| کد خبر: 226828 |

مدیرعامل مخابرات کرمانشاه خبر داد

◄ طلب 27 میلیارد تومانی از "ادارات دولتی"

کرمانشاه -مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر مشکلات بسیاری در بحث تامین هزینه‌ها داریم و فقط 27 میلیارد تومان از ادارات دولتی طلب داریم.

تین نیوز

کرمانشاه -مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر مشکلات بسیاری در بحث تامین هزینه‌ها داریم و فقط 27 میلیارد تومان از ادارات دولتی طلب داریم.

مسیب قبادیان در نشست خبری در تشریح اقدامات مخابرات در سه حوزه تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت، از واگذاری دو میلیون و 830 هزار سیم کارت همراه اول در استان خبر داد و افزود: از این تعداد هم اکنون دو میلیون و 70 هزار سیم کارت فعال است.

وی ضریب نفوذ همراه اول در استان را 106 درصد اعلام و تصریح کرد: هم اکنون بطور میانگین به ازای هر نفر جمعیت یک سیم کارت همراه اول در استان فعال است.

قبادیان تعداد تلفن های ثابت منصوبه استان را هم 690 هزار شماره اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 508 هزار شماره مشغول به کار است و این میزان نشان دهنده ضریب نفوذ 26 درصدی تلفن ثابت در استان است.

وی به کاهش استقبال مردم از تلفن ثابت در سالهای اخیر اشاره و علت آن را افزایش استفاده از تلفن همراه عنوان کرد و گفت: این شرایط در سالهای اخیر ادامه داشت تا اینکه در شرایط کرونایی تغییراتی مشاهده شد و به دلیل خانه نشینی عمده مردم و تعرفه ارزان تلفن ثابت، استقبال از این نوع ارتباط قدری افزایش یافت.

قبادیان در ادامه با بیان اینکه بیش از 57 هزار مشترک تلفن ثابت از ADSL همراه اول استفاده می کنند، گفت: همچنین بیش از 67 هزار مشترک تلفن ثابت در استان از ADSL سایر شرکت های بخش خصوصی استفاده می کنند که در این زمینه 12 شرکت فعال در استان داریم.

وی در ادامه دسترسی مردم به سرعت بالای اینترنت را منوط به استفاده از تکنولوژی های جدید دانست و افزود: یکی از این تکنولوژی ها استفاده از FTTH یا همان فیبر نوری خانگی است که این ظرفیت در استان ایجاد شده است. وی افزود: در حال حاضر 20 هزار ظرفیت فیبر نوری خانگی در استان ایجاد شده، اما به دلیل تعرفه های بالا و هزینه بسیار آن استقبال چندانی صورت نگرفته و تاکنون 1300 مورد آن واگذار شده است.

قبادیان گفت: از طرفی فیبر نوری خانگی به اماکنی واگذار می شود که ترافیک بالا داشته و عمدتا واحدهای تجاری و اقتصادی هستند.

وی به سرعت اینترنت تلفن همراه هم اشاره کرد و افزود: شبکه تلفن همراه محدودیت هایی برای افزایش سرعت اینترنت دارد، بنابراین در تمام جهان عمدتا سرعت اینترنت در بستر شبکه تلفن ثابت افزایش می یابد و بیشتر ترافیک هم مربوط به همین شبکه ثابت است.

قبادیان گفت: در کشور ما ترافیک در شبکه همراه بالاست، حال آنکه در بسیاری کشورهای پیشرفته برعکس ایران، 70 درصد ترافیک اینترنت مربوط به شبکه ثابت بوده و تنها 30 درصد آن مربوط به شبکه تلفن همراه است و باید در ایران هم ترافیک و سرعت اینترنت را به سمت شبکه ثابت ببریم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه از ایجاد ظرفیت استفاده از VDSL هم در استان خبر داد و افزود: چهار هزار ظرفیت VDSL در استان ایجاد شده که پهنای باند آن تا 100 مگابیت هم می رسد، اما برای فاصله های کوتاه قابل استفاده است.

قبادیان در ادامه به وضعیت ارتباطات در حوزه روستایی استان هم اشاره کرد و با اشاره به برخورداری 2434 روستای استان از انواع ارتباط تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت گفت: هم اکنون 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به اینترنت دسترسی دارند.

وی افزود: در حال حاضر 190 روستای استان از این نعمت محرومند که برنامه داریم این تعداد روستا هم تا پایان این دولت از نعمت اینترنت برخوردار شوند.

قبادیان یادآور شد: طبق برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت دسترسی پیدا کنند و این درحالی است که در حال بیش از 90 درصد این روستاها در استان به شبکه اینترنت دسترسی دارند و این آمار نشان می‌دهد که بر اساس برنامه قانونی فعلا تکلیفی در این زمینه نداریم، اما باز هم جدای از برنامه تلاش خود را به کار می گیریم تا روستاهای باقی مانده هم هرچه سریعتر به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

وی به وضعیت پوشش نسل های مختلف تلفن همراه در جاده های استان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 94 درصد جاده هایی که در تعهد ماست تحت پوشش نسل دو، 80 درصد آنها تحت پوشش نسل سه و 60 درصد آنها تحت پوشش نسل چهار قرار دارند که عمدتا مربوط به مسیر بزرگراه کربلا است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری 434 میلیارد تومانی دولت در حوزه ارتباطات استان در هفت سال گذشته گفت: از این میزان بیش از 278 میلیارد تومان سهم همراه اول بوده که در پروژه هایی مانند توسعه زیرساخت های فیبر نوری، اینترنت روستایی و ... هزینه شده است.

