| کد خبر: 243719 |

◄ تکمیل حلقه ترانزیتی ایران و قزاقستان، چگونه؟

قزاقستان و ایران می توانند شرکای ترانزیتی بسیار خوبی برای یکدیگر باشند.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان چندی پیش با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بنادر گیلان در راستای حمل و نقل کانتینری ایجاد شده، گفته بود که ترانزیت خودرویی در خط رو - رو بین بنادر آکتائو و انزلی در حال انجام است که علاقه مند هستیم در خصوص کالاهای کانتینری نیز این مهم انجام شود.

به گزارش تین نیوز، حمیدرضا آبایی این مطلب را در نشست ویدیوکنفرانسی همکاری بنادر شمال کشور با بنادر قزاقستان عنوان و ضمن ابراز آمادگی بنادر گیلان و دیگر بنادر شمال کشور درخصوص تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای اساسی، اظهار کرده بود: با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در بنادر شمالی ایران در عملیات تخلیه غلات هیچ مشکلی وجود ندارد و اکنون حتی کشتی ها بدون پرداخت هیچ دموراژی بنادر کشور را ترک می کنند.

در همین زمینه برخی کارشناسان معتقدند، قزاقستان و ایران می توانند شرکای ترانزیتی بسیار خوبی برای یکدیگر  باشند چرا که ایران اتصال مستقیم به غرب آسیا و آب های آزاد دارد و قزاقستان بهترین شبکه اتصال ریلی به چین در آسیا را دارا است.

به اعتقاد این کارشناسان، برای هر دو کشور استفاده از فرصت یکدیگر برای صادرات و ترانزیت به چین و کشورهای دیگر از کاهش هزینه و افزایش سرعت خوبی برخوردار است به طوری که برای ایران صادرات و واردات از مسیر قزاقستان به چین می تواند تا 40 درصد سریع تر و ارزان تر تمام شود و برای قزاقستان دسترسی به آب های بین المللی از طریق بنادر جنوبی ایران موقعیتی عالی است.

کارشناسان ترانزیت معتقدند ایران و قزاقستان می توانند با ایجاد کمیته مشترک و ایجاد دفاتر برای ایران در بندر اکتائو و قزاقستان در بنادر چابهار و شهید رجایی، برای تکمیل این حلقه ترانزیت بین الملل به هر دو کشور و تجار، جهت گسترش و تسهیل امروز صادرات و ترانزیت شان کمک کنند.

به گزارش تین نیوز، بر اساس اظهارات مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، ظرفیت خوبی در بنادر گیلان و به خصوص بندرانزلی برای حمل و نقل کانتینری ایجاد شده و سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا در استان گیلان از فعالیت های جدید و ترانزیت کنندگان جدید در بنادر خود استقبال می کنند.

به گفته وی، می توان از ظرفیت های این بنادر بیشتر استفاده کرد و طرف قزاقستانی با همکاری های دوجانبه نیز می تواند از ظرفیت های خالی بنادر خود نیز بهره ببرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    جنوب !! غرب و ارتباط مستقیم ریلی به سمت اروپا !! راه آهن رشت آستارا و بصره شلمچه !! حلقه های مفقوده ترانزیت ایران !!!!