| کد خبر: 170942 |

◄ زلزله مشابه زلزله کرمانشاه، در تهران هزار هزار میلیارد تومان خسارت می‌زند

اگر زلزله کرمانشاه در تهران رخ می‌داد، هزار هزار میلیارد خسارت وارد می‌شد

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی خسارت زلزله‌ای در حد زلزله کرمانشاه در تهران را برآورد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محمد شکرچی‌زاده در جلسه علنی امروز مجلس گفت: اگر زلزله کرمانشاه در شهر تهران اتفاق می‌افتاد هزار هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می‌شد.

او به خسارت پنج میلیارد تومانی زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت:  خسارت زلزله‌ بیش از هفت ریشتر در شهری مثل تهران در حد کل بودجه کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران در خصوص زلزله کرمانشاه گفت: نگاه وزارت راه در لایحه مدیریت بحران، پیشگیرانه و متکی به تجارب بین‌المللی برای مواجهه با بحران است

شکرچی‌زاده تاکید کرد: باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و ریسک‌ها را از ساختمان‌ها کم کنیم چراکه ساختمان‌سازی درست با رفع خطر و آسیب‌پذیری از بافت‌های فرسوده محقق می‌شود.

او اذعان داشت : در سرتاسر کشور ظرفیت زلزله هفت ریشتری را داریم و دستگاه‌های لرزه‌نگار می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

این مقام مسئول بابیان اینکه زلزله کرمانشاه پنج میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است گفت: وشبختانه زلزله‌های با بزرگی بیش از هفت ریشتر در نقاط کم جمعیت رخ داده است.

شکرچی‌زاده به سالم ماندن 60 درصد ساختمان‌ها  در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد تاکید کرد گفت:  تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد اقدامات ۲۰ سال اخیر برای ارتقای کیفی ساختمان‌ها موثر بوده .

او در ادامه تصریح کرد: زلزله کرمانشاه بیش از 7.2 ریشتر بود درصورتی‌که زلزله بم و کرمان با شدت کمتر فاجعه آفریدند پس آیین‌نامه‌ها موثر بوده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه اجرای دستورالعمل‌ها می‌تواند به کاهش خسارات زلزله کمک کند، یادآور شد: اقدامات موثر سال‌های اخیر در ساختمان‌های روستایی باعث شد خسارت‌ها کمتر باشد.

شکرچی‌زاده به اقدامات کشورهای دیگر در مواجه با زلزله اشاره کرد و گفت: ژاپن که یک‌سوم ایران مساحت دارد ۳۰ هزار شتاب‌نگار و ۱۰ هزار لرزه‌نگار وجود دارد درحالی‌که ما در ایران ۱۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار داریم که آن‌هم فرسوده است.

او در ادامه گفت: سامانه‌ای که می‌تواند به کاهش خسارات کمک کند سامانه پاسخ سریع است که در شهرهایی مثل استانبول وجود دارد.

متن کامل گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس در مورد بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاههای خدمات رسان و ستاد بازسازی به مردم زلزله زده‌ی استان کرمانشاه پس از وقوع زلزله مورخ 21 آبان 96 را اینجا ببینید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.