نماینده مجلس: احداث راه آهن بم جیرفت با اعتبار قطره چکانی به جایی نمی رسد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه راه آهن بم جیرفت با اعتبارات قطره چکانی آغاز نمی شود و برای ابتدای کار نیاز به تخصیص اعتباری ۱۰۰ تا یک هزار میلیارد تومانی دارد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه راه آهن بم - جیرفت با اعتبارات قطره چکانی آغاز نمی شود و برای ابتدای کار نیاز به تخصیص اعتباری ۱۰۰ تا یک هزار میلیارد تومانی دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ذبیح الله اعظمی اظهار کرد: این طرح در ردیف بودجه سنواتی قرار دارد و بدون شک با مبالغ حداقلی همچون ۱۰ میلیارد تومان کاری را نمی شود آغاز کرد.
وی اضافه کرد: طرح خط راه آهن بم- جیرفت به طول ۱۱۷ کیلومتر با شیب یک و نیم درصد از منطقه کوهستانی می گذرد و ساخت آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اعظمی تاکید کرد: این پروژه در ردیف بودجه قرار دارد، غیرقابل تغییر است و از دهه ۷۰ هم کار مطالعاتی آن انجام شده است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یکی دیگر از طرح های راه آهن در جنوب کرمان را خط راه آهن جیرفت – جاسک به طول ۶۷۰ کیلومتر برشمرد و اضافه کرد: این مسیر از شهرهای جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودان، میناب و سیریک می گذرد و به جاسک ختم می شود که بخشی از آن جزو پروژه ملی سواحل مکران است.
وی با بیان اینکه مطالعات این طرح هم نهایی شده و باید در دستور کار دولت قرار گیرد ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژه های متعدد همچون پالایشگاه های نفت در جاسک این طرح در سال های آتی اجرا خواهد شد.
اعظمی یادآور شد: یکی از پیشنهادها که مطالعات اولیه در مورد آن صورت گرفته این است که برای کوتاه شدن این طرح، مسیر از قلعه گنج مستقیم به رَمِشک برود و به جاسک برسد که حدود ۱۰۰ کیلومتر راه کوتاه تر می شود.
وی اضافه کرد: یکی از توجیهات احداث راه آهن ها در کشور توجیه اقتصادی آنها یعنی حمل بار است که باید هزینه ها را از این طریق پوشش دهد.
اعظمی ادامه داد: از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی جنوب کرمان بخش عمده آن تره بار است که باید از طریق حمل و نقل جاده ای جابه جا شود بنابراین سهم کمی از محصولات کشاورزی از طریق راه آهن جابه جا خواهد شد.
وی یادآور شد: از طرفی معادن جنوب کرمان اغلب کوچک مقیاس هستند یا هنوز راه اندازی نشده اند و در صورتی که بیشتر معادن هفت شهرستان جنوبی فعال شوند برای حمل مواد معدنی نیز اهمیت احداث پروژه راه آهن را توجیه می کند.
به دلیل اتصال جنوب و جنوب شرق کشور به مرکز و شمال از استان کرمان، شریان های ارتباطی این استان از اهمیت بسیار مهمی برخوردارند که برای توسعه کشور نیز اهمیتی راهبردی دارند که در صورت توجه بیشتر و اختصاص اعتبار مناسب می تواند در بسیاری از مسیرهای توسعه ای گشاینده باشند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.