پایان بن بست پروازهای ناوبری آموزشگاه ها
صنعت هوانوردی کشور پس از جنگ ۱۲ روزه، با محدودیت هایی در حوزه عملیات پروازی و بهره برداری از فرودگاه ها روبه رو بوده و یکی از طولانی ترین محدودیت هایی که همچنان با آن مواجه هستیم، مربوط به پروازهای آموزشی و تفریحی است.

صنعت هوانوردی کشور پس از جنگ ۱۲ روزه، با محدودیت هایی در حوزه عملیات پروازی و بهره برداری از فرودگاه ها روبه رو بوده و یکی از طولانی ترین محدودیت هایی که همچنان با آن مواجه هستیم، مربوط به پروازهای آموزشی و تفریحی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، درحال حاضر کلیه پروازهای فوق سبک در محدوده (ATZ) فرودگاه های کشور و سایت های پروازی مورد تایید برقرار شده اما درخصوص پروازهای آموزشی بین فرودگاهی و ناوبری، همچنان محدودیت های پروازی برقرار است .
در این راستا، دفتر گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از توقف آموزش های خلبانی، روش های جایگزینی را پیشنهاد و اجرایی کرده که معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری این راهکارها را تشریح و اعلام کرد: هفته آینده، مکاتبه ای رسمی با شرکت های آموزش خلبانی و فعالان پروازهای فوق سبک انجام خواهد شد تا ضمن ایجاد شفافیت، این راهکارها به صورت مکتوب، ابلاغ و به اطلاع عموم برسد.
سید حمیدرضا صانعی تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی سازنده میان بخش های نظامی و غیرنظامی، روند رفع تدریجی محدودیت های پروازهای تفریحی و آموزشی در کشور آغاز شده که گامی مؤثر در مسیر احیای صنعت هوانوردی و بازگشت تدریجی پروازهای کوچک و فوق سبک به شرایط عادی است.
معاون هوانوردی و بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به راهکارهای این سازمان برای احیای صنعت هوایی کشور و برقراری امن و ایمن کلیه پروازهای داخلی و بین المللی و رفع محدودیت های ایجادشده در صنعت هوانوردی غیرنظامی پس از جنگ ۱۲ روزه، گفت: توانسته ایم به تدریج، با هماهنگی سازنده و مؤثر بین بخش های نظامی و غیرنظامی، بسیاری از این محدودیت ها را رفع کنیم، اما به دلیل نوع و ماهیت پروازهای آموزشی و تفریحی توسط پرنده های کوچک و فوق سبک، با در نظر گرفتن الزامات بخش نظامی و پدافندی و اهمیت ایمنی این پروازها، به تدربج نسبت به برقراری این پروازها اقدام شد.
صدور مجوز برای فرودگاه های مورد تایید نظامی
صانعی با اشاره به تصمیمات مشترک سازمان هواپیمایی کشوری و بخش نظامی اظهار کرد: در خصوص فرودگاه هایی که دارای سامانه های قابل اتکا بوده و نگرانی های کمتری از منظر امنیتی و عملیاتی وجود دارد، مجوزهای لازم پس از بررسی ریسک های امنیتی و ایمنی صادر می شود. بر همین اساس، هم اکنون برای یکی از شرکت های بزرگ آموزشی فعال در کرمان و رفسنجان، مجوزهای لازم اخذ شده و پروازهای آموزشی میان این فرودگاه ها و برخی فرودگاه های دیگر در حال انجام است و سایر مراکز آموزشی و فرودگاهی نیز به تدریج برقرار خواهد شد.
راه جایگزین برای سایر فرودگاه ها
این مسوول ادامه داد: از سوی دیگر، دفتر گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از توقف آموزش های خلبانی در سایر فرودگاه ها، روش های جایگزینی را پیشنهاد و اجرایی کرده است؛ به گونه ای که بخشی از وظایف و تمرین های آموزشی در پروازهای محلی، در محدوده همان فرودگاه انجام می شود، بخشی دیگر به فرودگاه های دارای تسهیلات مناسب، منتقل یا در محیط شبیه ساز پروازی انجام می شود.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: با توجه به بررسی ها و ارزیابی های انجام شده در هفته های اخیر، دستورالعمل مشخص و راهکار اجرایی در این زمینه طراحی شده و این روش ها هفته آینده به صورت مکتوب ابلاغ خواهد شد.