| کد خبر: 252963 |

◄ آیا ترابری ترانزیتی جاده‌ ای به معنای دادن یارانه به بیگانگان است؟

در حالی که مقامات مسئول و مدیران پایانه ها افزایش تردد جاده ای از پایانه های مرزی را به عنوان بخشی از موفقیت در بخش ترانزیت کشور اعلام می کنند، برخی کارشناسان معتقدند ترابری ترانزیتی جاده‌ ای به معنای ارایه یارانه به بیگانگان است.

تین نیوز

در حالی که مقامات مسئول و مدیران پایانه ها افزایش تردد جاده ای از پایانه های مرزی را به عنوان بخشی از موفقیت در بخش ترانزیت کشور اعلام می کنند، برخی کارشناسان معتقدند ترابری ترانزیتی جاده‌ ای به معنای ارایه یارانه به بیگانگان است.

به گزارش تین نیوز ، تلاش برای افزایش تردد جاده ای از پایانه های مرزی با سفر هیئت هایی به کشورهای همسایه و انجام مذاکرات با مسئولان کشورهای مورد نظر به عنوان راهی برای افزایش تردد تجاری روزانه در مرز های کشور همواره در دستور کار مقامات کشورهای مختلف از جمله ایران قرار دارد.

این گونه مذاکرات حتی در اجلاس های بین المللی نیز دنبال می شود تا با افزایش تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی از پایانه های مرزی درآمدزایی نیز ایجاد شود و این در حالی است که شماری از کارشناسان در شرایط فعلی نه تنها این اقدام را موثر نمی دانند بلکه آن را یارانه ای برای کشورهای دیگر تلقی می کنند.

 

این کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی در ایران 85 درصد ترانزیت با شبکه جاده‌ ای صورت می‌ گیرد که تلفات انبوه انرژی، استهلاک شبکه ترابری و افزایش سوانح را به ضرر مردم و به نفع بیگانگان به دنبال دارد به عبارت دیگر ترابری ترانزیتی جاده‌ ای به معنای دادن یارانه به بیگانگان است.

به گفته آنان، بر اساس سیاست های کلی بخش حمل‌ و نقل و سیاست‌ های کلی برنامه ششم،  برای کاهش استهلاک زیربناهای کشور ، مصرف انرژی کمتر و ایمن بسیار بالا باید برنامه‌ های ت وسعه ترانزیت از طریق ریل دنبال شود.

این کارشناسان باور دارند سازمان های دولتی از جمله شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل   نباید توسعه شبکه جاده‌ ای برای ترانزیت را پیگیری و تبلیغ کند ولی با این حال توسعه شبکه بزرگراهی و آزادراهی ترانزیتی رسما به موازات توسعه شبکه ریلی ترانزیتی دنبال می‌ شود.

به گفته آنان در حال حاضر کمبود شبکه ریلی ترانزیتی کشور بارز است هر چند از شبکه ریلی موجود هم به درستی استفاده نمی‌ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.