| کد خبر: 270757 |

◄ شاکیان آزادراه قائم شهر ساری برای توقف آن امضا جمع می کنند!

کارزار درخواست توقف پروژه آزادراه قائم‌شهر ساری به دلیل تخریب و تجاوز به محوطه‌ها و تپه‌های باستانی از طرف شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی ایران به جریان افتاد.

تین نیوز

شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی ایران طی نامه ای از وزیر  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر راه و شهرسازی درخواست توقف پروژه آزادراه قائم شهر ساری به دلیل تخریب و تجاوز به محوطه ها و تپه های باستانی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای رئیسی

رئیس جمهور محترم ایران

جناب آقای عزت الله ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای مهرداد بذرپاش

وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی

وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

با سلام و احترام

شهرستان قائم شهر در استان مازندران دارای غنای تاریخی و باستانی ناشناخته و مغفولی است که همین غفلت و عدم توجه باعث خسارت های جبران ناپذیری به تاریخ این حوزه تمدنی ایران شده است. منطقه قائم شهر در جای جای خود آثار و شواهد تاریخی و باستانی دارد اما متأسفانه تنها تپه گردکوه به ثبت ملی رسیده و حفاری های اندکی در آن انجام شده است.  عدم ثبت و توجه به تپه های باستانی دیگر این محدوده موجب تخریب و تجاوز به حریم و عرصه آنها شده است.

این تپه ها و محوطه ها از طریق نقب های زیرزمینی با هم در ارتباط هستند و شواهد آن کاملا مشهود است، اما به خاطر عدم توجه در حال نابودی هستند و تخریب ها و تجاوزها در دو نوع مردمی و دولتی در این محدوده در حال انجام است. کشاورزی روی زمین های باستانی با شواهد عدیده سفال در سطح زمین و حفاری ها و کند و کاوهای غیرمجاز توسط سوداگران عتیقه از یک سو و پروژه آزادراه قائم شهر تا ساری که مابین تپه های باستانی به صورت مارپیچ با شکافتن تپه ها و تخریب شواهد باستانی همراه است، از سوی دیگر همگی در حال تخریب و تجاوز به تاریخ باستانی محدوده قائم شهر هستند. پروژه آزادراه قائم شهر ساری که توسط وزارت دفاع در حال انجام است، در حالی که راه مستقیم فعلی با طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد، با مسیری مارپیچ و طولانی تر با طول ۴۵ کیلومتر در حال انجام است که در مسیر خود از بین تپه های باستانی عبور کرده و به این محوطه ها آسیب جدی می زند.

مطلب پربازدید مرتبط را بخوانید:

آزادراه قائمشهر به ساری 4 تا 6 ساله ساخته می شود

به نظر می رسد این پروژه باعث تخریب میراث باستانی این کشور است، در حالی که حفاری علمی می تواند داده ها و آثار بسیار مهمی را کشف نموده و پتانسیل های گردشگری این خطه را شکوفا نماید. میراث فرهنگی شناسنامه سرزمین است و ادامه تخریب این محوطه های باستانی، خیانت در حق میراث فرهنگی و تاریخی ایران بوده و مایه بدنامی نهادهای دست اندرکار این پروژه خواهد بود.

ما شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی کشور خواهشمندیم موارد زیر در اسرع وقت انجام شده تا از غارت بیشتر مواریث تاریخی و فرهنگی جلوگیری شود.

۱ توقف پروژه آزادراه قائم شهر ساری

۲ شناسائی و ثبت ملی و جهانی کلیه محوطه ها، تپه ها، نقب ها و دیگر آثار باستانی محدوده قائم شهر

۳ توجه به پتانسیل های غنی تاریخی و فرهنگی و گردشگری قائم شهر جهت تبدیل به قطب گردشگری تاریخی و توسعه پایدار و درآمدزائی مستمر.

با تشکر

لینک امضا در سایت کارزار:

https://www.karzar.net/111079

Untitled

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.