| کد خبر: 52110 |

آمار تلفات موتورسیکلت سواران / پایان ویراژ موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها

تین نیوز | بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کشته از مجموع تلفات ۶ ماه اول سال ۹۳ یعنی بیش از ۲۴ درصد این آمار، موتورسیکلت‌سواران بودند. بر اساس آمار رسمی موجود، در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۹ بیش از ۳۰ هزار و ۹۰۰ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت درحال‌حاضر در تهران تردد می‌کنند که استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تجاوز به گذرگاه عابر پیاده، در صدر تخلفات آنها قرار دارد. تخلفات این قشر نه تنها برای خودشان دردسرساز است بلکه در برخی اوقات، عابران پیاده و رانندگان را نیز دچار مشکل می‌کند. به‌منظور ساماندهی به وضعیت نابسامان تردد این وسایل نقلیه، این روزها پلیس راهور تهران عزم خود را جزم کرده است تا برخورد گسترده و جدی با تخلفات موتورسیکلت‌سواران داشته باشد. نظارت پلیس بر تردد و تخلفات موتورسیکلت‌ها، یکی از فعالیت‌های همیشگی و مداوم این نهاد است، با این حال در سال جدید نیز نیروی انتظامی در نظر دارد که این برخوردها را پیگیری کند. به گفته سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، رسیدگی به بی‌نظمی موتورسیکلت‌ها اولویت این طرح است که در آن، برخورد جدی با ۴ تخلف عمده در دستور کار پلیس قرار دارد؛ عبور از پیاده‌رو، عبور از محل‌های ممنوع (مانند خط ویژه اتوبوس)، چراغ قرمز و استفاده نکردن از کلاه ایمنی.

آنطور که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، ضربه به سر و شکستگی‌های متعدد، علت بیش از ۸۰درصد مرگ و میر موتورسیکلت‌سواران است و شاید به همین دلیل باشد که به نظر می‌رسد بیشترین نظارت بر موتورسیکلت‌سواران در سال‌های گذشته، بر استفاده این قشر از کلاه ایمنی متمرکز شده و فرهنگ استفاده از کلاه کاسکت در میان موتورسواران فراگیرتر شده است.

سردار حسینی این سخن را تا حدی درست می‌داند و تاکید می‌کند که در طرح تشدید برخورد پلیس با موتورسواران، جلوگیری از هر ۴ تخلف گفته شده در دستور کار است. وی با اشاره به بروز بسیاری از تخلفات موتورسیکلت‌ها در محدوده بازار تهران (منطقه ۱۲) می‌گوید: محدوده بازار شرایط ویژه‌ای دارد که در نظر داریم در ۱۰ روز آینده در این منطقه برنامه ویژه‌ای را برای نظارت بر موتورسواران و کاهش تخلفاتی مانند عبور از پیاده‌رو و چراغ قرمز به اجرا درآوریم.

آنطور که سردار حسینی می‌گوید در سال‌های اخیر حساسیت‌ها نسبت به تخلفات موتورسیکلت‌سواران افزایش داشته، به عنوان مثال تنها توقیف موتورسیکلت‌سواران در سال ۹۳ بیش از ۱۴۰ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.

ضعف استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی و موانع ترافیکی را شاید بتوان یکی از عوامل افزایش تخلفات موتورسیکلت‌سواران عنوان کرد، با این حال سردار حسینی معتقد است نصب علائمی مانند تابلوی ورود ممنوع در پیاده‌روها برای ممانعت از ورود موتورسیکلت‌سواران به آن، عملا امکانپذیر نیست.

از سوی دیگر به گفته سردار حسینی، اگرچه نیروی انتظامی حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌سواران به پیاده‌رو با ایجاد موانع فیزیکی می‌کند اما همین موانع، باعث می‌شود برای تردد معلولان، جانبازان، تردد کالسکه‌های بچه و نیز عابران پیاده مشکل ایجاد شود و به همین دلیل، استفاده از نیروی پلیس، کارسازتر است.

