| کد خبر: 254120 |

آیا ساخت آزادراه چابهار مشهد نیمه شرقی کشور را احیا می کند؟

در حالی که برخی فعالان بخش حمل و نقل معتقدند ساخت آزادراه چابهار مشهد می تواند کل نیمه شرقی کشور را احیا کند، شماری دیگر از کارشناسان می گویند بحث آزادراه چابهار مشهد در شرایطی که هنوز راه آهن چابهار مشهد نیمه کاره مانده و معطل منابع مالی است، اولویت ندارد.

تین نیوز

در حالی که برخی فعالان بخش حمل و نقل معتقدند ساخت آزادراه چابهار مشهد می تواند کل نیمه شرقی کشور را احیا کند و ارتباط دهنده کشورهای شمالی محصور در خشکی با کشورهای همسایه ایران و شبه قاره هند و شرق آسیا باشد، شماری دیگر از کارشناسان می گویند بحث آزادراه چابهار مشهد در شرایطی که هنوز راه آهن چابهار مشهد نیمه کاره مانده و معطل منابع مالی است، اولویت ندارد.

به گزارش تین نیوز ، شماری از کارشناسان حمل و نقل با تاکید بر در اولویت نبودن ساخت آزادراه چابهار مشهد عنوان کردند: در ایران 85 درصد ترانزیت با شبکه جاده ای صورت می گیرد که تلفات انبوه انرژی، استهلاک شبکه ترابری و افزایش سوانح را به ضرر مردم و به نفع بیگانگان به دنبال دارد.

به گفته آنان،  به عبارت دیگر ترابری ترانزیتی جاده ای به معنای دادن یارانه به بیگانگان است.

این کارشناسان معتقدند: مطابق سیاست های کلی بخش حمل و نقل و سیاست های کلی برنامه ششم، برنامه های توسعه ترانزیت باید از طریق ریل دنبال شود تا مصرف انرژی حداقل، ایمنی بسیار بالا و کاهش استهلاک زیربناها حاصل شود.

به اعتقاد آنان، سازمان های دولتی نظیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، نباید توسعه شبکه جاده ای برای ترانزیت را پیگیری و تبلیغ کنند ولی توسعه شبکه بزرگراهی و آزادراهی ترانزیتی رسما به موازات توسعه شبکه ریلی ترانزیتی دنبال می شود.

به گفته کارشناسان کمبود شبکه ریلی ترانزیتی کشور بارز است هرچند از شبکه ریلی موجود هم به درستی استفاده نمی شود.

به گزارش تین نیوز، محمد مونسان عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران مدتی پیش، درباره پیشنهادهایی برای جلوگیری از درجا زدن بیشتر چابهار با اشاره به اینکه همواره صحبت از چگونگی استقرار جمعیت 5 میلیون نفری در سواحل مکران بوده است که تاکنون چندان توفیقی نداشته است گفته بود: «یکی از مهم ترین علل آن این بوده است که مدیران و برنامه ریزان این مناطق، به معجزه گردشگری در ایجاد اشتغال در این مناطق اطلاع و اشراف کافی نداشته اند. گردشگری حوزه ای است که در ازای سرمایه گذاری مشخص، چندین برابر حوزه های صنعتی دیگر، ایجاد اشتغال می کند. اشتغالی که نه تنها دولتی نیست بلکه کاملا متکی به بخش خصوصی و تعاونی است.»

او گفت: «نگاهی به آمار و ارقام ایجاد شغل در واحد سرمایه گذاری، این مهم را به خوبی نشان می دهد. مثلا به ازای یک میلیون دلار سرمایه گذاری در صنعت ساختمان 20 شغل، در صنایع تولیدی 14 شغل، در حوزه انرژی و پالایشگاه و پتروشیمی نیز (به دلیل گرانقیمت بودن این صنعت) حدود 10 شغل، در حوزه تجارت و خرید و فروش نیز 19 شغل و به طور متوسط نیز در بین کل مشاغل صنعتی و خدماتی و کشاورزی 17 شغل ایجاد می شود. حال در حوزه گردشگری در ازای هر 1 میلیون دلار سرمایه گذاری از 22 تا 35 شغل ایجاد می شود؛ زیرا اشتغال خرد، خودجوش و فصلی زیادی را در خود جای می دهد.»

