| کد خبر: 174864 |

◄ ترویج استفاده از قطار برای مسافران؛ موضوعی که فراموش شد

بخش مسافری ریلی که از ابتدای اجرای خصوصی‌سازی در این بخش و بابت رد دیون دولتی در سال 88 واگذار شد با مشکلات عدیده‌ای دست به‌گریبان است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی معتقد است بخش مسافری ریلی که از ابتدای اجرای خصوصی‌سازی در این بخش و بابت رد دیون دولتی در سال 88 واگذار شد با مشکلات عدیده‌ای دست به‌گریبان است.

به گزارش تین‌نیوز، احمد خوشنودی افزود: علاوه بر سیاست‌های اجرا نشده در تسهیل حمل‌ونقل ریلی و کمک به این صنعت (چه در بخش باری و چه مسافری) مسئله مهمی که از آن غفلت شده،  مسئله کسب مزیت‌های رقابتی و رقابت چه در کسب مسافر و چه در حمل بار است.

وی تاکید کرد: ممکن نیست ما مشتریان بالقوه‌ای در بخش ریلی نداشته باشیم که به‌دلیل عدم تبلیغات موثر و ترویج درست و علمی و تجاری، از دست نداده باشیم و نیز از دست ندهیم.

خوشنودی با طرح  این پرسش که برای جذب مسافر به بخش ریلی چه ایده‌های خلاقانه‌ای اجرایی شده که مسافر را از خطرِ مسافرت‌های جاده‌ای به امنیت مسافرت ریلی جذب کند، گفت: همچنین برای دهک‌های مختلف در آمدی که با وضعیت تورم 65 درصدی مسکن و اجاره‌بها، این‌روزها از تهران به شهرستان‌های استان هجوم آورده‌اند و ساکن شده‌اند، چه برنامه‌ای وجود دارد تا با وضعیت درآمدی‌شان، هر روز صبح به محل کارشان رسیده و سپس به موقع (و این به موقع بسیار مهم است) به محل زندگی‌شان بازگردند؟

این کارشناس خاطرنشان کرد: وضعیت مسکن با نرخ تورم بیش از 60 درصدی در تهران، موجب مهاجرت بسیاری از کارمندان و کارگران به شهرستان‌های استان تهران شده و این یعنی بازارِ قطارهای حومه‌ای می‌تواند به این قشر عظیم مسافری روزانه کمک کند و در حقیقت، به خودش هم کمک کند و این صرفا یک فرصت جدید در عرصه مسافرت‌های حومه‌ای و روزانه با قطار است.

او تاکید کرد: روغن نباتی و چیپس و پفک و ماست در این کشور، تبلیغات فراگیر دارد ولی قطار، ندارد. مسئله پروموشن و ترویج را از قلم انداخته‌ایم. چون فکر می‌کنیم «هر کس بخواهد بیاید خودش می‌آید».

وی با بیان این‌که این موضوع فقط یکی از مشکلات همه‌گیر شدن قطارهای مسافری است، گفت: نباید تا به بحث تبلیغات اشاره می‌شود ذهن‌ها به پیام‌های بازرگانی سیما معطوف شود چراکه این مورد، از عقب‌مانده‌ترین نوع بازاریابی و تبلیغات است.

این کارشناس افزود: به نظر می‌رسد در همه بخش‌های حمل‌ونقل ریلی به راه‌حل‌های علمی و مدیریتی حرفه‌ای نیاز است و این موضوع غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد چرا که ما، بازارهای دست‌نیافته و بالقوه برای بخش مسافری بسیار داریم که متاسفانه از آنها غافل مانده‌ایم.

به گزارش تین‌نیوز، وی اظهار کرد: دهک‌های بسیاری از اجتماع و جمعیت هدف، به قطارهای روزمره با تاخیر، قانع نیستند. آنها به قطاری ویژه‌تر (حتا از نظر واگن‌ها و شکل ظاهری) و از نظر سرعت نیازمند و راغب هستند و هزینه‌اش را هم با جان و دل می‌پردازند و از سوی دیگر برخی از همین جمعیت فعلی ِ مسافری هم، برای پرداختِ همین بهای بلیت روزانه مشکل دارند و نوع و سرعت و راحتی قطار هم از اساس برایشان مهم نیست.

خوشنودی خاطرنشان کرد: آیا تاکنون به‌ این تفاوت‌ها در بازار هدف توجه شده است؟ با این تفاوت‌ها چگونه می‌توان کسب سود بیشتری کرد؟ و از سویی نیز، مسافران بیشتری را جذب کرد؟

به گزارش تین‌نیوز، سرانه سفر ریلی در ایران پایین و ۱۶۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال است. همچنین بر اساس آمار، در سال ۸۴، ۳۵۰ میلیون نفر-سفر با ناوگان شخصی جابه‌جا شده‌اند که این رقم در سال ۹۴ به ۶۹۰ میلیون نفر-سفر رسیده است. همچنین در همین سال ۴۱۵ میلیون نفر-سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که در سال ۹۴ این رقم به ۲۹۰ میلیون نفر سفر کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    در ده سال اخير بجاي پيشرفت پسرفت داشته ايم ، نيروها و متخصصين بخش ريلي مسافري بشدت سرخورده و بي انگيزه شده اند ، سرمايه گذاري كم وكمتر شده و بجاي حمايت با اين بخش رقابت شده است ، چرا راه اهن از شركت رجا اجاره ابنيه و تاسيسات دريافت مي نمايد؟

    • احمد خوشنودی 6 0

      با سلام خدمت همکار گرامی
      مشکلات بسیاری در این زمینه که فرموده اید وجود دارد، من جمله هزینه ی گزاف نگهداری و تعمیرات ابنیه، تاسیسات و بالاخص خطوط تحت بهره برداری ریلی، که همانگونه که مستحضرید این هزینه ها، گاها از هزینه و ارزش خودِ تاسیسات و ابنیه فنی ، تجاوز می کند و یکی از مشکلات توسعه ی اینگونه زیرساختها نیز دقیقا همین مشکلات اعتباری ست
      در این بین اما، نیاز به یک توافق دوسر بُرد و یک همکاری و مشارکت بجای رقابت، ضروری بنظر می رسد راه آهن و رجا به مثابه ی دو بال پرواز و حرکت حمل و نقل ریلی ست که بدون هر یک از آنها( یا ضعف در هریک ازین بال ها) موجبات نا کارآمدی و ضعف در تشکلیات حمل و نقل ریلی خواهد شد و امیدوارم با مدیریت صحیح و درست منابع، و زیر ساختها و ایجاد نهادهای حقوقی موثر برای رسیدگی به اختلاف نظرات موجود به هم افزائی دست پیدا کنیم.
      با تشکر