| کد خبر: 224996 |

دست رد شورای شهری ها بر لایحه تعیین ضوابط برای آلایندگی پایانه ها

لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها با اعتراض برخی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل «ایجاد مسئولیت بدون پشتوانه قانونی بر دوش مدیریت شهری» رد شد.

تین نیوز

 لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها با اعتراض برخی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل «ایجاد مسئولیت بدون پشتوانه قانونی بر دوش مدیریت شهری» رد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در توضیح این لایحه با اشاره به اینکه آلودگی ذرات معلق سهم قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند، گفت: در پایانه‌های اتوبوسرانی و پارک سوارها ذرات معلق بخصوص کربن سیاه تولید قابل توجهی دارند که منجر به مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و ریوی و بیماری‌های مزمن می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق آخرین سیاهه انتشار ۲۸ درصد از ذرات منتشر شده ناشی از اتوبوس‌ها و مینی بوس هاست که در پایانه‌ها هستند و از فناوری دیزلی استفاده می‌کنند و عمدتاً فرسوده هستند و به دلیل تحریم و هزینه‌های بالا نوسازی نشده‌اند.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه فیلترهای جذب دوده می‌تواند این آلودگی را تا حدودی جذب کند اما تنها این فیلترها بر روی اتوبوس‌های خریداری شده نصب شده‌اند.

زمان کارکرد در زمان توقف اتوبوس‌ها در پایانه‌ها باید کاهش یابد

این عضو شورای شهر گفت: زمان توقف اتوبوس‌ها در پایانه‌ها مهم است و افزایش توقف باعث افزایش میزان انتشار می‌شود و در برخی کشورها کاهش کارکرد درجا را مورد بررسی قرار داده‌اند و سعی شده این کارکرد به ثانیه برسد.

وی در ادامه توضیح داد: در کشورهای آسیایی تا ۳ دقیقه کاهش داشته و باید راهکارهایی را اتخاذ کنیم که این کارکرد درجا را به حداقل برسانید و با کاهش کمتر از ۱۵ دقیقه و استفاده از فیلتر این آلودگی بسیار خطرناک را کنترل کنیم.

صدراعظم نوری گفت: طبق ماده ۵۵ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است که در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده هوا در محدوده شهر تکالیفی را انجام دهند.

دولت از خدا می‌خواهد اختیار داشته باشد اما پاسخگو نباشد

اما حسن رسولی در مخالفت با کلیات این لایحه با اشاره به قانون ۵۵ شهرداری‌ها و وظایف قانونی راه و شهرسازی گفت که تنها وظیفه شهرداری‌ها در بخش حمل و نقل درون شهری حوزه حمل و نقل مسافر و بار است و در هیچکدام از بندهای این قانون مسئولیت همراه با اختیار برای شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل برون شهری دیده نشده و این دو حوزه از یکدیگر تفکیک شده است.

وی افزود: شهرداری‌ها فقط در بخش حمل و نقل درون شهری تمرکز دارند و روح این لایحه تعیین وظیفه همراه با الزام به تامین منابع مالی برای شهرداری است که مسئولیتی در این حوزه ندارند.

به عقیده رسولی شهرداری در ترمینال‌ها و پایانه‌ها به جز وظایف خدماتی هیچ مسئولیتی نداشته و وزارت راه برای صفر تا صد مسئولیت را بر عهده گرفته است.

این عضو شورای شهر گفت: ۱۶ دستگاه مسئول هستند و ۶۰ درصد از آلایندگی مربوط به منابع پایداری و استفاده از مازوت است اما روزنامه‌ها شهرداری را مسئول می‌دانند در حالی که شهرداری در ناوگان اتوبوس بین شهری مسئولیتی ندارد.

وی ادامه داد: ما در حوزه مترو، اتوبوسرانی مسئولیم اما حمل و نقل بین شهری به ما ارتباطی ندارد و با توجه به وضعیت اسفبار آلودگی هوا به سمت وظایف وزارتخانه‌های عریض و طویل نرویم.

رسولی گفت: دولت از خدا می‌خواهد اختیار داشته باشد و پاسخگو نباشد ما هم نباید در جایی که اختیار نداریم نباید مسئولیت قبول کنیم.

نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین در کاهش آلودگی موثر است

حسینی میلانی با اشاره به ۱۰ روز آلودگی مداوم هوای در شهر تهران گفت: منشا اصلی آلایندگی کربن سیاه و خودروهای دیزلی فرسوده در سطح شهر هستند و تنها در دو سال بحث مازوت مطرح شده است.

وی اظهار داشت: از سوی ستاد شورا یارای و کمیسیون سلامت شکایت شده تا رسیدگی شود بر اساس برنامه سوم شهرداری، رسیدگی به این موضوع قانون هوای پاک و الزام رسیدگی به آلودگی هوا طبق مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای اتوبوسرانی و خودروهای سنگین بسیار موثر است.

