| کد خبر: 189450 |

◄ توسعه حمل‌ونقل هوایی یا ریلی؛ کدام در اولویت است؟

اگرچه ممکن است مدت زمان سیر قطار طولانی‌تر از هواپیما باشد اما مسیر زمینی آنقدر جذابیت خواهد داشت که مردم قطار را انتخاب کنند.

تین نیوز

اشتباه است که الزاماً مشکلات مربوط به صنعت هوایی و هواپیمایی را صرفاً در هوا جست‌وجو کرد.

به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از دیدگاه یک کاربر تین نیوز است که در بخش نظرات کاربران این شبکه خبری در مورد اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشور که گفت «ما در یک سال گذشته تلاش بسیار زیادی انجام داده‌ایم بطوریکه توانسته‌ایم این صنعت را سرپا نگه داریم» نوشته شده است.

این کاربر تین نیوز، در توضیح دیدگاه خود گفت: اگر قطارهای پرسرعت حتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت در مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز ، تهران-اهواز، تهران-قم-اصفهان-شیراز-بوشهر، اصفهان-بافق-بندرعباس و بافق-چابهار راه‌اندازی شده بود، بیش از حمل‌ونقل هوایی با استقبال مواجه می‌شد.

او، ادامه داد: حمل‌و‌نقل ریلی ارزان‌تر و در دسترس‌تر از حمل‌ و نقل هوایی و هواپیماهای کهنه‌ای است که به دلیل تحریم‌ها به طور استاندارد نوسازی نشده و از نظر ایمنی ممکن است مشکل داشته باشند.

وی در مورد مدت زمان سیر قطار و هواپیما نیز بیان کرد: اگرچه ممکن است مدت زمان سیر قطار طولانی‌تر از هواپیما باشد و برای مثال مسافرت از تهران به مشهد با قطار سه ساعت و با هواپیما یک ساعت به‌طول بینجامد اما مسیر زمینی آنقدر جذابیت خواهد داشت که مردم قطار را انتخاب کنند.

این کاربر تین نیوز در مورد امیدهایی که برای خرید هواپیما پس از برجام ایجاد شده بود، اظهار کرد: متاسفانه با ساده‌لوحی هرچه تمام‌تر فکر می‌کردیم غرب قابل اطمینان بوده و به ایران هواپیما می‌دهد، فکر می‌کردیم اگر مبلغ قرارداد را سنگین کنیم «نه» نخواهند گفت.

وی گفت: بر همین اساس با اتخاذ سیاست‌های اشتباه، توسعه بخش هوایی اولویت اول کشور قرار گرفت و برای این کار هزینه‌های هنگفتی انجام شد و حالا زیرساخت‌های هوایی‌مان بهبود پیدا کرده اما هواپیمایی نیست که از این زیرساخت‌ها بهره ببرند.

این کاربر تین نیوز خاطرنشان کرد: اشتباه بسیار عجیب دیگر مسئولان کشور ما، تلاش برای ساخت هواپیمای بومی است، این کار یعنی میلیون‌ها دلار هزینه برای ساخت پرنده‌ای که از ده‌ها علم لب مرزی و پیچیده و به‌شدت انحصاری تشکیل شده و ما تقریباً هیچ کدامش را نداریم، هزینه شود.

وی افزود: این در حالی است که حتی اگر ایران هواپیما بسازد باز هم این کار اقتصادی نخواهد بود اما با یک برنامه‌ریزی دقیق این امکان وجود دارد که حتی قطارهای پرسرعت را بومی‌سازی شود.

او تاکید کرد: اگر به‌جای این همه هزینه‌کرد اشتباه، بودجه و امکانات به سمت بخش ریلی هدایت می‌شد امروز این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

این کاربر اظهار کرد: همین حالا هم دیر نیست ، راه‌اندازی یک خط ریلی پرسرعت هم، نیاز به بخش هوایی را کمتر خواهد شد.

او گفت: اگر ایران بتواند خطوط ریلی پرسرعت را در کل کشور برقرار کند عملاً تحریم هوایی آمریکا  شکست خورده است چون یک سرویس سریع، با قیمت مناسب و دردسترس در اختیار مردم خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 0

    سلام. پاسخ شما در مورد اولویت توسعه ی حمل و نقل ریلی؟ یا هوایی ؟ در بزنگاه برجام عملا روشن شد.سفارش 128 فروند هواپیما از اروپا و 80 فروند از امریکا کاملا نشان از آن دارد که در این کشور به حمل و نقل هوایی اولویت داده میشود.
    اگر ریل اولویت بود میشد از فرصت برجام استفاده کرد و کمبود ناوگان ریلی را کاملا جبران کرد.

  • محمد 0 0

    کاش 4 تا عدد و رقم هم می گفتن
    توسعه حمل و نقل پرسرعت یا خرید هواپیما، کدوم ارزون تر تموم میشه؟!

    • ناشناس 0 0

      خرید هواپیما در شرایط فعلی = خرید هواپیماهای کهنه به قیمت های بالاتر به دلیل دور زدن تحریم ها ، هواپیماهایی که 5 تا 10 سال بعد عمر خواهند کرد قطعات و لوازم و پشتیبانی و ... هم که ندارند باز همه این ها بخاطر تحریم ها ، گران تر وارد کشور می شه و شاید بلحاظ کیفی هم آن کیفیت کارخانه پشتیبانی کننده را نداشته باشد همه رقمه ضرره اما ریلی حتی پرسرعت قابل بومی سازی حداکثری داخل کشور هست با توجه به شرایط فعلی کشورمان مسلما ریلی به صرفه تره چون به آینده هم باید نگاه کرد باید بنحوی استراتژی ها ریخته بشه که برگه تحریمی آمریکا بسوزه ساخت و توسعه خطوط ریلی پرسرعت برقی ، عملا برگه تحریم هوایی آمریکا برای ناراضی سازی ملت ایران را خواهد سوزاند .