| کد خبر: 263344 |

گام بلند خودکفایی ساخت واگن مترو با انتقال تکنولوژی کشنده ها به ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: سیستم متحرک قطار(بوژی)در اختیار یک شرکت چینی بوده اما توافق شده است که این تکنولوژی در اختیار شرکت واگن سازی تهران قرار بگیرد.

تین نیوز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: سیستم متحرک قطار(بوژی)در اختیار یک شرکت چینی بوده اما توافق شده است که این تکنولوژی در اختیار شرکت واگن سازی تهران قرار بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران  گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه حمل و نقل و به ویژه در حوزه مترو و حوزه اتوبوس تولید داخلی کم است و نیاز ما را برطرف نمی کند. ما اگر تکنولوژی ساخت کامل بدنه قطار و واگن را در اختیار داشتیم که از سال ۹۵ تا الان معطل یک شرکت چینی نمی شدیم.

وی افزود: به سیستم متحرک قطار «بوژی» می گویند که در اختیار یک شرکت چینی بوده اما خوشبختانه در این سفر شهردار تهران به چین توافق شده است که این تکنولوژی در اختیار شرکت واگن سازی تهران قرار بگیرد. اگر این محقق شود یک گام بلندی را برای خودکفایی برای ساخت واگن های مترو برداشتیم. به این ترتیب وابستگی ما به شرکت های خارجی به حداقل ممکن رسیده و این موضوع فوق العاده دارای ارزش است.

امانی ادامه داد: ۲۰۰۰ واگن نیاز شهر تهران است که اگر انشالله این ۷۹۱ واگن عملیاتی بشود یک گام بزرگی برای رسیدن به افق ۲۰۰۰ واگن برداشته شده است. ظاهراً برای ۲۹۵ واگن دیگر هم تفاهم شده است.

امانی در مورد ویژگی های مترو گفت: مترو چند ویژگی دارد، انبوه و پاک است یعنی تولید آلایندگی ندارد؛ نه آلودگی صوتی دارد و نه آلودگی هوا دارد. همچنین مترو ارزان است، این ویژگی ها باعث می شود که تأکید ما بر حمل ونقل با مترو بیشتر باشد. خوشبختانه این اولویت الان در دستور کار ما قرار دارد.

در حال حاضر ظرفیت واگن در داخل کشور به این دلیل که تکنولوژی آن وجود ندارد، کافی نیست، ما شرکت واگن سازی داریم اما تا یک درصدی می تواند کار کند و همیشه نیازمند بوده که بخشی از تکنولوژی را از خارج وارد کند. حال اگر این توافقی که در این سفر انجام شده عملی بشود ما تا حد زیادی در این زمینه به خودکفایی می رسیم.

امانی در مورد قطار مِلی خاطرنشان کرد: یک واگن ملی مترو هم در این دوره رونمایی شده است، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده و هنوز به طور کامل آزمایشات جواب مثبت نداده است، اگر آن هم به تولید انبوه برسد و امتحان های لازم را بگیرد قدم بزرگی برای خودکفایی برداشته ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی اکبر عادلی 1 2

    جناب امانی
    عضومحترم کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران وقتی ساختار واگن مترو و اصولا تفاوت بین قطار و واگن و عملکرد بوژی را نمی شناسید بهتر است از یک کارشناس ریلی آشنا به اصول فنی صنعت ریلی استفاده فرمائید. دنیا به این نتیجه رسیده است که مترو
    الان با توجه به هزینه بالای ساخت مقرون به صرفه نیست و در حمل و نقل عمومی امروز گرایش به تراموا و و سایل نقلیه ریلی سبک است که انعطاف پذیری بالای در نوسانات ترافیکی دارد ، استفاده می کنند. ضمنا عکس فرمایش جنابعالی ما در تولید واگن های باری و بدنه واگن های مسافری تجربه خوبی داریم‌ اما نارسایی و کمبود ما در مورد فن آوری ساخت قوای محرکه بویژه قوای محرکه برقی واگن های مترو است.

    • ناشناس 1 0

      مترو، تراموا، مونوریل و سایر مودهای حمل و نقل ریلی گزینه های متعارض نیستند. هر گزینه باید برحسب شرایط مشخص ارزیابی و انتخاب شود. متاسفانه این انتخاب در اینجا آلوده با اغراض مختلفی شده است.
      کارشناس محترمی به ما اطمینان میدهند که در دنیا مترو را بدلیل هزینه بالا نمی پسندند اما توضیح نمیدهند که اینهمه اخبار که روزانه در نشریات بین المللی درباره پروژه های دردست اقدام مترو منتشر میشوند از کجا می آیند.

  • سعید 0 0

    این عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران زحمت بکشند و سری به شرکت های ناوگان ساز داخلی بزنند تا متوجه بشوند که دانش فنی تولید بوژی مترو سال هاست که بومی شده است .