فرهنگ‌سازی لازم است اما کافی نیست
استفاده نکردن از کلاه ایمنی و ورود به گذرگاه عابران پیاده، بیشترین تخلفاتی است که موتورسواران مرتکب می‌شوند و در همین زمینه به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای آموزش موتورسواران، از جمله راهکارهایی است که پلیس می‌تواند برای کاهش جرایم این قشر به آنها متوسل شود.

آنطور که سردار حسینی توضیح می‌دهد، برنامه‌های آموزش، بازآموزی و تبلیغات، همواره در برنامه پلیس بوده و ادامه دارد. از سوی دیگر یکی از جامعه‌شناسان در داخل معتقد است ریشه‌های تخلفات موتورسیکلت‌سواران مانند عبور از پیاده‌رو یا گذر از چراغ قرمز را بیش از هر چیز باید در خودخواهی جست‌وجو کرد.

حسین باهر می‌افزاید: فقر فرهنگی را نیز می‌توان عامل دیگری برای عبور موتورسیکلت‌سواران از پیاده‌رو و محل‌های ممنوع دانست. برخی از این افراد هم عجله را بهانه می‌کنند و وارد پیاده‌رو می‌شوند اما به نظر می‌رسد در برخی موارد، دیگرآزاری (که نوعی بیماری است) عامل رفتارهای نامناسب و تخلفات موتورسیکلت‌سواران است.

این جامعه‌شناس معتقد است در برابر تخلفات دیگرآزارانه موتورسیکلت‌سواران، اقدامات بازدارنده مانند برخورد پلیس، بیش از فرهنگ‌سازی و اقدامات ایجابی موثر است. وی می‌افزاید: توقف موتورسیکلت یا جلوگیری از تردد این وسایل و به طور کلی اقدامات بازدارنده در این موارد کارسازتر خواهد بود.

باهر اضافه می‌کند: به طور کلی برای استفاده از هر وسیله پیشرفته و هر فناوری، باید فرهنگ استفاده از آن وجود داشته باشد. موتورسواری نیز از همین قاعده برخوردار است و تا زمان گسترش فرهنگ، حتما نیاز به رفتارهای سلبی دارد.

وی معتقد است این رفتارها باید جدی و عادلانه باشد یعنی برای هر درجه از ارتکاب جرم، مجازات معینی تعریف و مقررات موجود، بدون اغماض اجرا شود.

این استاد دانشگاه یادآوری می‌کند که این مسائل را همگان می‌دانند اما مسئله این است که تا پای کسی به‌وسیله موتورسیکلت سواری نشکند یا فرزند کسی به خاطر برخورد با موتورسیکلت دچار مشکلی نشود، امور سلبی برای افراد جدی گرفته نمی‌شود؛‌ بنابراین برخورد سلبی اثربخش‌تر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، با تشدید نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی بر تردد موتورسواران در پایتخت، به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد تخلفات کمتری از موتورسواران در سطح شهر باشیم. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند در زمینه کاهش تخلفات موتورسواران، بیش از اقدامات سلبی و جریمه، باید روی فرهنگ این قشر کار شود اما با توجه به تداوم بالا بودن آمار تخلفات و تصادفات در این حوزه، به نظر می‌رسد همچنان لازم است برخوردهای سلبی در کنار اقدامات آموزشی و تبلیغی به کار گرفته شود؛ این همان چیزی است که درحال‌حاضر پلیس راهور تهران در برنامه‌های خود در نظر دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    دسستتون درد نکنه، چند وقت پیش جلوی یکی از مدارس هنگام تعطیلی مدرسه موتور سواری داشت ویراژ میداد و وقتی با اعتراض مادر یکی از بچه ها رو به رو شد شروع کرد به پرو گری و فحاشی به آن خانم و حتی می خواست حمله فیزیکی هم بکنه که وقتی راننده سرویس ها امدند فحاشی نکرد و خودش را جمع و جور کرد ولی پروگری می کرد و می گفت مگه پیاده رو برای تو هست و خریدیش دوست دارم توش ویزاژ بدم!!!! با این ادم فرهنگ سازی جواب نمیده فقط برخورد شدید جواب میده

  • 0 0

    یک فکری هم به حال این موتور ها و خودرو هایی که با دستکاری اگزوز، صدای ناهنجار نولید می کنند بکنید