| کد خبر: 264924 |

◄ چرا تکمیل آزادراه تهران شمال در اولویت نیست؟/ جای خالی عدالت اجتماعی

شماری از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی اقتصادی کشور که کمبود منابع مالی شدت یافته است، صرف هزینه برای تکمیل آزادراه تهران شمال و ساخت قطعه سوم آن در اولویت نیست.

تین نیوز

گرچه آزادراه تهران شمال به طلسمی در دولت های مختلف تبدیل شده بود که شکستن این طلسم توسط هر دولتی، امتیاز محسوب می شد اما با این وجود شماری از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی اقتصادی کشور که کمبود منابع مالی شدت یافته است، صرف هزینه برای تکمیل این آزادراه و ساخت قطعه سوم آزادراه تهران شمال آن در اولویت نیست.

به گزارش تین نیوز، کارشناسانی که تخصیص بخشی از منابع ناچیز اعتباری کشور به تکمیل این آزادراه راه را در اولویت نمی دانند برای این دیدگاه خود دلایلی دارند.

آنان می گویند: کشور ما در بخش زیرساخت، نیازهای فوری و ضروری تری دارد و بودجه عمرانی و زیرساخت باید برای پروژه های اولویت اول کشور همچون پروژه های ساخت ریل تا مرزها و بنادر و یا ساختن آزادراه و بزرگراه به نقاط مرزی و بندری و یا سایر پروژه های مهم هزینه شود.

و یا پروژه هایی همچون ساخت پل های طویل برای گذر از البرز، زاگرس، ارتفاعات شمال شرق مثل پروژه تونل الله اکبر ، ارتفاعات مرکز و همچنین ارتفاعات جنوب کشور، تا کشورمان بتواند از مزیت های ترانزیتی خود چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی و شکستن تحریم ها، بهره ببرد.

به گفته آنان، دومین دلیل برای در اولویت نبودن ساخت این آزادراه، موضوع عدالت و مباحث  اجتماعی است.

کارشناسان می گویند: امروز بخشی از مردم هنوز به راه اولیه که حداقل استانداردها را داشته باشد، دسترسی ندارند و اکثر خانواده ها در این مناطق  در جاده های باریک دو طرفه غیر استاندارد که حتی ضعف علائم هم دارد عزیزانشان را از دست می دهند و به دلیل وضعیت جاده ها، کسب و کار و وضعیت اقتصادی آنها نیز ضعیف است و از نیروی متخصص در حوزه های مختلف هم کمتر برخوردارند.

به اعتقاد کارشناسان، در چنین شرایطی عادلانه نیست چند 10 هزار میلیارد تومان پول بیت المال در پروژه هایی هزینه شود که اولویت جدی و اول کشور نیست.

این کارشناسان می گویند: با چنین بودجه هایی می توان پروژه هایی همچون  بزرگراه جاسک قلعه گنج به سمت کرمان را ساخت و پروژه های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد را تکمیل کرد و یا در ایذه و اندیکا راه ساخت و ... تا حداقل از نظر راه ، در کشور محرومیت نباشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارشناس وزارت راه 0 0

    تكميل اين پروژه دهها همت (هزار ميليارد تومان) اعتبار لازم دارد و بنابراين وجود گزارش دقيق ارزيابي مالي و اقتصادي و زيست محيطي براي تكميل طرح ضرورت دارد.

  • ناشناس 0 3

    این ازاد راه هم از لحاظ اقتصادی و ترانزیتی خیلی مهم هست و شمال کشور را به تهران و از ان طریق به بقیه شهرها وصل میکند.