| کد خبر: 11458 |

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش تشریح کرد:

◄ مشکلات اقتصادی حمل‌و‌نقل دریایی / منتظر نتیجه نهایی مذاکرات هستیم

تین نیوز | مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به روند کاهشی تولید ناخالص ملی جهان در سال های گذشته و کاهش رونق حمل و نقل دریایی در این شرایط، گفت: نتایج مذاکرات ژنو، باعث شده راه برای تعامل و تبادل نظر با مشتریان و بازارهای خارجی باز شود و همه منتظریم ببینیم نتیجه نهایی مذاکرات چه می شود.

به گزارش تین نیوز، علی اکبر صفایی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین همایش ارگان های دریایی، در سخنانی با موضوع «تحلیل شرایط اقتصادی حمل و نقل دریایی» اظهار کرد: فعالیت های دریایی، وابستگی مستقیم به اقتصاد دنیا دارد، نگاهی به تولید ناخالص ملی در سطح جهان نشان می هد از سال 1990 تولید ناخالص ملی کشورها، روند کاهشی داشته تا این که در سال 2014 نشانه های یک افزایش را مشاهده می کنیم.

صفایی در بیان شرایط بین المللی کشتیرانی گفت: برای سال های آینده نیز تا سال 2018 رشد اقتصادی 2 تا 4 درصدی را پیش بینی می کنند که رقم چندانی نیست در حالی که حمل و نقل دریایی نیز به همین عامل وابسته است.

وی با تاکید بر بروز نشانه های رشد اقتصادی در کشورهای سطح اول جهان همچون آمریکا، انگلیس و آلمان، اضافه کرد: ادامه رشد اقتصادی کشورهای چین، هند، روسیه و برزیل، با تردید جدی مواجه است. از سوی دیگر بحران اوکراین، عراق و لیبی، تاثیر مستقیمی روی حمل و نقل دریایی و اقتصاد جهانی داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، با اشاره به آغاز عریض سازی کانال پاناما که منجر به کاهش ترافیک دریایی خاورمیانه خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر از 85 درصد ناوگان دنیا استفاده می شود و بی استفاده بودن حدود 20 درصد آن، روی نرخ ها تاثیر گذاشته تا جایی که در سال های اخیر، کمترین نرخ های حمل و نقل دریایی را شاهد هستیم.

صفایی با اشاره به افزایش نرخ اجاره حمل و نقل دریایی، اضافه کرد: بسیاری از کشتیرانی های بزرگ دنیا در سال های اخیر به خاطر سود پایین و هزینه های بالا، ورشکسته شده اند.

به گفته وی، تدوین مقررات و قوانین دریایی بین المللی که هر روز در حال افزایش است، هزینه هایی را برای شرکت های کشتیرانی به دنبال دارد.

تاثیر توافق ژنو بر حمل و نقل دریایی ایران
وی در ادامه به بیان شرایط داخلی کشتیرانی و نفتکش پرداخت و افزود: آنچه در بحث داخلی می تواند بسیار اثرگذار باشد، توافقنامه ژنو و سناریوهای محتمل است، دولت تلاش زیادی در این رابطه انجام داده است و نتایج مذاکرات ژنو تا کنون، باعث شده راه برای تعامل و تبادل نظر با مشتریان و بازارهای خارجی باز شود و همه منتظریم ببینیم نتیجه نهایی مذاکرات چه می شود.

صفایی با بیان اینکه بخش خصوصی، چهار سناریو را برای ماندن در بازار، با توجه به توافق ژنو، در نظر دارد، ادامه داد: البته نکته مهمی که مدیرعامل سازمان بنادر نیز باید در دولت مطرح کند و نکته ای است که برای ما نگران کننده است، این است که برداشتن تحریم ها برای شرکت های کشتیرانی خارجی و داخلی، متناسب باشد، یعنی به گونه ای نباشد که با لغو تحریم، کشورهای خارجی بتوانند به ایران برگردند اما شرکت های داخلی، همچنان تحت تحریم باشند و نتوانند به بنادر اروپایی بروند؛ این نکته مهم و حساسی است و خواهش من این است که به آن توجه شود.

مدیرعامل نفتکش ایران افزود: همچنین وظیفه ماست که از ظرفیت های ایجاد شده در کشور در زمان تحریم، حمایت کنیم. از سوی دیگر باید شرکت های کوچکی که کار دریایی انجام می دهند را هم مورد توجه و حمایت قرار دهیم تا خود را با شرایط آینده، منطبق کنند.

وی یادآور شد: شرایط پیرامونی ما بسیار حساس و تابع متغیرهای بسیار است، بنابراین شرایط بدی وجود دارد که با مطالعات دقیق در حوزه کشتیرانی، باید کاملا شفاف شود البته ما اطلاعات و تحلیل های خوبی در اختیار داریم که حاضریم آنها را در اختیار دوستان بگذاریم تا با آمادگی کامل وارد بازارهای جدید شوند.

صفایی افزود: اکنون نرخ های حمل و نقل دریایی پایین و هزینه ها بالاست اما می توان در بازارهایی حضور پیدا کرد که درآمدهای خوبی داشته باشد که این، نیازمند مدیریت صحیح است.

مدیرعامل نفتکش با تاکید بر اهمیت تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری های جدید کشتیرانی گفت: می توان از فاینانس ها و وام هایی برای سرمایه گذاری های جدید استفاه کرد که در این باره، انتظار توجه از دولت یازدهم داریم.

کمبود نیروی دریایی روی کشتی‌ها
وی با اشاره به تعامل خوب بخش دولتی و خصوصی در زمینه سرمایه گذاری، اظهار کرد: از سوی دیگر، بحث منابع انسانی دریایی، بسیار مهم است و باید در حوزه آموزش دریانوردان نیز سرمایه گذاری شود.

صفایی اضافه کرد: ناوگان دریایی ایران نیاز به نیروی آموزش دیده دریایی دارد و کمبود نیروی دریایی را روی کشتی ها احساس می کنیم، هرچند بی شک، افسران ما بهترین و باکیفیت ترین افسران دریایی در سطح جهان هستند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.