| کد خبر: 266260 |

جاده هایی که جان می گیرند؛

عامل تصادفات و تلفات جاده ای، خطای انسانی یا وضعیت راه ها؟

تصادف، واژه ای که دیگر ناآشنا نیست و هر روز شاهد رخداد حوادثی ناگوار هستیم، حوادثی که جاده های چهارمحال و بختیاری هم طعم آن را روزانه می چشند.

تین نیوز

تصادف، واژه ای که دیگر ناآشنا نیست و هر روز شاهد رخداد حوادثی ناگوار هستیم، حوادثی که جاده های چهارمحال و بختیاری هم طعم آن را روزانه می چشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پرداختن به موضوع تصادفات و تلفات جاده ای سوژه تکراری رسانه ها است، دغدغه و مطالبه ای که بی شک در این سال ها به آن پرداخته شده و همچنان پای ثابت اخبار رسانه هاست.

حوادثی ناگوار که تقریبا روزانه در جاده های پرحادثه و ناایمن استان از جمله شهرکرد به شلمزار، امیرآباد به جونقان، بروجن به لردگان و ... اتفاق می افتد.

محور امیرآباد به جونقان که چند هفته گذشته جان سه معلم را گرفت و روز بعد از آن مجددا تصادف منجر به فوت اتفاق افتاد.

حوادثی دلخراش که جلوی دیدگان مان قربانی می گیرد و کاری از دست مان ساخته نیست، البته نباید از خطای انسانی چشم پوشی کرد، به دلیل کم بودن عرض جاده ها شاهد سبقت های غیرمجازی هستیم که در یک چشم بر هم زدنی جان عده ای به خطر می افتد.

به راستی مشکل اصلی تصادفات جاده ای عامل انسانی است یا بی توجهی از سوی متولیان حوزه راه؟

سرهنگ غلامعلی نوربخش، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پلیس راه استان در دو حوزه آموزش فرهنگ ترافیک و پیشگیری از تصادفات فعالیت دارد.

وی در خصوص آمار تصادفات در محورهای چهارمحال و بختیاری، افزود:  آمار تصادفات استان طی ۹ ماه امسال مخصوصا در تعداد فوتی ها افزایش حدود ۴۰ درصدی داشته است، یعنی چهارمحال و بختیاری به واسطه افزایش آمار تصادفات جزو استان هایی است که با روند افزایشی تصادفات مواجه است.

نوربخش ادامه داد: در این مدت تعداد مجروحان ناشی از تصادف در محورهای استان ۱۰ درصد افزایش داشته که طی این مدت ۲۲ مورد تصادف دسته جمعی صورت گرفته و این حوادث منجر به افزایشی شدن آمار تصادفات شده است، در صورتی که سال گذشته شاید سه مورد تصادف دسته جمعی در محورهای استان اتفاق افتاده بود، البته دو طرفه و کوهستانی بودن جاده های استان منجر به این شده که با کوچکترین تخلف تصادف اتفاق می افتد.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در خصوص جاده شهرکرد به شلمزار، تصریح کرد: جاده شلمزار جزو جاده های پرتردد، پرترافیک، تصادف خیز و بحرانی است و از زمانی که چهارخطه شدن این محور آغاز و جداکننده مسیر در دستور کار راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته شاهد روند کاهشی تصادفات مخصوصا حدفاصل سه راهی خوزستان تا شلمزار هستیم.

نوربخش بیان کرد: در محورهای دیگر از جمله جاده فرعی امیرآباد به جونقان که طی دو شب متوالی منجر به تصادف شد، محوری که رانندگان مسیر شهرکرد به سمت اردل یا فارسان را برای تردد انتخاب و به جای طی کردن مسیر شلمزار به سمت چغاخور،  ناغان و اردل از این مسیر تردد می کنند و به نوعی امسال جزو محورهای پرتردد استان گزارش شده است.

وی در خصوص دلیل حوادث محور اردل طی هفته های گذشته، اضافه کرد: دو حادثه ای که در این محور اتفاق افتاد، تیم کارشناسی به همراه دادستان، فرماندار، راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای و دهیاران از این مسیر بازدید و اقدامات کوتاه مدت و میان مدت پیشنهاد شد، گرچه قرار شد شانه ها تعریض، شیب محور ملایم تر، خط کشی ها پررنگ تر و نصب بیشتر تابلو علایم برای کاهش تصادفات و آشکارسازی انجام شود، از طرفی مردم قوانین و مقررات رانندگی را رعایت نمی کنند و نمی توان به طور قطع اعلام کرد که مشکل صرفا جاده است.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون طبق کارشناسی های صورت گرفته، حوزه راه در حدود ۳۵ مورد تصادف به عنوان مقصر شناخته شده است.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باتوجه به هزینه های سنگین برای چهارخطه کردن محورهای استان، نمی توان همه جاده ها را به جاده چهارخطه تبدیل کرد، شاید مردم انتظار دارند با یک تصادف منجر به فوت مسیر چهارخطه شود، بنابراین نمی توان با بودجه های اختصاصی به استان همه جاده ها چهارخطه شوند.

