اهمیت دادن به حمل و نقل همگانی؛ راه حل های درون شهری / بخش اول
تین نیوز | مستمرا طراحی ؛ برنامه ریزی و اجرای پروژه های گوناگون در جهت استقرار سیستم حمل و نقل همگانی مطلوب در شهر . به عنوان مثال :
1- انتخاب سیستم (های) حمل و نقل همگانی مناسب برای شهر (علی الخصوص در انتخاب سیستم های ریلی یا بررسی ضرورت آن باید نظرات كارشناسی مد نظر قرار گیرد).
2- ارتقاء مستمر كیفیت حمل و نقل همگانی (گستردگی شبكه، قابلیت اطمینان ؛ مشتری مداری ؛ ساعات كار، سرفاصله، نظم، سرعت، ناوگان، تعداد توقف بهینه در بین راه، ایستگاهها، نوع بلیت، اطلاع رسانی، بهم پیوستگی و یكپارچگی با سایر سیستمهای حمل و نقل همگانی و تاكسی و دوچرخه و پیاده، فیدرهای مناسب، اصلاح معابر پیاده ؛ مكانیزم های انگیزشی برای استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی و ... )
3- توسعه حمل و نقل همگانی ( گسترش جغرافیائی شبكه ؛ تناسب توسعه با نیاز شهروندان ؛ سهولت دسترسی به ایستگاه ها و ....... )
4- توجه جدی و مستمر به امر نگهداری (maintenance) و تعمیرات كلیه اجزاء سیستم حمل و نقل همگانی ( ناوگان ؛ ایستگاه ها ؛ زیرساخت های شبكه ؛ سیستم های بلیط ؛ سیستم های مدیریت مركزی و محلی ؛ معابر پیاده و دوچرخه منتهی به ایستگاه ها و ...... و همه این اجزاء در فیدرها )
5- توجه جدی به TOD در حوزه شهرسازی و حمل و نقل
6- ایجاد پاركینگهای خودرو و دوچرخه در حوالی بسیاری از ایستگاههای حمل و نقل همگانی (با هزینه ارزان)
7- طراحی و ایجاد شبكه حمل و نقل همگانی حومهای جهت جلوگیری از افزایش ترافیك شهرها
8- فراهم نمودن امكان حمل دوچرخه ؛ ویلچر ؛ سالمندان و معلولان حسی و حركتی با حمل و نقل همگانی (در درصد معقولی از سیستم های موجود )
9- ایجاد درآمدهای پایدار برای ارتقاء كیفی و كمی حمل و نقل همگانی (مانند مالیات بستن بر سوخت ؛ درآمد ناشی از عوارض معابر درون شهری و برون شهری و ......... ) : اهمیت این بند در افزایش جذابیت استفاده از حمل و نقل همگانی و كاهش جذابیت استفاده از خودرو شخصی است.
10- پیشنهاد ایجاد "كمیسیون حمل و نقل" در مجلس شورای اسلامی : هنگامی كه "حمل و نقل" در كمیسیون عمران رسیدگی می شود ؛ بعد "ساخت و ساز " آن بیشتر اهمیت پیدا می كند.
11- به موارد فوق اكتفاء نكنید ؛ بلكه همواره حمل و نقل همگانی را جذاب و دوست داشتنی بکنید (making transit fun) تا خودروسوارها از ماشینشان جدا شوند و پیاده یا با اتوبوس سفرهای خود را بپیمایند (زیرا حق انتخاب با مردم است) :
- طراحی خوب (سیستم ، ایستگاه ، ناوگان ، خدمات و ...) و نامگذاری زیبا می تواند کمک کند تا این تغییر اتفاق بیافتد (good design and branding will make this change happen)
- رواج سیستم مطلوب و جذاب اجاره خودروی اشتراکی (car rental) با خودروهای متنوع ، زیبا ، مدل بالا و قیمت مناسب و نیز رواج سیستم خودروی اشتراکی (car sharing) به منظور کاهش ضریب مالکیت خودرو (rejecting car owner ship ) این سیستم حتی کمک می کند تا افراد معتاد به خودروهای شخصی (old car - addicts) هم ابتدا به این سیستم و سپس به حمل و نقل همگانی جذب شوند.
- حمل و نقل همگانی را مفرح و جذاب کنید.
اصول مهم :
1- خصوصی سازی نباید هدف باشد و نباید هدف آن "تعدیل نیرو" یا "كاهش هزینه" باشد. بلكه هدف از خصوصی سازی ؛ باید "ارتقاء سطح خدمات" باشد. پس اگر به این هدف نرسیدیم ؛ در خصوصی سازی موفق نبوده ایم ؛ بلكه رهاسازی انجام داده ایم .
2- بلیط الكترونیك یا IT نباید هدف باشد. بلكه هدف از بلیط الكترونیك یا IT ؛ باید "ارتقاء سطح خدمات" باشد. پس اگر به این هدف نرسیدیم ؛ موفق نبوده ایم. گاهی اوقات الكترونیكی كردن بلیط زحمت مردم را زیادتر می كند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.