سرنوشت کریدور شمال جنوب در دست چابهار
دولت نگاه ویژهای به بندر چابهار دارد. بندر چابهار میتواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و حتی به دریای خزر خدماترسانی کند و ترانزیت زیادی از این بندر انجام شود.
دولت نگاه ویژهای به بندر چابهار دارد. بندر چابهار میتواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و حتی به دریای خزر خدماترسانی کند و ترانزیت زیادی از این بندر انجام شود.
با این حال هماکنون بندر گوادر پاکستان در حال تکمیل زیرساختهاست و چینیها حدود ۵۰میلیارد دلار در این بندر سرمایهگذاری کردهاند و برای ایجاد جاده و راهآهن در این مسیر برنامهریزی شده است؛ که در صورت تکمیل زیرساختها، راهآهن از غرب چین به پاکستان خواهد رسید که به عقیده برخی کارشناسان با پیشرفت این پروژه، چابهار موقعیت خود را از دست خواهد داد.
با توجه به ناامنیهای موجود در بندر گوادر، چابهار شانس بسیار بیشتری برای در دست گرفتن محور ترانزیت شرق دارد. از سوی دیگر اشتراکات فرهنگی و اجتماعی ایران با افغانستان و تاجیکستان، در توسعه این محور تاثیرگذار است. درصورت توسعه راهآهن چابهار، ایران میتواند از چابهار به سمت شمال و شمالشرق و حتی غرب ارتباط برقرار کند و تمام بار آسیای جنوب شرقی را از طریق همین بندر ترانزیت کند. درحالحاضر توسعه راهآهن چابهار با ۹هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبهرو است. امکان تامین این رقم با منابع داخلی وجود ندارد و باید دنبال سرمایهگذار خارجی باشیم.
درحالحاضر راهآهن چابهار- مشهد بیشترین کسری منابع را دارد. توسعه ریلی چابهار وقتی صرفه اقتصادی دارد که راهآهن از چابهار به سرخس و مشهد وصل شده و راه ترانزیتی مناسبی ایجاد شود. توسعه راهآهن چابهار به جز اینکه میتواند ترانزیت بخش مهمی از کالاهای آسیای مرکزی را از طریق اقیانوس هند به آسیای جنوب شرقی و استرالیا برساند، در توسعه شرق ایران بسیار تاثیرگذار است، زیرا درحالحاضر بین شرق و غرب ایران، فاصله زیادی در سطح درآمدها وجود دارد. توسعه راهآهن چابهار نیازمند ۵/۲میلیارد دلار سرمایهگذاری است. شرکتهای خارجی آمادگی دارند شریک مالی ایران برای توسعه ریلی این منطقه باشند، درحالی که ما هنوز نتوانستهایم شریک خارجی مناسبی پیدا کنیم. در کنار قرارداد مادری که با یک شرکت ایرانی به شکل «بیالتی» برای توسعه فاز یک این بندر بسته شده، قراردادی نیز با هندیها به شکل «بیاوتی» به ارزش ۸۵میلیون دلار برای طرح توسعه فاز نخست بندرشهیدبهشتی بسته شده که به دلیل گسترده بودن پروژه، کمی کند پیش میرود.
غلامرضا سلامی - مشاور وزیر راه و شهرسازی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.