| کد خبر: 197473 |

◄ غیر واقعی بودن قیمت‌ها؛ ریشه زیان‌ده شدن پروژه‌های دولتی

اگر یک کاسبی زیان‌ده است باید عامل زیان‌ده بودن آن‌ کشف و حل شود نه این‌که به این چاه تولید ضرر (اکثر پروژه‌های عمرانی دولتی) یارانه تزریق کنیم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است ریشه زیان‌دهی اکثر پروژه‌های ملی غیر واقعی بودن قیمت‌ها است.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری و در پاسخ به پیشنهاد سپردن توسعه بخش ریلی به سرمایه‌گذار و پرداخت یارانه به آنها در ازای این خدمات، درج کرد.

وی گفت: در گذار از اقتصاد کاملاً دولتی که در آن دولت خودش نیروگاه و جاده و ریل و فرودگاه می‌سازد سپردن توسعه شبکه به سرمایه‌گذار و پرداخت یارانه به این بخش در ازای این اقدام، یک راه میان مدت است.

وی افزود: در اقتصاد متکی به بخش خصوصی، دولت توسعه بخش‌های مختلف از جمله ساخت فرودگاه و راه‌آهن و جاده و ... را به سرمایه‌گذار خصوصی وامی‌گذارد و بخش خصوصی بدون اتکا به دولت کالا / خدمتش را به عموم می‌فروشد و سرمایه‌گذاری خود را پوشش می‌دهد.

این کارشناس تاکید کرد: باید درنظر داشت که در دراز مدت نمی‌توان بر یارانه تکیه کرد و در نهایت روند خصوصی‌سازی باید به شرایطی ختم شود که بخش خصوصی بدون یارانه بتواند اقتصادِ اتوبان و ریل را خود را بچرخاند و به‌جای این‌که ازدولت یارانه بگیرد به آن مالیات هم بدهد.

او گفت: شرط موفقیت این ایده، واقعی بودن قیمت‌ها در همه بخش‌های مختلف اقتصادی بوده و برای مثال بدیهی است با این قیمت سوخت و ترجیحی که برای جاده قائل شده‌ایم هیچ‌گاه به این دورنما نخواهیم رسید و هیچ سرمایه‌گذاری برای احداث خط ریلی پا پیش نخواهد گذاشت.

به گزارش تین نیوز، قصابیان اظهار کرد: اساس اصلاح اقتصادی، فاصله گرفتن از اقتصاد یارانه‌ای است چرا که اقتصاد بدون یارانه یعنی اقتصادی که هر بخش آن خود گردان باشد و خرج خود را از دخل خود، تامین کند و آویزان منابع عمومی نباشد که هیچ، سود و مالیات هم بدهد.

او با تاکید بر این‌که باید از این عادت ذهنی فاصله بگیریم که گره هر بن‌بست اقتصادی را با یارانه باز کنیم، اظهار کرد: یارانه در همه جای دنیا به‌عنوان مُسّکن استفاده می‌شود ولی در این کشور به خوراک روزانه اقتصاد تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز، قصابیان با بیان این‌که یارانه خود عامل رانت و فساد نیز هست، گفت: اگر یک کاسبی زیان‌ده است باید عامل زیان‌ده بودن آن‌ کشف و حل شود نه این‌که به این چاه تولید ضرر (اکثر پروژه‌های عمرانی دولتی) یارانه تزریق کنیم.

او تاکید کرد: ریشه ضرر دهی اکثر پروژه‌های ملی غیر واقعی بودن قیمت‌ها است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.