◄ چرا سرمایهگذاری بر روی خودروی سنگین توجیه ندارد؟
مگر اقتصاد ایران چه قدرت و بازدهی دارد که بتواند در این مدت زمان کوتاه این مقدار زیاد پولی را که خریدار خودروی نو سنگین هزینه کرده است، بازگشت دهد؟ اگر این اعداد و ارقام برای تعیین سن فرسودگی ناوگان عمومی تصویب شود عملا تیر خلاصی بر هرگونه سرمایهگذاری در خرید خودروی سنگین عمومی خواهد بود.
در شرایط فعلی کلاً خرید هیچ خودروی سنگینی توجیه ندارد چرا که خریدار خودروی جدید سنگین نه تنها مشوقی دریافت نمیکند بلکه در واقع تنبیه هم میشود.
به گزارش تیننیوز، یک کاربر تیننیوز، با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران این رسانه، نوشت: خریدار خودروی سنگین جدید نه تنها از هیچگونه مشوق و معافیت مالیاتی برخوردار نیست بلکه کاملاً برعکس چندین برابر یک دارنده خودروی قدیمی و فرسوده سنگین، مالیات پرداخت می کند.
محمد کاظم نیمهفروش در ادامه پیام خود تاکید کرد: قبلاً یک دلخوشی به نام معافیت پنج ساله خودروی نو از دریافت معاینه فنی وجود داشت که این مشوق را هم به بهانه مبارزه با آلودگی هوا به یکسال کاهش دادند و شخصی که مثلاً امروز 550 میلیون تومان داده و یک دستگاه کشنده ولوو با استاندارد آلایندگی یورو EEV یا همان 5.5 اروپائی را خریده است باید بعد از یکسال مانند آن ماک جنگی یا کامیون جمس و شورلت 60 ساله هر 6 ماه در صف دریافت معاینه فنی بایستد.
وی افزود: بر اساس آماری که خود مسئولان ارایه میدهند یک کامیون در ایران سالیانه به زحمت میتواند 70 تا 80 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد بنابراین مشخص نیست که در طی این مسافت کم از نظر کارکردی چه اتفاقی میافتد که یک کامیون نو نیاز به معاینه فنی پیدا بکند؟
این کاربر تیننیوز، با بیان اینکه همه مشوقهای موجود در این زمینه حذف شده است، گفت: اما از سوی دیگر و آنطور که زمزمههایش شنیده میشود مسئولان مربوطه در حال تصویب سن فرسودگی 15 سال برای ناوگان باری و 12 سال برای ناوگان اتوبوس بین شهری و سنین خیلی کمتری برای ناوگان عمومی داخل شهری هستند اما آیا اصلاً به این موضوع فکر کردهاند که در صورت تصویب چنین اعدادی برای سن فرسودگی ناوگان سنگین دیگر کدام شخصی حاضر به سرمایهگذاری در این بخش و خرید ناوگان عمومی میشود؟
نیمهفروش اظهار کرد: مگر اقتصاد ایران چه قدرت و بازدهی دارد که بتواند در این مدت زمان کوتاه این مقدار زیاد پولی را که خریدار خودروی نو سنگین هزینه کرده است، بازگشت دهد؟ اگر این اعداد و ارقام برای تعیین سن فرسودگی ناوگان عمومی تصویب شود عملاً تیر خلاصی بر هرگونه سرمایهگذاری در خرید خودروی سنگین عمومی خواهد بود چرا که کمتر کسی حاضر میشود مثلاً بیشتر از 900 میلیون تومان برای خرید یکدستگاه اتوبوس بین شهری اختصاص و بعد از 12 سال این اتوبوس را به پول آهن قراضه تحویل اوراقی دهد.
وی با تاکید بر اینکه «سرمایه گذاری در خرید خودروی سنگین اعم از کشنده و کامیون یا اتوبوس و...هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد»، خاطرنشان کرد: اگر سرمایهگذار این مبلغ را به هر کار دیگری اختصاص دهد، بعد از گذشت این همه سال کلی هم سود میکند اما در این کار، برعکس مجازات هم میشود و سرمایهاش نه تنها افزایشی ندارد بلکه تبدیل به صفر یعنی آهن قراضه میشود.
این کاربر تیننیوز یادآور شد: در سال 1380 که اولین سری کشندههای ولوو FH460 با وام چهار درصد سازمان راهداری تحویل خریداران شد، قیمت نقدی آن 63 میلیون و 250 هزار تومان بود در آن موقع قیمت سکه طلا هنوز 60 هزار تومان هم نبود یعنی اگر خریدار این کشنده با پول خود سکه طلا خریداری کرده بود به قیمت امروزی سکه، صاحب حدودا یک میلیارد و 635 میلیون تومان سرمایه بود در حالیکه این کشنده در بازار الان و با قوانین فعلی سن فرسودگی حداکثر 200 میلیون تومان سرمایه محسوب میشود که همان هم با تصویب سن فرسودگی 15 سال عملا صفر و در حد آهن قراضه خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.