| کد خبر: 210426 |

وزیر راه: کمبود مسکن نداریم/ تعداد مسکن بالاتر از آمار خانوار است

همه کسانی که در دهک‌های یک تا سه قرار دارند مثل افراد مشمول بهزیستی و کمیته امداد را شناسایی کردیم و برای ساخت مسکن همه نهادها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی و … را بسیج کرده‌ایم

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در سال‌های اخیر کمبود مسکن نداشته ایم. آمار نشانگر این است که تعداد مسکن از آمار خانوار بالاتر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در مسکن مهر افزود: دولت فعلی برای مسکن مهر هزینه زیادی کرده است. شهرهای جدیدی همچون پردیس امکانات زیادی از جمله تصفیه خانه، مدرسه، راه، زیرگذر، پل و … نیاز داشت که وزارت راه و شهرسازی برای تحقق آن هزینه زیادی کرده است.

ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در طرح اقدام ملی

اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی نیز گفت: طرح اقدام ملی در تولید مسکن طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با همتی مضاعف در دستور کار قرار گرفته است که بر اساس آن ساخت ۴۰۰ هزار واحد در گستره ایران تعریف شده است تا متقاضیان واجد شرایط بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. برای طرح مسکن اقدام ملی مکان یابی خوبی شده و زمین‌های مرغوب و در کنار بافت شهری را برای ساخت مسکن انتخاب کرده‌ایم. در مرحله بعد متقاضیان را شناسایی و نهایتاً سازمان نظام مهندسی را نیز با این مسئله درگیر کرده‌ایم تا مردم با خیال آسوده خانه دار شوند.

وی اضافه کرد: همه کسانی که در دهک‌های یک تا سه قرار دارند مثل افراد مشمول بهزیستی و کمیته امداد را شناسایی کردیم و برای ساخت مسکن همه نهادها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی و … را بسیج کرده‌ایم تا برای جامعه هدف مسکن تولید کنند. با یاری سایر دستگاه‌ها در ماه‌های پیش رو نخستین واحدهای ساخته شده تحویل متقاضیان خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: در مرحله نخست ۱۳۰ هزار نفر را ثبت نام کردیم که به موجب قانون باید حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد نظرشان را داشته باشند. متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن باید چهار شرط، متأهل بودن، فاقد مسکن بودن، استفاده نکردن از امکانات دولتی و سابقه ۵ سال سکونت را در شهر مورد نظر داشته باشند.

کمبود مسکن نداریم، تعداد مسکن بالاتر از آمار خانوار است

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل ورود دیرهنگام دولت به طرح اقدام ملی مسکن گفت: ما در سال‌های اخیر کمبود مسکن نداشته‌ایم. آمارها نشانگر این است که تعداد مسکن از آمار خانوار بالاتر است. منتهی توزیع آن اشکال اساسی دارد. در این میان، جامعه‌ای وجود دارد که روز به روز توان مالی برای خرید و یا اجاره مسکن را ندارند از این‌رو طرح مسکن ملی برای این دسته از افراد طرح ریزی شده است.

گران شدن مسکن تابع عملکرد وزارت راه و شهرسازی نیست

وی درخصوص وجود دلالی و سوداگری در بازار مسکن نیز گفت: جذابیت سرمایه گذاری در بخش مسکن طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که سودآوری غیرطبیعی و نامتعارفی را برای سرمایه گذاران به دنبال داشته است که ناشی از وجود دلالی و سوداگری است. حتی در زمان‌هایی که عرضه مسکن بیش از تقاضا بوده قیمت مسکن رشد سرسام آوری داشته است.

اسلامی افزود: ما وام را برای ساخت مسکن افزایش دادیم تا قیمت مسکن کاهش یابد. ما اکنون سمت عرضه را مدیریت می‌کنیم و به دنبال افزایش تولید هستیم. الان واحدهای خالی زیادی در ایران وجود دارد که اگر مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا درآید عامل فشاری برای فروش یا اجاره مسکن خواهد بود که در نهایت قیمت خرید یا اجاره مسکن را کاهش می‌دهد.

وزیر راه با اشاره به اینکه گران شدن مسکن در سال گذشته تابع عملکرد وزارت راه و شهرسازی نیست گفت: در سال گذشته افزایش قیمت طلا و دلار بر قیمت خودرو و مسکن اثرگذار بود و این‌ها تابعی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی نیست. باید کاری کنیم که خانه از حالت سرمایه گذاری خارج شود و به همین دلیل سامانه جامع املاک را ایجاد کردیم تا سرمایه گذاران حوزه مسکن به دنبال سوداگری نباشند و پولشان در بازار مولد وارد شود. ما از حضور سرمایه گذاران در بخش مسکن استقبال می‌کنیم، اما به شرط آنکه به دنبال سوداگری و اخذ سودهای معقول نباشند.

اسلامی با بیان اینکه یکی از ابزارهای ما برای کنترل سوداگری و اخلال در بازار مسکن ابزار نظارتی است افزود: در گذشته گزارشی ارسال شد که نشان می‌داد از حدود ۹۰۰ برجی که در تهران ساخته شده است حدود ۶۰ درصدشان بدون مجوز بوده است. همین مسئله موجب افزایش نظارت‌ها بر ساخت و ساز شده است و ما هم نظارت‌های خود را بر ساخت و ساز افزایش داده‌ایم.

۲۷۰۰ محله فرسوده داریم / ۴۲۰ محله را بهسازی کرده‌ایم

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده کشور نیز گفت: بافت فرسوده کشور سه بخش است. اول تاریخی، بافت فرسوده شهری و بافت حاشیه. تا کنون ۲۷۰۰ محله فرسوده در کل کشور شناسایی شده که ۴۲۰ محله در اولویت رسیدگی قرار دارد.

وی افزود: در همه این محلات اقدامات بهسازی شروع شده است. در ستاد ملی بازآفرینی شهری حدود ۴۷۰ میلیارد تومان در کشور هزینه کرده‌ایم. سنگ فرش کردن خیابان‌های قدیمی، جدول کاری جوی آب و ایجاد فضای سبز و پارک از جمله کارهای این ستاد بوده است. در بافت فرسوده شهر تهران هم حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای ساخت طرح ریزی کرده‌ایم. اما در بخش بافت فرسوده حاشیه نشین در شهرهای چابهار و زاهدان اقدامات زیادی انجام داده در آنجا خانه بهداشت، بهسازی معابر، احداث پارک و فضای سبز ایجاد کردیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.