نگذارید بحث آلودگی هوا بر گردن شهرداری بیفتد

علیخانی در مخالفت با این طرح با اشاره به اینکه نباید از حسن نیت شورا سو استفاده شود و ما نباید کاری کنیم که بحث آلودگی هوا به گردن مدیریت شهری بیفتاد گفت: با وجود اینکه ۱۶ دستگاه در حل این معضل دخیل هستند، وظایفشان را انجام نمی‌دهد، چرا شهرداری باید وارد شود.

وی خطاب به میلانی که پیشنهاد خرید فیلتر دوده را داد گفت: آیا می‌دانید قیمت فیلتر دوده چند است؛ میلانی پاسخ داد: حدود ۱۰۰ میلیون تومان علیخانی گفت: این رقم برای چند سال پیش است ضمن اینکه نمی‌توان بر روی اتوبوس فرسوده فیلتر نصب کرد، این یعنی دولت نمی‌خواهد اتوبوس نو بخرد و از جیب شهرداری خرج می‌کند.

علیخانی افزود: بحث برون شهری به ما چه ارتباطی دارد که به مردم هزینه تحمیل کنیم و اسیر جو رسانه‌ای شده‌ایم.

وی ادامه داد: نباید زیر بار این موضوع برویم، ما می‌دانیم این تشدید آلودگی برای سوخت‌های غیرمجاز کارخانه هاست و تحریم‌ها باعث آن شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: برای چه وقتی این همه موتورسیکلت‌های کاربراتوری را هیچکس مسئولیتش را خارج کنند و ما می‌چسبیم به موضوع فیلتر که مربوط به کسی است می‌خواهد فیلترهایش را قالب کند.

وی ادامه داد: فیلتر باید بر روی اتوبوس‌های خریداری شده نصب شود و اجبار پایانه‌ها خارج از مسئولیت‌های مدیریت شهری است.

شهرداری تهران در بسیاری از موارد که در حوزه اختیاراتش نیست اما چون نیاز شهروندان است وارد می‌شود

زهرا نژاد بهرام در موافقت با این طرح گفت: احساس می‌کنم موارد مورد نظر آقای رسولی و علیخانی قابل اصلاح است اما اهمیت این موضوع ضرورت جدی ورود به این مساله است و در قانون شهرداری‌ها در بندهای ۴، ۱۵ و ۲۳ اشاره شده که وظیفه شهرداری اقداماتی انجام دهد در حالی که نرخ منابع آلاینده ۶۰ ثابت و ۴۰ متحرک است و باید در کلیات وارد شویم و فارغ از منافع سازمانی جان شهروندان تهرانی مهم است که دستخوش منافع سیاسی و سازمانی شده است و هوای پاک از دسترس شهروندان خارج شده و باید نسبت به این موضوع با دیدگاه مثبت نگاه کنند.

وی ابراز داشت: شهرداری تهران در بسیاری از موارد که در حوزه اختیاراتش نیست اما چون نیاز شهروندان است وارد می‌شود.

تصویب این لایحه بار اجتماعی و مالی بر دوش شهرداری می‌اندازد

مناف هاشمی معاون شهردار تهران نیز در واکنش به طرح این لایحه گفت: در کمیسیون با هماهنگی خانم نوری مباحثی مطرح شده اما برخی مسائل به وزارت راه و شهرسازی و برخی به پایانه‌ها باز می‌گردد.

وی ادامه داد: بار مالی این تصمیم و تبعات اجتماعی دارد این طرح از لحاظ بار مالی در شرایط اقتصادی حاضر شهرداری همخوانی ندارند و خواستار بازگشت این طرح به کمیسیون شده و تا بار مالی آن بتوانیم جمع کنیم.

صدراعظم در واکنش به اظهارات مناف هاشمی گفت: این موضوع تحت عنوان لایحه است نه طرح و در جلسات متعدد با حضور شهرداری به جمع بندی رسیدیم و از سخنان مناف هاشمی تعجب می‌کنم.

وی در ادامه گفت: شورای شهر نسبت به قانون بالادستی موظف است و قانون هوای پاک فیلتر را تکلیف می‌کند اگر بحث فیلتر را نمی‌پسندیم، بحث دیگری است.

صدراعظم نوری اظهار داشت: قرار نیست اگر یک بخش از لایحه را قبول نداشته باشیم، بازی را بهم بزنیم. چطور معاون شهردار در جلسات یک صحبتی می‌کند امروز در صحن یک صحبتی می‌کند.

وی افزود: شهرداری باید تمام تلاشش را بکند میزان آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد آلایندگی اش به حداقل برسد. اما در نهایت این طرح رای نیاورد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.