| کد خبر: 65099 |

ون، نسخه‌ای نو برای خداحافظی با هزار مینی‌بوس فرسوده

تین نیوز | مینی‌بوس‌های فرسوده به‌زودی باید از چرخه تردد در شهر کنار بروند و طرح‌های ترافیکی در پیش رو، جایی برای مینی‌بوس‌های دودزای بالای ۲۰سال درنظر نگرفته‌اند.

امروز هزار دستگاه مینی‌بوس با متوسط عمر بالای 20سال در تهران در حال تردد هستند كه نه نوسازی می‌شوند و نه می‌توان آنها را از چرخه خدمت‌رسانی حذف كرد، درحالی‌كه پیش از این نه دولت، نه سازمان محیط‌زیست و نه ستاد مدیریت سوخت به تعهدات خود عمل نكردند و تنها شهرداری تهران بوده كه براساس مصوبه شورای شهر، 20میلیون تومان برای نوسازی هر دستگاه مینی بوس اعتبار تخصیص داده اما آیا با 20میلیون تومان برای هر دستگاه می‌شود مینی‌بوس‌های شهر را نوسازی كرد؟

در تابستان سال‌جاری مدیریت شهری برای حل معضل مینی‌بوس‌های فرسوده همزمان با اختصاص بودجه فوق، طرح 3گزینه‌ای مطرح كرد. در گزینه اول، مبلغی بالغ بر 30میلیون تومان به‌عنوان كمك بلاعوض به مالك مینی‌بوس فرسوده پرداخت و خودروی فرسوده از رده خارج می‌شود. در گزینه دوم با هماهنگی شركت واحد اتوبوسرانی، مینی‌بوس‌ فرسوده از رده خارج شده و به جای آن یك دستگاه اتوبوس با شرایط ویژه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. در گزینه سوم نیز اخذ وام كم بهره از بانك‌ها و واگذاری آن به متقاضیان در دستور كار قرار دارد تا بتوانند وسیله‌ای دیگر مانند ون و تاكسی تهیه كنند.

انتقادها نتیجه داد
ماه گذشته بود كه مدیرعامل شركت واحد تهران در یكصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر سخن از وضع نامناسب مینی‌بوس‌های تهران گفت: مدیر عامل شركت واحد اتوبوسرانی روز گذشته نیز اظهار داشت: انتقادها سرانجام نتیجه داد و جلسه‌ای با مدیر جدید ستاد سوخت برگزار شد كه طی آن موضوعاتی درخصوص نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده مطرح شد.

پیمان سنندجی در این‌باره به همشهری گفت: نتیجه جلسه اخیر این‌بود كه طبق موافقت ستاد سوخت با یكی از گزینه‌های شهرداری، شاید بتوانیم آنها را با خودروهای ون جایگزین كنیم. طرح ون به جای مینی‌بوس البته یكی از گزینه‌های مدیریت شهری است و بر این اساس تلاش می‌شود طی یك نظرسنجی از رانندگان مینی‌بوس دریابیم كه آیا آنها تمایلی برای انجام این طرح دارند یا نه؟

سنندجی درخصوص ویژگی‌های مثبت این طرح گفت: همین‌كه مینی‌‌بوس فرسوده از رده خارج می‌شود و آلودگی هوای ناشی از این وسایل حذف می‌شود، مزیتی برای طرح جایگزینی ون به جای مینی‌بوس است. وی ابراز امیدواری كرد كه با ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت این كار را جلو ببریم تا شرایط جدید برای تولید داخلی فراهم شود و بتوانیم مینی‌بوس‌های جدید را در تهران ببینیم.

حذف یك مد حمل ونقل ارزان
اگرچه طرح مذكور از نظر آلودگی هوا و مسائل محیط‌زیستی و كاهش هزینه‌های سربار اهمیت فراوان دارد اما نباید فراموش كرد كه مینی‌بوس‌ها یك مد حمل ونقلی خاص، همه‌گیر و نیمه سبك هستند كه تردد آنها در شهری مانند تهران بسیار آسان‌تر از اتوبوس‌هاست.

همچنین حذف مینی‌بوس‌ها موجب افزایش كرایه تردد برای مسافرینی می‌شود كه هر روز با قیمتی معین و كمتر از تاكسی و ون در معابر مختلف شهر سفر می‌كردند. حال باید میان سلامتی مردم و باقی‌ ماندن یك مد حمل ونقلی ارزان و نیمه سبك یكی را انتخاب كرد كه سلامتی مردم اهمیت بیشتری دارد.

اهمیت كمك دولت
دولت ظرفیت گسترده‌ای در از رده خارج كردن وسایل نقلیه فرسوده و نوسازی آنها دارد و وزارت كشور این مأموریت را به‌عهده دارد. به گفته سنندجی، نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نیاز به تعهد دولت دارد و بدون عمل به تعهد سازمان‌های دولتی نمی‌توان مشكل مینی‌بوس‌های فرسوده را حل كرد. بنابراین باید در طرح جایگزینی ون به جای مینی‌بوس، دولت به‌عنوان متولی اصلی وارد شود و از ظرفیت‌های خود برای اسقاط این وسایل نقلیه از رده خارج به نفع سلامتی مردم پایتخت كه یك هشتم جمعیت كشور هستند، استفاده كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.