عضو کمیته توسعه منطقه ای و دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «اگر ما در سواحل مکران تمرکز خود را بر حوزه انرژی و پالایشگاه ها و پتروشیمی متمرکز کردیم در ازای هر 1 میلیون دلار سرمایه گذاری حدودا 10 شغل ایجاد کرده ایم در حالی که همین سرمایه در حوزه گردشگری 35 شغل می تواند ایجاد کند که برای شروع توسعه گردشگری باید زیرساخت های لازم مانند آزادراه جاسک مشهد در دستور کار قرار گیرد.»

او گفت: «این آزادراه با طول تقریبی 1200 کیلومتر، بودجه حدود 2 میلیارد دلار و در مدت زمان 8 سال قابل ساخت است و می تواند کل نیمه شرقی کشور را احیا کند و به تردد 15 تا 20 میلیون نفر مسافر و گردشگر و تردد 15 تا 25 میلیون وسیله نقلیه (سواری، تریلر، نفتکش و کامیون) در سال برسد به گونه ای که ارتباط دهنده کشورهای شمالی محصور در خشکی با کشورهای همسایه ایران و شبه قاره هند و شرق آسیا باشد.»

مونسان اظهار کرد: «اکنون حدود 2 میلیون نفر جمعیت در مسیر این آزادراه ساکن هستند که در صورت ساخت آزادراه، این جمعیت به بیش از 4 میلیون نفر خواهد رسید. همچنین این آزادراه نقش مهمی در کریدور شمال جنوب، احیای بنادر حاشیه دریای عمان و اجرای توسعه دریامحور و بهبود آمایش سرزمین در چشم انداز 25 ساله (تا سال 1424) خواهد داشت.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    بالاخره یک روزی بعضی از کارشناسان ما باید بفهمن که راه و حالا راه استاندارد نباشد هیچ چیزی وجود نخواهد داشت توریسم , محرومیت زدایی , توسعه صنایع معادن و کارخانه ها و شهرک های صنعتی , آمدن امکانات و خدمات و ... این ها همه و همه لنگ راه استاندارد است یکسری جاهای این کشور , جوری جاده اولیه هم نداریم که یک تیر برق را باید گروهی و پیاده به بالای کوه و دشت برد و نصب کرد ! و این حق تمام ملت ایران است که از راه استاندارد بهره ببرند اگر یک تهرانی می تواند در یک آزادراه ایمن و درست حسابی رانندگی کند یک مرزنشین هم باید چنین چیزی را در استان و شهر محل زندگی خود داشته باشد این عدالت نیست که یکسری از مردم ما از جاده های ایمن و استاندارد بهره ببرند یکسری مثل همین مردمانی که در شرق کشور ساکن هستند مجبور باشند از جاده های خطرناک 2 لاینه رفت و برگشت , بدون شانه خاکی و بدون نور و علائم استفاده کنند و یکسری از مردم مثلا سمت ایذه و اندیکا اصلا جاده نداشته باشند و مجبور باشند برای رفت و آمد به شهر و روستای محل زندگی خود به سمت کوهپیمایی و عبور از رودخانه با وسایل خطرناکی مثل گرگر باشند البته این کشور پهناور است و حداقل 150 سال عقب افتادگی تاریخی دارد و امکانات تا خود مرز در حال مهیا شدنه اما نیاید همه چیز را از دریچه ترانزیت ببینید این ها ضروری است برای خدمت رسانی به مردم , مهاجرت معکوس و بعد محرومیت زدایی و آمدن امکانات و نهایتا توسعه و قطعا راه ترانزیت هم خواهد شد خروجی همه این ها می شود رضایت اجتماعی که قابل قیمت گذاری نیست و تهش می شود امنیت و آن هم امنیتی که پایدار باشد یعنی خود مردم بشن تولیدکننده امنیت و اون مردمی می تونن تولیدکننده امنیت باشند که رضایت داشته باشند دیگر راه استاندارد , اینترنت با سرعت خوب , امکانات بهداشت و درمان و آموزش , آب و برق و ... این ها خدمات ضروری برای تمام ملت است .