وی افزود: تنها طی امسال بیش از 93 میلیارد تومان پروژه ارتباطی در استان انجام شده که شامل نصب و راه اندازی 57 سایت جدید تلفن همراه اول، ارتقای 583 سایت به نسل های سه، چهار و 4.5، توسعه پورت های ADSL و اجرای 80 کیلومتر فیبر نوری و سایر پروژه های اینچنینی است.

وی در ادامه به برخی مشکلات مخابرات در خصوص دخل و خرج هزینه های ارتباطی اشاره کرد و افزود: ارتباطات امروزه نیاز اساسی هر جامعه ای است و بسیاری مشاغل بر حوزه ارتباطات و ICT فعالند و در حال حاضر بسترهای ارتباطی توانسته بازار 100 هزار میلیاردی را برای شرکت های نوپا و کسب و کارهای خانگی رقم بزند، حال آنکه سهم اپراتورها کمتر از 20 درصد این رقم است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مالی مخابرات به حوزه تلفن ثابت برمی گردد و در حال حاضر از محل تلفن ثابت فقط یک چهارم هزینه هایی که برای نگهداری شبکه ثابت صورت می گیرد را کسب می کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: 70 درصد مشترکان تلفن ثابت در تمام شهرستان ها هزینه قبض آنها کمتر از دو هزار تومان است و این میزان یک چهار پول نگهداری شبکه را هم تامین نمی کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه یادآور شد: هم اکنون تلفن ثابت 70 هزار مشترک هم در استان به علت بدهی قطع است.

قبادیان گفت: از طرفی به تبع مشکلات اقتصادی بخشی از درآمدهای مخابرات کم می شود و این درحالی است که از سوی دیگر با افزایش قیمت تجهیزات مخابراتی مواجه هستیم و بسیاری شرکت ها به دلیل نوسانات قیمت ارز محصولات را به صورت مدت دار به ما نمی دهند و باید نقدا تجهیزات خریداری شود.

وی یادآور شد: 70 درصد تجهیزات شبکه ثابت در داخل تولید می شود، اما در بحث تلفن همراه و تجهیزات آن 70 درصد تجهیزات وارداتی است و وابسته به قیمت ارز است. 

وی افزود: اگر به این مشکلات بحث سرقت تجهیزات مخابراتی را هم اضافه کنیم به خوبی می شود اوضاع و شرایط مخابرات را متوجه شد و این درحالی است که ما طلب بسیاری هم از ادارات دولتی استان داریم و هم اکنون طلب مخابرات از ادارات استان حدود 27 میلیارد تومان است.

این مسئول گفت: در سال جاری تجهیزات شش هزار مشترک تلفن ثابت در استان به سرقت رفته که جبران این خسارت ها برای ما هزینه بر است.

قبادیان گفت: ما هم نمی خواهیم تعرفه ها گران شود اما معتقدیم تعرفه ها باید منصفانه شود و باید مدلی طراحی شود که بتوانیم هزینه های ارتباطی را جبران کنیم.

وی افزود: شرکت مخابرات ایران 100 هزار پرسنل در سطح کشور دارد و باید این شرکت بتواند حقوق پرسنل را پرداخت کند و در یک سال اخیر بسیاری مدیران استان ها برای پرداخت حقوق پرسنل دچار مشکل بودند و این امر می طلبد که در امر تعرفه ها بازنگری صورت گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه استان بر اساس آخرین ارزیابی به لحاظ شاخص های کیفی شبکه همراه اول در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

قبادیان در ادامه به افزایش اینترنت در روزهای کرونایی استان اشاره کرد و افزود: در روزهای قبل از کرونا پیک استفاده از اینترنت حدود ساعت 19 تا 23 شب بود، اما الان استفاده از اینترنت عملا 24 ساعته شده است.

وی افزود: هم اکنون از 324 هزار دانش آموز استان بیش از 320 هزار نفر آنها به شبکه شاد وصل هستند و این تعداد در طول روز از اینترنت استفاده می کنند و به این تعداد دانشجویان دانشگاه و حوزه و سایر افراد جامعه را هم که اضافه کنیم موجب شده در طول 24 ساعت افزایش استفاده از اینترنت را شاهد باشیم.

قبادیان خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون میزان استفاده از اینترنت استان نسبت به مدت مشابه پیش از آن 70 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه اشاره ای هم به پروژه چتر wifi استان داشت و افزود: این طرح از سال 1394 در دستور کار قرار گرفته و حتی در 52 نقطه تجهیزات آن نصب شد اما به دلیل تورم و عدم تامین تجهیزات و نیز نگرانی های امنیتی شبکه ای که در این زمینه وجود داشت اقدام خاصی صورت نگرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.