش جلیلوند نیز گفت: در دنیا بتن جای آسفالت را گرفته است، در کشورمان هم تولید بتن و حتی بتن غلطکی هم انجام می‌شود.

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر بالاتر بودن کیفیت بتن نسبت به قیر افزود: برای مثال چراغ قرمز تقاطع جاده قزوین همدان با کوره راه نسیم شمال همیشه دچار چین‌خوردگی آسفالت بود که شهرداری منطقه  ورودی آنجا را بتنی کرد و مشکل چین‌خوردگی حل شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین