| کد خبر: 172018 |

◄ جریان دلالی و خرید و فروش اطلاعات حمل‌و‌نقل چگونه رقم می‌خورد؟

ناوگان نو فواید زیادی دارد که نصیب مالک نمی‌شود، صرفه‌جویی در مصرف سوخت به ازای هر ماه بین 2 تا سه هزار لیتر سوخت ۳۰۰۰ ریالی، بهره‌وری ۱۵ تا ۲۰درصدی، ایمنی و سیستم تعلیق موثر در حفظ جاده و جلوگیری از حوادث، عدم آلایندگی محیط زیست و ... همه منافع ملی است که با هزینه شخصی و درآمد مساوی نسبت به ناوگان فرسوده حاصل می‌شود.

تین نیوز

 یک کاربر تین‌نیوز و راننده خود مالک گفت: معتقدم مشکلات و موانع فعالیت کامیونداران به ساختار سرمایه‌گذاری در ناوگان از ناوگان فرسوده تا قیمت لیزینگ خودرو که قیمت تمام شده بالایی را رقم زده است، برمی‌گردد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدمهدی هراتی‌زاده با بیان‌این‌که در چنین شرایطی بدون وجود ناوگان فرسوده ورود راننده به چرخه سرمایه‌گذاری غیر ممکن است، افزود: از طرفی همین ناوگان فرسوده و مدرن به دلیل اختلاف دیدگاه مدیریت بهره‌برداری در عاملیت زمان، جریان دلالی و خرید و فروش اطلاعات حمل‌و‌نقل را فراهم می‌آورند.

به گفته وی اختلاف دیدگاه مدیریت بهره‌برداری در ناوگان فرسوده و مدرن در عاملیت زمان به گونه‌ای است که یکی خواستار فروش زمان است و آن‌قدر در نوبت بار می‌ماند تا بهترین گزینش را داشته باشد و دیگری خریدار زمان است تا لحظه‌ای توقف نکند.

او افزود: مشکل آنجا پیچیده‌تر می‌شود که موضوعات قرارداد و پیمانکاری با فرار مالیاتی به کارگزاری و پورسانت می‌انجامد.

این راننده خودمالک تاکید کرد: نبود روابط حقوقی مشخص و ترجیح فرایند کارگزاری که در برخی موارد به پورسانت و تبانی می‌انجامد؛ با گریزگاه مالیاتی و تضاد منافع برخی مالکان ناوگان مدرن که استهلاک سرمایه و هزینه‌های گران دلاری دارند، با کارکرد ریالی که فقط برمبنای منافع ناوگان فرسوده تنظیم شده و مناسبات بازار بر آن قرار گرفته، معضل حمل‌و‌نقل است.

هراتی‌زاده با تاکید بر این‌که ناوگان نو فواید زیادی دارد که نصیب مالک نمی‌شود، گفت: صرفه‌جویی در مصرف سوخت به ازای هر ماه بین 2 تا سه هزار لیتر سوخت ۳۰۰۰ ریالی، بهره‌وری ۱۵ تا ۲۰درصدی، ایمنی و سیستم تعلیق موثر در حفظ جاده و جلوگیری از حوادث، عدم آلایندگی محیط زیست و ... همه منافع ملی است که با هزینه شخصی و درآمد مساوی نسبت به ناوگان فرسوده حاصل می‌شود.

پایانه بار بندرعباس 2

این فعال بخش حمل کالا افزود: قرار بود در برنامه‌های توسعه، تفاو‌ت‌هایی بین ناوگان فرسوده و نو در زمینه مالیات و عوارض نوسازی با محدودیت‌های ترافیکی اعمال شود؛ اما چرا این کار انجام نمی‌شود؟ 

این کاربر تین‌نیوز، اظهار کرد: آیا وقت آن نرسیده است رقابت عادلانه شود و  مبالغ صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذار در حساب کاربری و کارکرد مالک هر کامیون مشمول، نزد صندوق توسعه ملی حمل‌و‌نقل اعتبارسنجی و ذخیره‌سازی شود؟

هراتی‌زاده تاکید کرد: به‌فرض که چند صباحی سرمایه کامیونداران جدید هزینه خدمات عمومی گردد و خودرو‌سازان رکود را تجربه کنند، آیا نباید دوباره نباید بازار یارانه و وام کم‌بهره مدت‌دار پرداخت شود؟ زیان عملکرد کامیون فرسوده به‌عهده نظام است پس باید در مسافت‌های کوتاه و کاربری‌های معین استفاده شود.

تابلوی اعلام بار

محمد جعفر امیری رئیس انجمن صنفی رانندگان دهگلان و نایب‌رئیس کانون رانندگان کردستان پیش از این به تین‌نیوز گفته بود: دلالان بارنامه با همکاری برخی شرکت‌های حمل‌ونقلی برای خود بازار درست کرده‌اند، بدین‌صورت که دلالان بارنامه‌ها را با 17 تا 18 درصد تخفیف از راننده می‌خرند و مجدداً به شرکت‌های حمل‌ونقلی تحویل می‌دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید علام 2 1

    مهمترین شرکت‌هایی که بازار دلالی راه انداخته اند شرکتهای حمل و نقل سیرجان پیمان .گهر ترابر.شوکا..که درشهر سیرجان منطقه گل‌گهر فعالیت دارند.همچنین دلالانی هستند که بارنامه های حمل آبادان را تا ۴۰درصد کم میکنند و میخرند ولی چیزی که مبهم است چطور حمل و نقل آبادان کرایه راننده را یکساله میدهد پول دلال را خیلی زودتر.متاسفانه همه ی این مسائل باعث خالی شدن جیب راننده شده است

  • محسن 1 0

    با احترام؛
    بکارگیری ناوگان فرسوده در مسافتهای کوتاه و ناوگان شهری یک دیدگاه کاملا اشتباه است.
    این دیدگاه در چند دهه اخیر باعث آلودگی شهرهای بزرگ وایجاد رانت برای حمل بارهای شهری شده.

    نمونه این رانتها را در اصفهان است.
    به طوری که فقط برای کارخانه ذوب اهن اصفهان 400 عدد ناوگان فرسوده شهری ایجاد شده و با تبانی با انبارها شکل حمل و نقل به ضرر سرمایه گذاران ناوگان نو در استان اصفهان تغییر کرده.

    به طوری که بزرگ شدن ناوگان شهری استان اصفهان باعث آلودگی بیشتر هوای شهر اصفهان و تغییر شکل حمل و نقل استان شده و معذلات و نارضایتی همراه با تشنج ایجاد کرده.

    فقط یک راه درست اقتصادی وجود دارد آن هم بیرون رفتن ناوگان فرسوده.

    دقیقا باید این روند برای ایجاد انگیزه نوسازی برعکس شود .
    به طوری که امتیاز حمل بار شهری فقط به کامیونها نو که مدل ساخت آنها از 10 سال بیشتر نباشد داده شود.

    اینگونه هم از آلودگی شهرها جلوگیری شده.
    هم انگیزه نوسازی ناوگان افزایش مییابد.
    و از ایجاد رانت با سرمایه گذاری اندک 50 میلیونی جلوگیری میشود.