◄ جریان دلالی و خرید و فروش اطلاعات حملونقل چگونه رقم میخورد؟
ناوگان نو فواید زیادی دارد که نصیب مالک نمیشود، صرفهجویی در مصرف سوخت به ازای هر ماه بین 2 تا سه هزار لیتر سوخت ۳۰۰۰ ریالی، بهرهوری ۱۵ تا ۲۰درصدی، ایمنی و سیستم تعلیق موثر در حفظ جاده و جلوگیری از حوادث، عدم آلایندگی محیط زیست و ... همه منافع ملی است که با هزینه شخصی و درآمد مساوی نسبت به ناوگان فرسوده حاصل میشود.
یک کاربر تیننیوز و راننده خود مالک گفت: معتقدم مشکلات و موانع فعالیت کامیونداران به ساختار سرمایهگذاری در ناوگان از ناوگان فرسوده تا قیمت لیزینگ خودرو که قیمت تمام شده بالایی را رقم زده است، برمیگردد.
به گزارش تیننیوز، محمدمهدی هراتیزاده با بیاناینکه در چنین شرایطی بدون وجود ناوگان فرسوده ورود راننده به چرخه سرمایهگذاری غیر ممکن است، افزود: از طرفی همین ناوگان فرسوده و مدرن به دلیل اختلاف دیدگاه مدیریت بهرهبرداری در عاملیت زمان، جریان دلالی و خرید و فروش اطلاعات حملونقل را فراهم میآورند.
به گفته وی اختلاف دیدگاه مدیریت بهرهبرداری در ناوگان فرسوده و مدرن در عاملیت زمان به گونهای است که یکی خواستار فروش زمان است و آنقدر در نوبت بار میماند تا بهترین گزینش را داشته باشد و دیگری خریدار زمان است تا لحظهای توقف نکند.
او افزود: مشکل آنجا پیچیدهتر میشود که موضوعات قرارداد و پیمانکاری با فرار مالیاتی به کارگزاری و پورسانت میانجامد.
این راننده خودمالک تاکید کرد: نبود روابط حقوقی مشخص و ترجیح فرایند کارگزاری که در برخی موارد به پورسانت و تبانی میانجامد؛ با گریزگاه مالیاتی و تضاد منافع برخی مالکان ناوگان مدرن که استهلاک سرمایه و هزینههای گران دلاری دارند، با کارکرد ریالی که فقط برمبنای منافع ناوگان فرسوده تنظیم شده و مناسبات بازار بر آن قرار گرفته، معضل حملونقل است.
هراتیزاده با تاکید بر اینکه ناوگان نو فواید زیادی دارد که نصیب مالک نمیشود، گفت: صرفهجویی در مصرف سوخت به ازای هر ماه بین 2 تا سه هزار لیتر سوخت ۳۰۰۰ ریالی، بهرهوری ۱۵ تا ۲۰درصدی، ایمنی و سیستم تعلیق موثر در حفظ جاده و جلوگیری از حوادث، عدم آلایندگی محیط زیست و ... همه منافع ملی است که با هزینه شخصی و درآمد مساوی نسبت به ناوگان فرسوده حاصل میشود.
این فعال بخش حمل کالا افزود: قرار بود در برنامههای توسعه، تفاوتهایی بین ناوگان فرسوده و نو در زمینه مالیات و عوارض نوسازی با محدودیتهای ترافیکی اعمال شود؛ اما چرا این کار انجام نمیشود؟
این کاربر تیننیوز، اظهار کرد: آیا وقت آن نرسیده است رقابت عادلانه شود و مبالغ صرفهجویی سوخت به سرمایهگذار در حساب کاربری و کارکرد مالک هر کامیون مشمول، نزد صندوق توسعه ملی حملونقل اعتبارسنجی و ذخیرهسازی شود؟
هراتیزاده تاکید کرد: بهفرض که چند صباحی سرمایه کامیونداران جدید هزینه خدمات عمومی گردد و خودروسازان رکود را تجربه کنند، آیا نباید دوباره نباید بازار یارانه و وام کمبهره مدتدار پرداخت شود؟ زیان عملکرد کامیون فرسوده بهعهده نظام است پس باید در مسافتهای کوتاه و کاربریهای معین استفاده شود.
محمد جعفر امیری رئیس انجمن صنفی رانندگان دهگلان و نایبرئیس کانون رانندگان کردستان پیش از این به تیننیوز گفته بود: دلالان بارنامه با همکاری برخی شرکتهای حملونقلی برای خود بازار درست کردهاند، بدینصورت که دلالان بارنامهها را با 17 تا 18 درصد تخفیف از راننده میخرند و مجدداً به شرکتهای حملونقلی تحویل میدهند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.