| کد خبر ۳۱۱۰۱۲
کپی شد

◄ هواپیمای زیبای بابک زنجانی در قشم ایر چگونه مخروبه شد/ رجیستر ایرانی روی بدنه هواپیما به همراه تصاویر قبل و بعد

تصاویری از شرایط قبلی هواپیمای زیبای بابک زنجانی در قشم ایر با رجستر ایرانی روی بدنه هواپیما و ظاهری زیبا و بسیار مناسب در رسانه ها وجود دارد.

هواپیمای زیبای بابک زنجانی در قشم ایر چگونه مخروبه شد/ رجیستر ایرانی روی بدنه هواپیما به همراه تصاویر قبل و بعد
تین نیوز |

وضعیت هواپیمای هواپیمای RJ100 به رجیستر EP-FQT متعلق به شرکت  قشم ایر و  از جمله اموال مصادره شده بابک زنجانی که اکنون در اختیار وزارت نفت است، نگرانی های زیادی برای فعالان بخش هوانوردی ایجاد کرده است.

به گزارش تین نیوز، ابتدا یکی از شاهدان عینی این هواپیما، تصاویری از وضعیت فعلی آن برای خبرنگار ما ارسال کرد که شرایط هواپیما را بسیار نامناسب نشان می داد و تقریبا چیزی جز بدنه هواپیما از آن باقی نمانده بود.

پس از انتشار این تصاویر تعدادی از فعالان بخش هوانوردی در تماس با تین نیوز، خبر شهروند خبرنگار تین نیوز  را نادرست دانسته و عنوان کردند که این هواپیما از انبار قطعه است و حتی برخی فراتر رفته و تاکید کردند که هواپیمای مذکور هرگز عملیاتی نبوده است.

خبر قبلی تین نیوز

 عاقبت عجیب هواپیمای بابک زنجانی در قشم ایر

گرچه تین نیوز این اظهارات را با توجه به سوابق و فعالیت کارشناسی آنان در بخش هوانوردی، منتشر کرد اما این موضوع با انتقاد جمعی دیگر از کارشناسان هوانوردی مواجه شد که در تماس با خبرنگار ما چنین موضوعی را خلاف واقع دانسته و عنوان کردند: این هواپیما سال ها در قشم ایر عملیاتی بود و به دلیل شرایط بد نگهداری بدین وضعیت دچار شده و اگر هم اکنون به انبار قطعه تبدیل شده به دلیل ناتوانی در نگهداری درست آن بوده است.

آنان برای تاکید بر شرایط بد نگهداری هواپیمایی که ارزش آن پنج میلیون دلار بوده به سوراخ های ایجاد شده در بدنه هواپیما اشاره کرده و گفتند:  چرا در بدنه هواپیما سوراخ ایجاد شده؟ هواپیما که با بدنه سوراخ پرواز نمی کرده  است.

آنان تاکید کردند: این یک اصل در صنعت هواپیمایی است که هر هواپیمایی قابلیت پرواز دارد مگر اینکه منهدم شده باشد برای مثال به کوه برخورد کرده و منفجر شده  باشد.

این کارشناسان همچنین تصاویری از شرایط قبلی هواپیمای بابک زنجانی را در اختیار تین نیوز قرار دادند که در آن  هواپیما با ریجستر ایرانی و ظاهری زیبا و  بسیار مناسب دیده می شود.

این کارشناسان همچنین در مورد سوابق هواپیما نیز اطلاعاتی در اختیار خبرنگار ما قرار داده و خاطرنشان کردند که هواپیمای مذکور حتی در مسیرهای خارجی پرواز کرده و در سال ۱۳۹۸ پروازی نیز به عمان داشته است.

بر اساس اطلاعاتی که کارشناسان درباره چگونگی خرید این هواپیما در اختیار  خبرنگار ما قرارداده اند،  در سال 2009 شرکت BA City Lyer با هدف جایگزین کردن هواپیماهای RJ  خود با هواپیماهای امبرائر، این هواپیما را از رده خارج و به فرودگاه شهر Kemble منتقل کرده است. 

سه سال بعد مالک شرکت قشم ایر از طریق شرکت دیگر خود در تاجیکستان که از جمله شرکت های هلدینگ سورینت کیش بود، تلاش برای خرید این هواپیما را آغاز کرد. 

هواپیما در سال 2013 به تاجیکستان منتقل و رجیستر EY-573 برای آن ثبت شد.

سرانجام در تاریخ نامعلوم این هواپیما به ایران منتقل و در تیر 1393 رجیستر آن به EP- FQT تغییر کرد و تا مدت ها مجوز پرواز نداشت اما   در سال 1396 فعالیت خود را برای قشم ایر آغاز کرد. 

برای این که مشخص شود این هواپیما عملیاتی بوده کافی است به این موضوع اشاره شود که در شهریور 1397 این هواپیما که قرار بود از تهران عازم جزیره قشم شود به دلیل تقص فنی دقایقی پس از تیک آف مجددا به مهرآباد بازگشت و  مسافران با هواپیمای جایگزین عازم مقصد شدند و هواپیما صبح روز بعد عملیاتی شد.

در اردیبهشت 1398 نیز تایرهایرهای اصلی این هواپیما که از فرودگاه قشم پرواز کرده بود،هنگام فرود در فرودگاه مسقط پایتخت عمال ترکیدو این حادثه موجب بسته شدن موقت باند فرودگاه شد.

هواپیمای بابک زنجانی در قشم ایر در حال رنگ آمیزی

ترکیدگی لاستیک هواپیمای بابک زنجانی در فرودگاه عمان

هواپیمای بابک زنجانی در قشم ایر

هواپیمای مصادره ای قشم ایر و بابک زنجانی

غارت هواپیمای بابک زنجانی در قشم ایر

هواپیمای مصادره ای بابک زنجانی

غارت هواپیمای بابک زنجانی

شرایط هواپیمای مصادره ای بابک زنجانی

 

test
test
همیار تین
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.