◄ چگونگی جریمه رانندگان برای استفاده از شیشه دودی در خودروها/ پلیس از انجام چه کاری منع شد؟
رای هیئت عمومی دویان عدالت اداری چگونگی جریمه رانندگان برای استفاده از شیشه دودی در خودروها را و این که پلیس از انجام چه کاری منع شده است، مشخص کرد.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری چهار سال پیش نحوه اعمال قانون برای خودروهایی با شیشه دودی را مشخص و با صدور رای اعلام کرد که تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نمی باشد و در صورت احراز تخلف صدور قبض کفایت می کند و رفع اثر شیشه دودی الزام ندارد.
به گزارش تین نیوز ، امروز خبری در رسانه ها منتشر شد که طی آن عزیزالله دستوار رئیس پلیس راهور استان یزد در زمینه استفاده از شیشه دودی در خودروها گفته است: رانندگان وسایل نقلیه که بدون اخذ مجوز از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابلتشخیص نباشند استفاده کنند اعمال قانون، خواهند شد.
با توجه به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مشخص می شود که اظهارات عزیزالله دستوار رئیس پلیس راهور استان یزد در مورد اعمال قانون رانندگان وسایل نقلیه که بدون اخذ مجوز از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشند، استفاده کنند، فقط صدور قبض جریمه را شامل می شود و پلیس نمی تواند اثر شیشه دودی را رفع کند ( اقدامی که پیش از صدور این رای توسط پلیس انجام می شد).
قابل ذکر است سال 1400 به دنبال شکایت از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و درخواست ابطال بخشنامه ای که در آن عنوان شده بود «معیار مجاز دودی کردن شیشه خودرو و تشخیص راننده و سرنشین های خودرو باید از فاصله سه متری قابل رویت باشد و در صورتی که مطابق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشین از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشد ضمن صدور قبض جریمه ملزم به رفع اثر شیشه دودی می گردد»، این بخشنامه توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.
در رای مذکور تاکید شده بود: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با توجه به نظریه هیات تخصصی اداری و امور عمومی، با این استدلال که برمبنای ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ جریمه های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور با توجه به مکان، زمان، وقوع و نوع تخلفات با تصویب هیئت وزیران به اجرا گذارده می شود همچنین به موجب ماده ۲ قانون اخیرالذکر تشخیص تخلفات مزبور و صدور قبض جریمه با افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی و آموزش دیده است. بنابراین مقرره مورد اعتراض که با تعیین ملاک فاصله ۳ متری اقدام به وضع قاعده و معیار تشخیص ثابت برای ماموران مجاز راهور آن هم با توجه به شرایط متغیر فصول سال، اوضاع آب و هوا و ساعات شبانه روز کرده، خارج از حدود صلاحیت مرجع وضع کننده بوده و قابل ابطال است. همچنین هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رفع اثر شیشه دودی بعد از صدور جریمه را از اختیارات ماموران تشخیص نداد و با این استدلال که قانونگذار ضمانت اجرای تخلفات را در این قانون و حدود اختیارات ماموران را در موارد مقرر از جمله حق توقف خودرو و صدور قبض جریمه، جلوگیری از حرکت خودرو و دستور انتقال به توقفگاه، ضبط گواهینامه و جابجایی خودرو به منظور رفع سد معبر مشخص کرده است اما برای الزام به رفع اثر شیشه دودی بعد از صدور قبض جریمه، در قانون تعیین تکلیف نشده است و بخشنامه مذکور قابل ابطال می باشد.