| کد خبر: 142520 |

راه آهن تا کرمانشاه آمد ولی به ایلام نرسید

راه آهن در حالی وارد استان های غربی مثل همدان و کرمانشاه شد که هنوز این مهم برای استان ایلام در حد آرزو بوده و وعده های گذشته مسئولان کشوری و استانی بی نتیجه مانده است.

تین نیوز

راه آهن در حالی وارد استان های غربی مثل همدان و کرمانشاه شد که هنوز این مهم برای استان ایلام در حد آرزو بوده و وعده های گذشته مسئولان کشوری و استانی بی نتیجه مانده است.

به گزارش مهر، ۱۴ مردادماه امسال ریل قطار در کرمانشاه افتتاح شد و این استان به جمع استان های ریلی کشور پیوست، همدان نیز ماه های گذشته به این مهم دست یافت اما خبری از اجرای ریل قطار در استان ایلام نیست.

مسئولان که طی سالیان گذشته وعده های فراوانی برای ایجاد ریل قطار در استان ایلام دادند، هیچ کدام محقق نشد تا اینکه دولت تمام شد و حالا نوبت دولت یازدم است ولی باز خبری از اجرای پروژه راه آهن استان ایلام نیست.

دیدارهای بی نتیجه

۱۷ مردادماه ۱۳۹۵ رئیس جمهور دستور ویژه برای راه اندازی راه آن صادر می کند ولی بازهم این پروژه بعد از یک سال به جایی نرسید، استاندار ایلام بعد از آن دیدار گفت: طی دیدار با ریاست جمهوری قول مساعد داده شد که رییس جمهور شخصاً اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور را پیگیری کند.

وی گفت: امید است فاز اول این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا به زودی اجرایی شود و قرار است روند اجرایی کار از سوی وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای اعلام شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز طی سال های گذشته در دیدار با مسئولان استان وعده راه آهن ایلام را بارها عنوان کرده ولی متاسفانه هنوز روی کاغذ مانده و خبری از کار اجرایی در زمینه راه آهن نیست.

راه آهن که سال‌ها قرار بوده در استان ایلام اجرایی شود، هرسال بهانه‌ای برای اجرایی نشدن این پروژه در میان بود، یکی دیگر از وعده های مسئولان اجرای پروژه از طریق فاینانس خارجی بود که این مهم نیز محقق نشد و سرمایه گذاری حاضر به اجرای این طرح نشد.

فقدان راه های مواصلاتی استاندارد در استان ایلام از مشکلات اصلی و اساسی این استان به شمار می رود به طوری که متاسفانه هرساله شاهد تصادفات زیادی در مسیرهای مواصلاتی این استان هستیم.

کوهستانی بودن استان ایلام سبب شده بهسازی راه های این استان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی باشد که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است، با توجه به مشکلات راه های این استان یکی از اساسی ترین راه حل ها برای رفع مشکلات تردد و کاهش تصادفات افزایش پروازهای فرودگاهی و همچنین اجرای پروژه راه آهن در این استان است.

وعده جدید؛ راه آهن تا پایان سال استارت زده می شود

محمدرضا مروارید استاندار ایلام هفته گذشته اعلام کرد: در تلاشیم تا پایان سال جاری استارت راه آهن ایلام  زده شود تا از طریق ایوان به راه آهن اسلام آباد متصل شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: تلاش و رایزنی های بسیاری برای آغاز عملیات اجرایی اتصال استان به شبکه راه آهن سراسری داشته ایم و بسیار امیدواریم امسال روند اجرای این پروژه که مورد خواسته عموم مردم استان است، آغاز شود.

وی گفت: این خط راه آهن از اسلام آباد به ایوان- چوار و سپس به مرز مهران خواهد رسید.

مروارید تصریح کرد: خط دوم راه آهن که از طریق اندیمشک- دهلران- مهران است نیز در دستور کار است و پس از اجرای مسیر اسلام آباد تا مهران، این مسیر نیز اجرا خواهد شد.

انتقاد از بی توجهی به راه آهن استان

اما حجت الاسلام محمد نقی لطفی روز گذشته در بازدید از زیرساخت های مرز مهران خواستار اتصال ریلی استان ایلام به خطوط ریلی کشور تاکید کرد.

وی درجریان بازدید از راه های شهرستان مهران گفت: یکی از خواسته های مردم استان ایلام موضوع اتصال استان یه خطوط  راه آهن  است که قرارگاه خاتم الانبیا باید نسبت به این مهم نگاه ویژه ای داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به تردد زائران اربعین حسینی از شهرستان مهران به عتبات عالیات ،گفت: با تسهیلات و اقداماتی که قرارگاه خاتم الانبیاء انجام داده امسال بهتر از سالهای گذشته از زائران ابا عبدالله الحسین (ع) استقبال و پذیرایی می شود.

هم‌اکنون استان ایلام دارای ۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی است و طول کلی راه‌های استان نیز سه هزار و ۷۸۰ کیلومتر است، نبود راه‌های ارتباطی مناسب و آزادراه و کمبود پروازهای فرودگاه تنها فرودگاه استان هم باعث شده این استان در بین کوه‌های زاگرس در حصار قرارگرفته باشد.

در سال‌های اخیر مصوباتی برای خارج کردن استان از بن‌بست جغرافیایی ازجمله اتصال استان به راه‌آهن غرب کشور تصویب شد که باوجود تلاش‌های فراوان هنوز اجرایی نشده، در دولت گذشته حتی کلنگ این طرح نیز زده شد ولی در حد همان ماند و الان بعد از چهار سال بدون هیچ پیشرفتی خاک می‌خورد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.