| کد خبر: 35541 |

◄ بهترین راه حل برای مشکل ترافیک در شهرهای بزرگ از جمله تهران چیست؟

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به " نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های اعضای این اتاق فکر بازنشر می‌شود: 
بهترين راه حل برای مشكل ترافيك در شهرهای بزرگ علی‌ الخصوص شهر تهران چيست؟

مجید
نظر داده است:
مهمترین راه حل برای مدیریت ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی در شیوه های مختلف آن از جمله راه آهن شهری و اتوبوس می باشد. البته اولویت مترو در شهری مثل تهران به مراتب بیشتر است. اینکه مردم استفاده از وسیله نقلیه شخصی را در وضعیت فعلی ترجیح می دهند یکی دسترسی نامناسب به حمل و نقل عمومی و دیگری ارزان بودن استفاده از خودروی شخصی می باشد. اگر به تجربه کلان شهرهای دنیا در این خصوص توجه کنیم ملاحظه می شود که در هر دو مورد اقداماتی را انجام داده اند. به عنوان نمونه شهری مثل پاریس را در نظر بگیرید که دارای شبکه گسترده حمل و نقل عمومی علی الخصوص مترو می باشد. شبکه مترو در این شهر بسیار گسترده است و مردم در اکثر نقاط شهر در کمترین زمان پیاده روی به ایستگاه های مترو دسترسی دارند. در ضمن استفاده از خودروی شخصی هم در سطح شهر هزینه های بالایی دارد. سوخت گران، پارکینگ بسیار گران و هزینه های ورود به مناطق مرکزی (مشابه طرح ترافیک تهران) همگی در راستای محدود کردن خودروی شخصی می باشند. از سوی دیگر سیاست های توسعه شهری در بخش حمل و نقل متمرکز بر انسان محوری است و لذا به جای توسعه جاده ها و خیابان ها بر توسعه شبکه حمل و نقل عمومی از جمله مترو و خطوط ویژه اتوبوس توجه می شود.
این نکته را هم اضافه نمایم که ماهیتا خود ترافیک عاملی است برای جلوگیری از ترافیک بیشتر به شرطی که گزینه های دیگر برای شهروندان در اختیار باشد. به عبارتی نمی توان انتظار داشت با توسعه حمل و نقل عمومی سطح خیابانها خالی از خودرو گردد و همواره به شکلی تعادل بین مدهای حمل و نقل برقرار خواهد شد. از همین روست که در شهری مثل پاریس هم خیابان های خلوت و بدون ترافیک نداریم. پدیده ترافیک بخشی از زندگی شهری بوده و خواهد بود.

محسن نظر داده است:
بايد تفاوت هزينه بين نقليه عمومی و نقليه شخصی خيلی بالا باشد تا مردم بخواهند حمل و نقل عمومی را انتخاب كنند.

مجید نظر داده است:
 قطعا تفاوت هزینه باید معنادار باشد. به همین جهت چندین سال است که پارادایم جدیدی در سراسر دنیا شکل گرفته تحت عنوان Fare Free Public Transport
(حمل و نقل عمومی رایگان)
علت توجه دولت ها به رایگان نمودن حمل و نقل عمومی هم بسیار روشن است چرا که منافع گسترده غیرمستقیم به کشورها باز می گردد. این ها را در اصطلاح هزینه های خارجی External Cost می گوییم. آلودگی محیط زیست، سوانح و کشته ها و زخمی ها، هزینه های درمان و ....
پس منطقی است که دولت ها مشوق هایی برای مردم بگذارند تا به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند.
لیست شهرهایی که هم اکنون سیاست حمل و نقل عمومی رایگان را اجرایی کرده اند درآدرس ذیل قابل مشاهده است.
http://farefreepublictransport.com/city

شهرام نظر داده است:
مشکل ترافیک تهران فقط خود مردم و رفتارهای ترافیکی است خودشان باعث ایجاد ترافیک می شوند. رانندگی با سرعت نامتناسب، تغییر مسیرهای ناگهانی به منظور مسافرگیری، انسداد خیابان ها در مواقع جشن یا عزاداری ها به منظور پخش شربت یا چای، وانت های میوه فروش کنار خیابان و تجمع خودروها به منظور خرید، البته خودرو تک سرنشین و استفاده از ناوگان عمومی هم در جای خودش از عوامل اصلی است. اینها فقط بخشی از مشکلات ناشی از رفتارهای رانندگی خودمان است که عامل تشدید ترافیک می شود.

