| کد خبر: 170384 |

بیت الهی خبر داد:

◄ ثبت بیش از 2 هزار پس لرزه در کرمانشاه طی مدت 8 ماه/ ناپایداری زمین در منطقه کرمانشاه ادامه دارد

چیزی که قابل‌توجه بوده و از نظر ما عجیب است بزرگی زمین‌لرزه روز شنبه کرمانشاه بود که نزدیک 6 ریشتر ثبت‌شده است. ما توقع داریم به‌مرور زمان پس‌لرزه‌ها کوچک‌تر شود اما شواهد نشان می‌دهد این انرژی نهفته هنوز ادامه‌دار و نیروی تکتونیکی که منجر به زلزله شد.

تین نیوز

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله روز شنبه کرمانشاه پس‌لرزه زلزله بزرگ‌سال گذشته بود و گاه تا دو سال این پس‌لرزه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز گفت: زلزله روز شنبه کرمانشاه در ادامه زلزله اصلی سال گذشته و ادامه روند آزاد شدن و تخلیه انرژی بود. این زلزله نشان داد حجم انرژی بسیار بالایی در منطقه نهفته بوده است و ازیک‌طرفی موهبت طبیعی است که این انرژی به‌تدریج در حال آزاد شدن است و اگر یک‌باره آزاد شود بسیار ویرانگر می‌شود.

وی بابیان اینکه منطقه از نظر ناپداری لایه‌های زمین منطقه‌ای ناپدار است و پتانسیل شکستگی لایه‌های زمین را دارد، ادامه داد: شما تخته‌ای را در نظر بگیرید که شکست‌خورده و ضعیف‌تر شده است و اگر به آن فشار بیاید شکسته خواهد شد بنابراین شاهد رخداد زلزله‌های زیادی در این منطقه خواهیم بود.

بیت‌الهی ادامه داد: چیزی که قابل‌توجه بوده و ازنظر ما عجیب است بزرگی این زمین‌لرزه بود که نزدیک 6 ریشتر ثبت‌شده است. ما توقع داریم به‌مرور زمان پس‌لرزه‌ها کوچک‌تر شود اما شواهد نشان می‌دهد این انرژی نهفته هنوز ادامه‌دار و نیروی تکتونیکی که منجر به زلزله شد انقدر نیروی بزرگی بوده که می‌تواند زلزله‌های نسبتا بزرگ‌تری که منجر به خسارت شود را داشته باشیم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: واقعیت این است که در یک دیدگاه پوسته کلی ایران‌زمین در دوره یک سال گذشته تا الان تحت یک فشار تکتونیکی قرار دارد و آنجایی که امکان آزادسازی انرژی ذخیره‌شده وجود دارد به‌صورت شکستگی‌ها و گرفتگی‌های لایه‌های زمین خود را بروز می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که رخداد زلزله‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: این ناآرامی‌ها ادامه خواهد داشت  و این سکون نسبی به معنای تمام شدن آن‌ها نیست و تا وقتی این ناپایداری وجود دارد رخداد زلزله‌ها یک امر دائمی و قابل‌انتظار است.

به گفته بیت‌الهی زلزله روز شنبه کرمانشاه پس‌لرزه زلزله بزرگ‌ سال گذشته بود و گاه تا دو سال این پس‌لرزه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

او این را هم گفت که ادامه‌دار بودن پس‌لرزه‌ها گاه هشت‌تا دو سال ادامه پیدا می‌کند و ما یک بازه زمانی را برمبنای بزرگی زلزله اصلی  کرمانشاه در نظر می‌گیریم که برای  این منطقه این مدت هشت‌ماه است.

بیت‌الهی توضیح داد که در منطقه کرمانشاه به دلیل ناپایداری پوسته زمین این زلزله‌ها ادامه‌دارد و گفت: اگر روند رخداد پس‌لرزه‌ها و خردلرزه‌ها را رصد کنیم متوجه می‌شویم پس لرزه‌ها در این منطقه تمام نشده بود و بیش از دو هزار پس‌لرزه ثبت‌شده است در طول این مدت و دائما در منطقه زلزله ثبت می‌شده است و نکته تعجب بزرگی زلزله است که تعجب‌برانگیز است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.