| کد خبر: 261120 |

◄ ابهام در تحقق وعده ساخت دو ساله راه آهن شلمچه بصره

وعده ساخت راه آهن شلمچه بصره در مدت دو سال در حالی مطرح شده که امیدواری های زیادی نسبت به تحقق این وعده وجود ندارد.

تین نیوز

در جریان مراسم آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه بصره ، دو مقام مسئول ایرانی از جمله معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی وعده دادند این پروژه دو ساله اجرا می شود.

به گزارش تین نیوز، این وعده محمد مخبر و مهرداد بذرپاش در حالی مطرح شده که امیدواری های زیادی  نسبت به تحقق این وعده وجود ندارد.

با این حال کارشناسان ریلی شروع عملیات اجرایی این پروژه را بسیار مهم می دانند چرا که  ساخت راه آهن شلمچه به بصره از دولت دوم محمود احمدی نژاد شروع شد و با وجود گذشت دو دهه به دلیل بد قولی عراقی ها در انجام تعهدات خود تا کنون اجرا نشده بود.

ابهام در مورد وعده ساخت دو ساله این مسیر ریلی از سوی وزیر راه و شهرسازی به  ساخت 32 کیلومتر خط ریلی مربوط نیست زیرا به اعتقاد کارشناسان ریلی ساخت راه آهن شلمچه بصره  به دلیل کفی بودن مسیر و عدم وجود عوارض جغرافیائی دشوار نیست و  با احتساب آماده بودن مسیر و ریل و ادوات در بدترین حالت 6 ماه بیشتر زمان نمی برد.

کارشناسان معتقدند البته باید زمان مین روبی مسیر را هم به این زمان اضافه کرد که بازهم در بدترین حالت اجرای آن  یک سال و نیم بیشتر زمان نمی برد.

اما آن چه شرایط این خط ریلی را سخت می کند و ساخت دو ساله این پروژه را دچار ابهام می کند،  ساخت پل آن هم بر روی رودخانه پر آبی چون اروند رود (شط العرب ) است که  زمان می برد.

به اعتقاد کارشناسان، برای ساخت پل و پایه های آن که به جز یک پایه در جزیره سندباد مابقی در آب اجرا می شود، نیاز به استفاده از روش های زمانبر برای تزریق بتن در آب و ساخت تجهیرات خاص نیاز است و بعد از آن می توان عرشه پل را ساخت.

کارشناسان ریلی همچنین با تاکید بر زمانبر بودن این گونه فعالیت ها، خاطرنشان کردند:  ساخت دهانه بازشو در این پل که شرکت های ایرانی هیچ تجربه ساختی ندارند یکی دیگر از سختی های کار احداث این پل است که حداقل دو سال برای ساخت این دهانه بازشو زمان لازم است.

به گفته آنان با توجه به موارد مطرح شده، اگر همین امروز عملیات اجرایی ساخت راه آهن شلمچه به بصره آغاز و زمین های مسیر نزدیک به رودخانه هم تملک شده باشد  بازهم نمی توان در دو سال پل 700 متری را ساخت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.