وی گفت: اولویت ما مسیرهای پرتردد استان از جمله شهرکرد به شلمزار، شهرکرد به بروجن است، البته محور شهرکرد، بروجن، لردگان، خوزستان و یاسوج جزو مسیرهای پرتردد و ترانزیتی استان به شمار می رود که باید روی این مسیرها کار شود، به این معنا نیمه کاره رها کردن محورهای اصلی و ترانزیتی و تمرکز بر دیگر محورهای عین بی انصافی است.

نوربخش بیان کرد: در سفر فرمانده فراجا به استان و جلسه با استاندار مقرر شد با بودجه ای که از طریق سفر رییس جمهور به حوزه راه به استان اختصاص داده شد، اولویت بندی ها نسبت به چهارخطه شدن مسیرهای مواصلاتی پرتردد، پرترافیک و تصادف خیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: چندین سال است که مطالبه مردم، چهارخطه محور شهرکرد، بروجن، لردگان و خوزستان است، مسیری که زخمی شده و نیازمند تکمیل شدن است، تصمیم بر این شد که این مسیر سریع تر تکمیل و سپس مسیر شهرکرد به شلمزار، فارسان به کوهرنگ، شهرکرد، بن، داران و شهرکرد، سامان، تیران که جزو مسیرهای مواصلاتی هستند در اولویت تکمیل شدن قرار گیرند.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان این که بیشتر تصادفات در فصل بهار و تابستان اتفاق می افتد، تصریح کرد: با توجه به این که در این فصول، مسافران بسیاری به سوی مناطق گردشگری و تفریحی چهارمحال و بختیاری رهسپار می شوند، درصد واژگونی ها ۳۸ درصد است، گرچه ۵۷ درصد تصادفات در ۶ ماهه ابتدای سال مربوط به خستگی و خواب آلودگی،  ۳۹ درصد تصادفات مربوط به انحراف به چپ بوده که ۱۵ درصد تصادفات مربوط به خودرو گزارش شده است.

نوربخش ادامه داد: چه بسا در این مدت، بیش ترین عامل تصادفات استان یعنی حدود ۷۰ درصد مربوط به عامل انسانی و ۳۰ درصد مربوط به وسیله نقلیه و راه است.

وی در خصوص محورهای بحرانی استان، افزود: محورهایی همچون شهرکرد_بروجن_ لردگان، شهرکرد_ شلمزار، سه راهی گوشکی به یاسوج جزو محورهای بحرانی استان به شمار می روند، البته امسال دو مورد تصادف دسته جمعی در محور بروجن به لردگان با وجود چهار خطه بودن اتفاق افتاد که امید است در اسرع وقت بحث چهارخطه حداقل در مسیر بروجن به لردگان با نصب نیوجرسی انجام و از تصادفات رخ به رخ جلوگیری شود.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمربندی شهرکرد به سامان، بیان کرد: از ابتدا این مسیر به عنوان محور چهارخطه مطرح بود که به واسطه کمبود بودجه و با شتاب زدگی این محور به جای چهارخطه شدن به عنوان محور دو خطه افتتاح شد، البته امسال حدودا سه مورد تصادف فوتی در این مسیر اتفاق افتاد، گرچه برخی اقدامات کوتاه مدت هم از جمله خط کشی، نصب تابلو علایم، چراغ چشمک زن مقطعی و جداکننده نصب و صورت گرفت اما همچنان این محور جای کار دارد.

نوربخش با تاکید بر اینکه راننده قانون گریز باید جریمه شود، خاطرنشان کرد:  اکنون دستوری که از دادستان برای خودروهای شوتی و رانندگان متخلفی که توجهی به ایست پلیس نداشته، اخذ شده این است که شکایت از خودروی افراد متخلف به صورت سیستمی ثبت می شود، یعنی اگر توقیف فیزیکی انحام نشود، شکایت در سیستم ثبت و جای دیگر توقیف خودرو انجام می شود، تاکنون برای ۱۲۵ خودروی متخلف دستور توقیف سیستمی انجام شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.