مجید نظر داده است:
هرچه شرایط برای استفاده خودرو شخصی مهیاتر شود به همان نسبت استقبال از خودروی شخصی بیشتر خواهد شد. در خصوص  احداث پارکینگ باید روی قیمت گذاری پارکینگ سیاست گذاری شود به نحوی که هزینه استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد ضمن اینکه سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ توسط بخش خصوصی هم توجیه پذیر می شود. البته برخی نگاه سخت گیرانه تری هم دارند مبنی بر اینکه اصلا پارکینگ ساخته نشود تا فشار بر استفاده کنندگان آن بیشتر گردد که بنده با این تز موافق نیستم و معتقدم باید حق انتخاب به مردم داده شود که بین استفاده از حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی با هزینه بالا خودشان انتخاب کنند. البته همه اینها با فرض برخورداری از سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و با قابلیت اطمینان بالا می باشد.

سعید نظر داده است:
بیایید خودتان را بگذارید به جای کارشناسی که می خواهد برای حمل و نقل شهری طرح ( جامع) بدهد. اولین سوال او این است که تقاضای جابجایی در شهر، چند سفر در واحد زمان است؟ بدیهی است که جواب این سوال نسبت معنا داری با تعداد جمعیت شهر دارد. آنچه که به عینه می بینیم این است که هر روز بر جمعیت تهران افزوده می شود. طراح هر عددی را که برای جمعیت تهران در نظر بگیرد دو سال بعد اعتبار خودش را از دست می دهد. بنابر این دو سال بعد طرح ارائه شده به روز نخواهد بود چه رسد به اینکه جامع باشد.
وقتی جمعیت دائما رو به فزونی است، هر چه اتوبان و خیابان و پارکینگ و پل و اتوبوس و مترو و تاکسی اضافه کنید نه تنها افاقه نخواهد کرد بلکه مشوق مهاجرت به تهران خواهد بود. راه حل اساسی برای حل مشکل ترافیک، تلاش برای محدود کردن ورودی جمعیت به شهر است. برنامه ریزان کشور باید عددی را برای سقف جمعیت تهران و بقیه شهرهای بزرگ هدف قرار دهند و برای تحقق آن همت کنند. به نظر می رسد این کار از برنامه کاری مدیران کشور خارج شده است. حل مشکل ترافیک در گرو حل مسئله مهاجرت است.حل مشکل مهاجرت در گرو توزیع قدرت اقتصادی در کشور است. تا وقتی قدرت اقتصادی کشور در تهران متمرکز است چطور می توان انتظار داشت که شهرستانی ها به تهران هجوم نیاورند.
اگر تصور می کنیم که معابر تهران برای هر تعداد جمعیت و هر تعداد سفر که دلمان خواست ظرفیت دارد، اشتباه می کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهنام حمیدی 0 0

    به نظر برای هر مسیر باید یک راه حل جداگانه و مناسب اتخاذ کرد راه حل من برای مسیر آزادی به آریاشهر و بالعکس الگوبرداری از سرسره های داخل پارکها سرخوردن روی مسیری شبیه گارد ریلهای کنار اتوبانها در حالی که مسافر بر روی صندلی شبیه زین دوچرخه نشسته و دست هایش بر روی دسته هایی دوچرخه مانند قرار دارد و پاهایش دو طرف زین آویزان است بالا رفتن به ارتفاع در ایستگاه هم توسط وسیله ای شبیه پله برقی انجام میشود و تا ارتفاعی بالا میرود که در صورت آزاد شدن ترمز وسیله تا میدان آزادی و بالعکس با سرعت مناسب و البته سریع طی شود زینها میتوانند دونفره هم باشند برای سایر معابر هم طرح های جداگانه دارم اما نکته اصلی ممانعت از تردد کلیه اتومبیلهای شخصی داخل شهر است برای آن هم راه حل دارم.

  • بهزاد یزدانی مقدم 0 0

    مشکل ترافیک یه راه داره که کلا معضل ترافیکو حل میکنه و اون دست منه که جرات نمیکنم طرحمو بگم که از من نوشته نمیشه چون قدرتشو ندارم که بنام خودم و چیزی که خدا بذهنم انداخته بزنمش .امیدوارم بتونن حلش کنن.یا حق

  • بابک الوند 0 0

    سلام
    تمام نظرات محترم وقابل تامل است . ولی بدلیل شش برابری تعداد خودرو ها نسبت به معابر شهری وتسخیر معابر توسط وسایل نقلیه وعدم ناوگان عمومی حمل و نقل متناسب وبیشتر شدن تعداد وسایل نقلیه مشکل اساسی عدم تناسب سه عامل ترافیک : انسان ، راه، وسیله نقلیه است .
    اینجانب نسبت به رفع سه معضل ترافیک ، آلودگی هوا و درآمد پایدار طرحی را ابداعی نموده ام