| کد خبر: 152365 |

فعالیت های گمرکی در باشماق مریوان از سر گرفته شد

مدیر کل گمرک باشماق مریوان در کردستان از آغاز مجدد فعالیت های گمرکی در این مرز خبر داد و اعلام کرد: همه رویه های گمرکی در این گمرک شامل صادرات، ترانزیت و واردات صبح امروز (چهارشنبه) از سر گرفته شد.

تین نیوز

مدیر کل گمرک باشماق مریوان در کردستان از آغاز مجدد فعالیت های گمرکی در این مرز خبر داد و اعلام کرد: همه رویه های گمرکی در این گمرک شامل صادرات، ترانزیت و واردات صبح امروز (چهارشنبه) از سر گرفته شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از گمرک ایران، جهانگیر بخشی روز چهارشنبه گفت: بخش مسافری این گمرک در روزهای گذشته فعالیت های خود را آغاز کرده بود و از امروز حتی اجازه انجام تشریفات گمرکی فرآورده های نفتی نیز صادر شد.

بخشی گفت: اکنون تمامی رویه های گمرکی بر اساس سیاست های جدید تسهیل صادرات در گمرک باشماق به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و بر اساس تسهیلات جدید گمرکی، کالاهای صادراتی از تمامی نقاط کشور به روش الکترونیکی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به گمرک اظهار و صرفا به هنگام خروج از مرز این کالاها کنترل می شود.

وی افزود: سرعت انجام تشریفات صادرات کالاها و ترانزیت در این گمرک در سالجاری افزایش قابل توجهی داشته است و سالانه 6 میلیارد دلار ترانزیت و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در مرز رسمی باشماق مریوان انجام می‌گیرد.

بخشی گفت: سهم گمرک باشماق مریوان از صادرات استان کردستان 85 درصد است و عمده محصولات صادراتی استان کردستان نیز شامل کالاهای کشاورزی، صنعتی و غذایی و آشامیدنی است که بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته مدیر کل گمرک باشماق مریوان آنچه که وضعیت مرز باشماق مریوان را با وجود شرایط خاص کشور عراق به سامان رسانده است، علاوه بر الکترونیکی شدن رویه ها ، مدیریت واحد در این مرز است که خوشبختانه عملکرد 7 ماه این گمرک در بخش های مختلف در سطح عالی بوده است .

مرز باشماق به عنوان نخستین بازارچه مرزی استان کردستان در سال 1373فعالیت خود را آغاز کرد و به فاصله تقریبی 17 کیلومتر از شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق ساخته شد.

گمرک باشماق تا اولین شهر مرزی با کشور عراق و استان سلیمانیه (شهر پینجوین)حدود شش کیلومتر و تا مرکز استان سلیمانیه (شهر سلیمانیه) حدود 130کیلومتر فاصله دارد.

با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق سوم مهرماه گذشته در مناطقی از شمال عراق از جمله استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.

ایران به دنبال برگزاری این همه پرسی و با درخواست دولت عراق بارگیری فرآورده‌های سوختی به مقصد یا مبدا اقلیم کردستان عراق را از مرزهای زمینی خود ممنوع کرد.

اکنون با گذشت یک ماه از برگزاری این همه پرسی، دولت محلی اقلیم کردستان عراق بامداد امروز (چهارشنبه)به وقت تهران، در بیانیه ای رسمی، تعلیق همه پرسی و پایان درگیری نظامی با دولت مرکزی عراق را پیشنهاد کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.