| کد خبر: 202959 |

عضو هیئت منطقه آزاد قشم:

◄ همایش و نمایشگاه دریایی، نمادی از خودباوری است

نمایشگاه و همایش صنایع دریایی نمایش خودباوری ماست و ما از این نظر بر خودمان می‌بالیم.

تین نیوز

عضو هیئت مدیره منطقه آزاد قشم در مراسم اختتامیه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی برگزاری این همایش و نمایشگاه را نمادی از خودباوری دانست.

به گزارش تین نیوز، پروین فرشچی گفت: در سال‌های اخیرما شاهد بالندگی صنعت کشورمان بودیم و این افتخار را داریم که هر سال شاهد پیشرفت داریم. نمایشگاه و همایش صنایع دریایی نیز نمایش خودباوری ماست و ما از این نظر بر خودمان می‌بالیم. خودباوری باعث شده تا ما امروز به چنین دستاورهای دست یابیم.

وی ادامه داد: با وجود طرح دوباره سند توسعه دریایی، امروز بهترین زمان برای پرداختن به جمیع مسایل دریایی وجود دارد.

فرشچی با انتقاد از عدم وجود کارگروه زیست محیط دریایی در مجمع تشخص مصلحت نظام، عنوان کرد: با توجه به مسایل روزمره حوزه دریایی نیاز به راه‌اندازی این کارگروه در مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملاً مشهود است.

وی با طرح مسایل مربوط به دریای خزر، دریایی خزر را دریای فرصت‌ها قلمداد کرد و گفت: در عین حال که دریایی خزر با فرصت‌های زیادی همراه است، با چالش‌هایی هم رو به است. پتانسیل‌های دریایی زیادی در دریای خزر وجود دارد و توافقات اخیر نیز در جهت اهمیت این دریا و حفظ جایگاه ایران در توافقات همه جانبه کشورهای حاشیه دریای خزر صورت گرفته است.  

فرشچی ادامه داد: در سال‌های اخیر به واسطه چالش‌های به وجود آمده با کشورهای منطقه، به خوبی از ظرفیت‌های دریای خزر بهره‌برداری نشده است. کاهش آمار آبزیان و همچنین محصولات شیلاتی دریایی خزر از مهم‌ترین مسایلی هستند که در سال‌های گذشته در این منظقه دریایی رخ داده است.

عضو هیئت مدیره منطقه آزاد قشم با اشاره به این که سهم کشورهای حاشیه خزر از بهره‌براری منابع این منطقه اهمیت چندانی ندارد، تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله در این بین نجات دریای خزر است. باید با ابزارهای قانونی منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر کشورهای عضو بخواهیم که برای حفظ محیط زیست این منطقه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به کنوانسیون دریای خزر گفت: از سال 2006 این کنوانسیون با چهار الحاقیه قوی به اجرا درآمده است که هر کدام از این پروتکل‌ها وظایف و مسئولیت‌های کشورهای مختلف را مشخص می‌کند.

فرشچی با اشاره به ظرفیت‌های نفت و گاز کشور، عنوان کرد: بعد از خلیج فارس، دریایی خزر، از طرفیت‌های زیادی در زمنیه نفت و گاز برخوردار است.

وی جلوگیری از شکار فوک دریایی خزر را یکی از تلاش‌های موفق کشور در راستای حفط محیط زیست دریایی عنوان کرد و افزود: مسئله آلودگی خزر از علاوه بر این که متاثر از فعالیت‌های نفتی منطقه است، تحت تاثیر فاضلاب‌های کشاورزی و شهری نیز قرار دارد.

فرشچی افزایش جمیعت ساحل نشینان خزر به 6 میلیون نفر را در آلودگی خزر موثر دانست و گفت: در حالی جمعیت سکنه حاشیه دریایی خزر در ایران به 6 میلیون نفر رسیده که کل آمار جمیعت ساحل نشینی دیگر کشورهای حاشیه دریایی خزر امروز به 3 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش تین نیوز، عضو هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی قشم ادامه داد: چهار پروتکل، تنوع زیستی، مبارزه با آلودگی نفتی، کنترل آلودگی‌ها از فعالیت‌های ناشی از فعالیت‌های خشکی و ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی برای دریایی خزر به تصویب رسیده است.

فرشچی از فعالان نهادها و صنایع خواست که بیش از گذشته به مسئولیت‌های اجتماعی خود را به درستی و در راستای برقراری توازن بین رشد صنایع و معیشت مردم توجه کنند.

وی خواهان اجرای پهنه‌برداری دریای شد و عنوان کرد: برای حفظ محیط زیست دریای و اقتصاد دریا مباحثی مانند کشتی‌های مغروقه دریاهای شمال و جنوب، جمع آوری زباله‌ها، گردش مالی دریای و... از اهمیت زیادی برخوردارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.