| کد خبر: 34438 |

در یکصدوهفتمین جلسه شورای شهر تهران عنوان شد:

◄ شائبه تقابل شورای شهر تهران با دولت / مطالبات شهرداری از دولت + جدول

تین نیوز| رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه "دولت فعلی در برابر عدم ایفای تعهدات دولت قبل تعهدی ندارد" تصریح کرد: دولت یازدهم توانایی مالی پرداخت بدهی شهرداری را ندارد و با توجه به میزان بدهی چهار هزار میلیارد دلاری دولت در مقیاس جهانی، احتمال بروز شائبه هایی مبنی بر مقابله شورای شهر و شهرداری تهران با دولت می شود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در یکصدو هفدهمین جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، دو فوریت طرح پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی و دولت جهت پیش بینی مطالبات شهرداری تهران از دولت در بودجه 94 مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با اعتراض اعضای کمیسیون عمران و اصلاح آن به تصویب رسید.

جدولی که علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص مطالبات شهرداری تهران از دستگاه های اجرایی تهیه کرده بود به گفته علیرضا انصاری عضو همین کمیسیون با ایرادات زیادی روبرو بوده است.

جدول بدهی های دستگاه های اجرایی به شهرداری تهران به شرح زیر است:



رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از این طرح دو فوریتی اظهار داشت:‌  تقی پور، دوستی، سرخو برای محاسبه مطالبات مدیریت شهری از دولت، جلسات متعددی را برگزار کردند و جمع بندی ها نشان می دهد مدیریت شهری تهران بر اساس قوانین بالادستی ۱۲ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان از دولت ها طلبکار است.
 
وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات مجلس در قوانین و تبصره های بودجه سنواتی» بدهی دولت تا کنون ۹ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان است؛ تاکید کرد: این طلب ها بر اساس نه بر اساس پیشنهادات شورا به مجلس بلکه بر اساس مستندات قانونی تهیه شده است.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با بیان اینکه "دولت فعلی در برابر عدم ایفای تعهدات دولت قبل تعهدی ندارد" تصریح کرد: دولت یازدهم توانایی مالی پرداخت بدهی شهرداری را ندارد و با توجه به میزان بدهی چهار هزار میلیارد دلاری دولت در مقیاس جهانی، احتمال بروز شائبه هایی مبنی بر مقابله شورای شهر و شهرداری تهران با دولت می شود.

وی افزود: همانگونه که دولت های قبلی در ساخت مترو به شهرداری تهران کمک کرده اند، دولت فعلی نیز به ساخت قطارهای حومه ای کمک کرده است و  در صورت مشاهده اینکه شورا چانه اش را بزرگ برداشدولت وقتی بخواهد کمک کند ببیند چانه مان را خیلی بزرگ برداشتیم کمکی به ما نمی کند.

جدول دبیر مورد نظر ما نبود
اسماعیل دوستی، معاون کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز تاکید کرد: جدول ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون برنامه بودجه مد نظر ما نبود و باید برای محاسبه بدهی های دولت به شهرداری تهران نه بر اساس پیشنهاد شورا شهر، بلکه طبق بودجه مصوب هر سال در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت: حرف دنیامالی کاملا صحیح است و این جدول باید اصلاح شود.

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل نیز با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان شورای شهر و دولت بیان کرد: بدهی های مربوط به دولت های قبلی در صورت تحقق اعتبار و مطالبات شهرداری تهران از دولت یازدهم طبق بودجه سال 93 ردیف به ردیف تسویه می شود.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر خاطرنشان کرد: شورا نباید برای دولت تکلیف کند و از طرفی تهیه صورت حساب وظیفه شورا نیست لذا باید دفترچه ای از کلیه حساب ها تهیه و به سازمان حسابرسی تقدیم شود و در صورت تایید این سازمان، دولت مقدار بدهی را می پذیرد.

اقبال شاکری  نیز در این رابطه گفت: چگونگی رفتار با دولت کار پیچیده ای نیست و مدیریت شهری باید مطالبات خود را به صورت دائمی پیگیری و بند هفتم جدول استفاده کند.

رئیس کمیته عمران یادآور شد: با کم شدن بودجه و جیره بندی شدن آن رقابت برای گرفتن سهم ها بالا می رود اما بعضی از این منابع محقق شده اند و بعضی به تخصیص ارتباط دارد. ماباید این دو بخش را جدا کنیم.
حذف بند هفت جدول بدهی ها از بودجه
دنیا مالی با اشاره به اظهارات شاکری از حذف بند هفت از لایحه بودجه خبر داد و گفت: در دولت فعلی تنها چیری که می توانیم ادعا کنیم مطالبات مربوط به سال ۹۲ و ۹۳ است.

محمود صلاحی، معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پایان یادآور شد: در مذاکراتی که با حضور قالیباف به همراه معاون حمل و نقل و ترافیک و نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهوری صورت گرفت، دولت مطالبات شهرداری را رد نکرد و طبق توافقات طرفین، دولت بخشی از دوبون خود را به صورت نقد و الباقی طی اقساط  پرداخت کند.

پاسخ دبیر به معترضان
علیرضا دبیر با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار مصوب مجلس بوده و دولت حاضر به پرداخت آن نشده است اظهار داشت: این رقم هنوز به عنوان مطالبه شهرداری در قانون وجود دارد. بر اساس ماده ۱۰ توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت دولت بیش از ۹ هزار میلیارد تومان باید به شهرداری می پرداخت که بعد از پرداخت سه هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان حالا ۶ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اتفاقی که در لایحه بودجه سال ۹۴ دولت افتاده گفت: ما تا کنون ارزش افزورده را مستقیم از خزانه دریافت می کردیم اما دولت امسال پیشنهاد داده که خودش ارزش افزوده را مدیریت کند اما این اتفاق اصلا به نفع مدیریت شهری نیست.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه متروی اقماری بر اساس قانون بر عهده دولت است و منتی بر مدیریت شهری نیست بیان داشت:‌ آقای سرخو و دوستی در این جلسات حضور داشتند که با استفاده از ارتباطاتشان از دوست مطالبات شهرداری را پیگیری کنند. ما هم حتما مشکلات مالی دویت و موضوع نرخ نفت را می دانیم اما ما نماینده مردم هستیم و باید مطالبات مردم را پیگری گنیم. امیدواریم این دولتی که برآمده از مردم است این مطالبات را پرداخت کند.

در پایان این جلسه اعضا با کاهش اعداد ذکر شده به هفت هزار و 232 هزار میلیارد تومان همراه با یک میلیارد تومان از صندوق توسعه ارزی رای موافق دادند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.