| کد خبر: 261990 |

موافقت رئیس جمهور با اختصاص ۲ کشتی دریایی به مازندران برای تسریع در صادرات کالا

رئیس جمهور با درخواست استاندار مازندران مبنی بر اختصاص ۲ کشتی دریایی به مازندران برای تسریع در صادرات محصولات کشاورزی استان موافقت کرد.

تین نیوز

رئیس جمهور با درخواست استاندار مازندران مبنی بر اختصاص ۲ کشتی دریایی به مازندران برای تسریع در صادرات محصولات کشاورزی استان موافقت کرد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی آن امسال با توجه فراهم شدن زمینه صادراتی به کشورهای عربی به خصوص عراق و روسیه، باید بیشتر به بازار جهانی صادر شود.
کارگروه صادرات مازندران امسال برای حمایت از صنایع تبدیلی، تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد تا آن دسته از واحدهای این بخش که نیاز به سرمایه در گردش دارند، به آنها داده شود تا بتوانند مرکبات تولیدی استان را خریداری و فراوری کنند.
استاندارد سازی انبار های موجود و ایجاد انبارهای استاندارد با پرداخت تسهیلات لازم که می تواند بخشی از مشکل نگهداری مرکبات تولیدی استان را رفع کند از دیگر مصوبات کارگروه صادرات مازندران است.
نارنگی، پرتقال و کیوی از مهم ترین میوه های صادراتی باغ های مازندران هستند. در حال حاضر محصول نارنگی های زودرس مازندران از اواسط شهریور برداشت و وارد بازار مصرف شده است و تاچند روز آینده مابقی محصول نارنگی وارد بازار خواهد شد.

مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است.
همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

در این پیوند استاندار مازندران روز یکشنبه در نشست توسعه صادرات استان در ساری با بیان این که هفته گذشته مجوز فعالیت ۲ کشتی با دستور ریئس جمهور گرفته شد، گفت: برای فعال کردن کریدور دریایی ۲ کشتی را در اختیار بنادر مازندران قرار دادیم که هر کشتی سه هزار تن ظرفیت دارند.
سیدمحمود حسینی‌پور افزود: اگر ظرفیت صادرات بیشتر باشد می‌توان تعداد کشتی‌ها را افزایش داد و به دنبال آن هستیم تا شرکت کشتیرانی مازندران را هم ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر تولید کنندگان از حمل و نقل گلایه دارند، ادامه داد:شرکت‌های حمل و نقل کامیون را باید تقویت کنیم و آن‌ها را انسجام دهیم تا به راحتی تولیدات کشاورزی و صنعت مازندران را مدیریت کنیم.
حسینی پور گفت: تسهیلات برای ارتقا کمیت و کیفیت به کشاورزان بر اساس طرح جامع توجیهی که به ما ارائه می‌کنند، پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه ریل گذاری‌های خوبی در حوزه زیربنایی انجام شد، افزود: مازندران اکنون بازار چین و روسیه را در اختیار دارد و بر اساس استانداردهایی که آن‌ها تعریف کردند هر چقدر تولید داشته باشیم قابلیت صادرات نیز وجود دارد.
استاندار مازندران با بیان اینکه از دوشنبه هفته جاری صادرات محصولاتی از جمله کیوی از طریق گمرک انجام می‌شود، گفت: محدودیتی برای زمان برداشت محصولات کشاورزی از جمله کیوی و نارنگی نگذاشتیم و فقط برداشت آن‌ها زودرس نباشد.
حسینی پور به کمبود صنایع تبدیلی در مازندران اشاره کرد و افزود: سورتینگ‌ها در مازندران باید به صورت تجمیعی باشد و باید در استان ۳۰ سورتینگ در قالب چند مجموعه بزرگ فعال باشند تا رتبه اول مازندران در تولید مرکبات کشور حفظ شود.
وی گفت: سررسید وام‌های صادرکنندگان هم پیگیری می‌شود تا بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.