◄ حرکت آزادراه شیراز اصفهان به سمت هوشمندسازی با بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی
رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث، بهره برداری و نگهداری آزادراه شیراز–اصفهان در حاشیه ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی از برنامه های این شرکت برای استفاده از فناوری های نوین در مدیریت و نگهداری آزادراه خبر داد.
محمدیان با اشاره به حضور در این نمایشگاه گفت: «هدف ما این است که از توانمندی شرکت ها و مجموعه هایی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند، برای ارتقای خدمات آزادراه استفاده کنیم. تمرکز ما بر بهره گیری از فناوری های نو در حوزه ITS (سیستم های هوشمند حمل ونقل) است تا بتوانیم کیفیت خدمات در زمینه های ترافیکی، راهداری، نگهداری سازه ها، مجتمع های خدمات رفاهی و حتی سامانه های هواشناسی جاده ای را افزایش دهیم.»
وی افزود: «در جریان بازدید از نمایشگاه با چند مجموعه فعال در حوزه دوربین های نظارتی هوشمند و سنسوردار گفت وگو کردیم. این دوربین ها فقط ابزار پایش تصویری نیستند، بلکه با سنسورهای ویژه می توانند در نگهداری، پایش و تحلیل شرایط فنی آزادراه نقش مؤثری ایفا کنند.»
مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان استفاده از هوش مصنوعی در نگهداری و بهره برداری آزادراه را یکی از اولویت های اصلی این شرکت دانست و اظهار داشت: «از این فناوری می توان در حوزه هایی مانند مدیریت عملیات راهداری زمستانی، یخ زدایی، پیش بینی تخریب آسفالت و حفظ روسازی به ویژه در بخش های بتنی آزادراه استفاده کرد. بخش ابتدایی آزادراه که حدود پنجاه کیلومتر روسازی بتنی دارد، نیازمند مراقبت ویژه در فصل زمستان است و ابزارهای هوشمند می توانند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.»
محمدیان تأکید کرد: «رویکرد ما در استفاده از هوش مصنوعی، صرفاً کاهش نیروی انسانی نیست؛ بلکه هدف، افزایش کارایی و بهبود خدمات برای کاربران آزادراه است. ما می خواهیم شرایطی فراهم کنیم که سفر در این مسیر نه تنها ایمن، بلکه لذت بخش و بدون محدودیت باشد و اطلاعات مورد نیاز رانندگان، از وضعیت ترافیک تا جاذبه های مسیر، به صورت لحظه ای در دسترس قرار گیرد.»
او در ادامه با اشاره به زیرساخت های فنی این آزادراه گفت: «در حال حاضر، بستر فیبر نوری در مسیر آزادراه فراهم شده که یکی از مهم ترین مزیت های ما در پیاده سازی سامانه های هوشمند است. ما جزو نخستین آزادراه هایی هستیم که هم زمان با عملیات احداث، اجرای زیرساخت فیبر نوری و شبکه ارتباطی را پیش بینی و اجرا کرده ایم. پس از تکمیل طراحی بخش اکتیو، این بستر می تواند زمینه ساز توسعه کامل سامانه های هوش مصنوعی در طول مسیر شود.»
محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: «وجود بیش از ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری در این آزادراه، امکان انتقال سریع داده ها را فراهم می کند و با اتصال به شبکه ملی اطلاعات، می تواند نقش مؤثری در افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و ارتقای سطح خدمات حمل ونقل جاده ای کشور ایفا کند.»