| کد خبر: 131317 |

مشاور عالی توسعه صنعت حمل و نقل

◄ برای توسعه ناوگان ریلی به لیزینگ ریلی نیاز داریم/ امسال 6 هزار واگن با فاینانس خارجی تامین می‌شود

تین نیوز

مشاور عالی توسعه صنعت حمل و نقل با بیان اینکه تا سال 1405 باید حداقل 40 درصد بار کشور از طریق ریل جابه‌جا شود گفت: برای توسعه ناوگان باری و مسافری حمل و نقل ریلی نیازمند راه‌اندازی لیزینگ ریلی هستیم. 

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد ساطعی با اشاره به برگزاری پنجیمن نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در نوع خود خوب است اما به تنهایی کافی نیست. تا سال ۱۴۰۵ باید حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابه جا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان  برنامه، ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابه جا شود.

 

او افزود: شرکت‌های فولادی برنامه‌ریزی کردند تا سال ۱۴۰۵ با سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد، حجم کل بارهای ریلی به ۵۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیون تن بار مرتبط برسد. اگر تنها یک سوم این ۲۱۰ میلیون تن بار توسط ریل جابه‌جا شود و مابقی به سمت جاده برود، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت، حجم عظیمی سوخت از بین می‌رود و ایمنی در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

 

ساطعی با بیان اینکه سوق دادن حمل بار از جاده به سمت ریل یک ضرورت است تاکید کرد: اگر بارها به سمت ریل سوق نیابد، در ۱۰ سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جاده‌ها خواهیم داشت و زیرساخت‌های جاده‌ای آسیب می‌بینند. لذا باید حتماً تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابه جا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابه جا شود.

 

او اضافه کرد: حمل کالا در سال ۹۵ از ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر رسیده است، اما این رشد ۱۲ درصدی باید سهم بار ریلی به صورت روزافزون زیاد شود.

مشاور عالی توسعه صنعت حمل و نقل درباره برنامه‌های راه‌آهن برای افزایش سهم خود از بازار نیز اظهار داشت: راه‌اهن موظف شده است با توجه به حجم سفرهای ریلی حومه‌ای شرکت حمل و نقل حومه‌ای را تاسیس کند و در نظر دارد ظرفیت حمل و نقل حومه‌ای ریلی را دو برابر کند زیرا جابه‌جایی یک نفر کیلومتر برای سفرهای دوربرد ۲۰ سی سی و طبق آمار غیر رسمی ۷۲ سی سی صرفه‌جویی در بر دارد.

 

او با اشاره به افزایش استقبال از بخش ریلی گفت: اقبال عمومی برای انتقال بار بر روی ریل رو به افزایش است، مسئله‌ای که در تأمین ناوگان رخ داد طی سال ۹۶ شاهد امضای قرارداد تأمین و تولید ۶ هزار واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی هستیم.

سازطعی با بیان اینکه باید سبک زندگی ما بر اساس راه‌آهن تعریف شود تصریح کرد: راه‌آهن تحولی بزرگ در سبک زندگی مدرن ایجاد می‌کند و باید سبک زندگی ما براساس راه‌آهن تعریف شود. توسعه شبکه راه آهن به طور قطع در حوزه شهرسازی، حمل و نقل مسافر، صنعت، بازرگانی، ارتباطات بین المللی و سیاست داخلی، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

او با اشاره به خودرومحور بودن سبک زندگی فعلی تاکید کرد: متاسفانه امروز سیاست توسعه و طراحی شهری خودرو محور است و تمام گزارشاتی که در این حوزه ارائه می‌شود متکی بر توسعه‌های خودرو محور بوده است این در حالی است که توسعه شبکه ریلی می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری را رفع کند. به طور قطع اگر ریل محور توسعه شهری بود امروز با آشفتگی در سکونت‌گاه‌ها، آلودگی هوای شهر و بی‌انضباطی شهری مواجه  نبودیم و تمام این مشکلات قابل کنترل بود.

 

ساطی اضافه کرد: اگر تنها 10 درصد هزینه‌های شهری به طراحی و شهرسازی ریل پایه اختصاص می‌یافت امروز حرکت در کلان‌شهرها روان‌تر بود. وی با بیان اینکه روزانه صد هزار خودرو بین تهران و کرج در تردد است ، گفت: آیا در دولت گذشته و در سال‌های گذشته امکان این نبوده که بخشی از این ترددها به شبکه ریلی منتقل شود. اگر اتصال ایران به شبکه‌های ریلی خارجی و گسترش راه آهن در داخل در دستور کار دولت قبل قرار می‌گرفت امروز با این آشفتگی در شهر مواجه نبودیم.

مشاور عالی توسعه صنعت حمل و نقل با بیان اینکه دولت گذشته در این بخش غفلت بزرگی کرده است گفت: آیا امکان‌پذیر نبود که در 10 سال گذشته دولت اتصال راه آهن خواف – هرات را در اولویت قرار دهد؟ به دلیل غفلت دولت گذشته امروز مسیر ریلی عمان – چین را نداریم. نگاه ما به ریل نگاه پروژه‌ای نیست و یک نگاه استراتژیک داریم. می‌توانیم چندین خط به کشورهای ترکمنستان ، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، عراق و افغانستان داشته باشیم.

 

او با اشاره به تردد 1 میلیون نفری مسافر بین تهران و شهرهای حومه تاکید کرد: باید شبکه راه آهن سهم 40 تا 50 درصدی در جابجایی مسافران داشته باشد. بنابراین جابجایی 500 هزار نفر روزانه از طریق قطارهای حومه‌ای کار بسیار بزرگی است که این دولت قصد اجرای آن را دارد.

ساطعی گفت:  برای توسعه ناوگان باری و مسافری حمل و نقل ریلی نیازمند راه‌اندازی لیزینگ ریلی هستیم و به طور قطع اینکه در یک برنامه زمان‌بندی 30 هزار واگن باری جدید را وارد ناوگان کنیم همچنین سه هزار واگن مسافری را وارد سیستم کنیم کار عظیمی است که اساسا باید کار بازرگانی در این حوزه در کشورمان تغییر کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.