محدود سازی خودروهای اختصاصی موتوری؛ راه حل های درون شهری / بخش دوم
تین نیوز | مستمرا طراحی و برنامه ریزی و اجرای انواع محدودیت ها در جهت كاهش انگیزه استفاده از خودوی شخصی و موتورسیكلت برای امور روزمره (پیك نیك ؛ تفریحات خانوادگی ؛ فعالیت های اورژانسی و ...... جزو امور روزمره محسوب نمی گردند). به عنوان مثال :
1- وضع انواع عوارض (برای عبور از برخی مكانها همیشه یا در برخی زمانها ، ........)
2- هزینه پاركینگ بالا و تصاعدی (غیر از پارك سوارهای مستقر در نقاط تبادل با حمل و نقل عمومی) و حتما هماهنگی با پلیس در اعمال قانون. بدون هیچ تخفیفی .
3- آرام سازی تردد به نفع عابرین و دوچرخه ها و به ضرر حمل و نقل موتوری
4- تغییر ضوابط ایجاد پاركینگهای مسكونی، تجاری و ... در مقررات شهرسازی
5- تغییر ضوابط بیمه (مثلا حق بیمه با كیلومتر طی شده ارتباط داشته باشد و....)
6- Road diet به نفع اتوبوس، دوچرخه و HOV و....
7- راه اندازی خطوط HOV در برخی معابر
8- بازنگری مستمر ضوابط و مقررات برای تشدید برخورد با متخلفین
9- اصلاح مهندسی و سیستم های كنترل ترافیك
10- اجرای كامل و دقیق قوانین و مقررات برای برخورد با متخلفین توسط پلیس
11- اصلاح سیستم مدیریتی وضع جریمه و تسریع در اخذ آن و...... با دادن اختیار وضع جریمه به شهرداری
12- الزام استاندارد بودن خودروها و موتورسیكلتها و سخت گیری در معاینه فنی، خروج خودروهای موتوری از كارخانه و مجوز برای شماره كردن
13- الزام استفاده از كلاه ایمنی، سرعت مجاز و .... برای موتور سیكلتها (همراه با تغییر مقررات و قوانین مربوط به اعمال قانون)
14- ممنوعیت عبور برخی مكانها برای موتور سیكلت (همزمان با مجاز كردن آن برای دوچرخه)
15- ایجاد پیاده راههای گسترده (در راستای Road diet)
16- افزایش قابلیت پیاده روی در شهرها از طریق اصلاح پیاده روها از نظر عرض ؛ كفسازی ؛ روشنائی ؛ همواری ؛ فضای سبز و زیباسازی ؛ نصب نیمكت ؛ كاربری های مناسب ؛ افزایش ایمنی و .....
17- ایجاد جزایر عابر پیاده در معابر عریض برای سهولت و ایمنی عبور عابرین و ایجاد محدودیت برای خودروها
18- عدم توسعه معابر جدید و عدم اتصال لینكها (مگر اینكه منجر به ایجاد ظرفیت یا كاهش زمان سفر حمل و نقل همگانی گردد و تمام ظرفیت جدید ایجاد شده یا ظرفیت مناسبی از معابر جدید به حمل و نقل همگانی داده شود). البته صرفا رمپ و لوپ های ضروری بزرگراهی مستثنی هستند.
19- افزایش قیمت سوخت خودروهای شخصی و اختصاص درآمد آن به حمل و نقل همگانی
20- اصلاح قوانین و مقررات به نفع عابرین پیاده و دوچرخه (ولو به قیمت توقف بیشتر خودروهای شخصی)
21- اجرای سیستم اولویت دهی به حركت اتوبوسها در تقاطعها (bus priority system)
22- كاهش زمان اعتبار گواهینامه رانندگی خودرو، موتور و دوچرخه و برگزاری كلاسهای آموزشی و اخذ امتحان برای تمدید گواهینامه.
23- ارزان شدن قیمت خودرو و افزایش هزینه استفاده از خودرو .
24- نبایدها :
- دنبال روانی تردد نباشید. مثلا حذف چراغ قرمز یا كاهش زمان آن برای روانی ترافیك ؛ ایجاد زیرگذر و روگذر ؛ تعریض ؛ احداث معابر جدید و ..... با هدف ایجاد روانی حركت اشتباه است.
- هرگز برای موتور (ولو برقی) خط ویژه ایجاد نشود. زیرا منجر به تشویق این مد می گردد.
- نگران ترافیك شدید نباشید و فقط امكان تردد مردم با مدهای موجه را فراهم كنید. وجود ترافیك یك نعمت است و قابلیت رقابت حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد.
- نباید پاركینگ زیاد داشته باشیم. زیرا پاركینگ محرك استفاده از خودروی شخصی است.
- طرح زوج و فرد را اجرا نكنید. حداقل ضرر آن افزیش استفاده از موتورسیكلت است.
سوال مهم : حد اهمیت دادن به حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت برای خودروها چه میزان است ؟
حداقل : تا جائیكه بخشی از خودروهای شخصی در مقایسه این دو مد ؛ حمل و نقل عمومی را انتخاب كنند.
حد مناسب : بیشترین تعداد خودروهای شخصی جذب حمل و نقل عمومی گردند و اكثر مردم با میل خود و مقایسه دو مد ؛ فقط برای سفرهای جمعی ؛ تفریحی و اضطراری از خودروی شخصی استفاده كنند. اندك افرادی كه از خودروی شخصی برای امور روزانه استفاده می كنند ؛ هزینه های آن را می پردازند.
مردم حتی برای سفرهای تفریحی و اضطراری خود هم نتوانند از خودروی شخصی استفاده كنند. البته اوقات پیك سفر مثل ایام جشن و عزا و ... كه ترافیك سنگین وجود دارد ؛ یك موضوع پذیرفته شده است.
مثلا محدودیت اخذ عوارض یا هزینه بالای پاركینگ و ممنوعیت عبور و ... می تواند در ایام خاص اعمال نشود و حتی با كاهش تعداد اتوبوس در برخی مسیرها در برخی ایام می توان به همه اجازه عبور از خط ویژه اتوبوس را داد و ... .
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.