| کد خبر: 257491 |

وزیر اقتصاد در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی:

◄ کاهش 15 درصدی رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموعه کالاهای رسوبی در گمرکات کشور حدود 500 هزار تن است که در مقایسه با عدد 160 میلیون تن حجم صادرات و واردات عدد بسیار پایینی است.

تین نیوز

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مجموعه کالاهای رسوبی در گمرکات کشور حدود 500 هزار تن است که در مقایسه با عدد 160 میلیون تن حجم صادرات و واردات عدد بسیار پایینی است، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان،سید احسان خاندوزی روز شنبه در حاشیه بازدید میدانی از گمرک شهید رجایی و انبارهای اموال تملیکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای دستور رئیس‎ جمهور برای تهیه گزارشی از وضعیت تجارت، گمرکات و انبارهای تجاری کشور امروز 2 بخش مهم و کلیدی که سهم بسیار پررنگ و مهمی در اقتصاد دارد را بازدید کردیم که بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) را شامل می شود.

وی ادامه داد: مجموعه کالاهای رسوبی در گمرکات کشور حدود 500 هزار تن است که در مقایسه با عدد 160 میلیون تن حجم صادرات و وارداتی که گمرکات انجام می شود عدد بسیار پایینی است و تقریبا سه هزارم مجموعه تجارت بزرگی است که در کشور انجام می شود.

وزیر اقتصاد در این رابطه تصریح کرد: در بندر شهید رجایی 19 درصد افزایش اظهارنامه های صادراتی و افزایش 10 درصدی اظهارنامه های وارداتی را داشته ایم و کاهش 15 درصدی رسوب نشان از همکاری خوب دستگاه های اجرایی در بالابردن سرعت تخلیه کالاها دارد. 

خاندوزی گفت: در بحث کالاهای اساسی چند تصمیم مهم گرفته شده که هم کاهش میزان حقوق ورودی کالای اساسی از 4 درصد به یک درصد  و هم کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به یک درصد و در برخی از کالاها به صفر درصد می باشد. 

وی در ادامه سخنان یکی از اقدامات بسیار مهم در بحث کاهش ماندگاری کالاها در استان هرمزگان را همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با دستگاه قضا و همراهی استاندار هرمزگان برشمرد و افزود: تعیین تکلیف حدود 600 کانتینر نمونه ای از این اقدامات ارزشمند است که از همین امروز بین گمرک و سازمان اموال تملیکی کارهای اولیه آن در حال انجام است و امیدواریم در چند هفته آینده به پایان برسد. 

ضرورت همراهی دستگاه های ذی ربط در کاهش ماندگاری کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسوب کالا به عنوان یکی از مشکلات اساسی در بنادر محسوب می شود، خواستار مشارکت و همراهی بیش از پیش دستگاه هایی اجرایی تسریع کاهش ماندگاری کالا در بنادر این استان به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور شد. 

"حسین عباس نژاد" همراهی و مشارکت مجموعه دستگاه هایی اجرایی را در ترخیص به موقع کالا ها و کاهش ماندگاری کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بنادر استان تعیین کننده دانست و افزود: مهم ترین برنامه امروز وزیر اقتصاد دربازدیراز بندر شهید رجایی پیرامون اتخاذ تدابیر و تصمیم گیری برای کاهش مشکلات رسوب کالا ها در انبار های بنادر و گمرکات امیدوارکننده بود و امیدواریم نتایج این سفر به کاهش ماندگاری کالاها این استان منجر شود.

وی همچینن با اشاره به حضور مستمر میدانی و استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات و بنادر با هدف تعیین تکلیف سریع کالاهای رسوب شده در انبارهای بندر شهید رجایی تصریح کرد: در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی استان تاکنون بخش قابل توجهی از انبارهای موجود در بندر شهید رجایی بندرعباس ثبت شده که نمونه آن می توان به تعیین تکلیف 602 کانتینر و محموله گچ که چند روز گذشته از این بندر تخلیه شد، اشاره کرد.  

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: طی چند روز آینده سایر کالاهای متروکه از بندر شهید رجایی خارج خواهد شد.  

شایان ذکر است؛ پس از بازدید های میدانی رئیس قوه قضاییه از گمرکات، بنادر و انبار های سازمان اموال تملیکی که از ابتدای دوران تصدی وی آغاز شده و آخرین مورد آن به سفر مازندران برمی گردد، معاون اول رئیس جمهور در اقدامی قابل تقدیر که نشان از دغدغه دولت برای حل مسائل و مشکلات گمرکات کشور دارد دستوری خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر کرد.

محمد مخبر در جلسه هیات دولت (۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲) با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در گمرکات کشور که منجر به عدم ترخیص برخی اقلام و کالا ها شده، وزیر امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد در اسرع وقت از گمرکات و سازمان اموال تملیکی بازدید داشته باشد و حداکثر ظرف مدت یکماه تدابیر و تصمیمات لازم را برای حل و فصل مشکلات و نارسایی های گمرک اتخاذ کند.

گفتنی است؛ در سفر سید احسان خاندوزی به هرمزگان، تعدادی از معاونان وزیر، روسای سازمان های تابعه و مدیران کل وزارت اقتصاد از جمله رییس کل گمرک ایران، رییس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور حضور داشتند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.