| کد خبر: 3217 |

انتقال پایانه‌های مسافربری اراک موجب تمرکززدایی از مرکز شهر شده است

تین نیوز | معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک گفت: انتقال پایانه‌های مسافربری اراک موجب تمرکززدایی از مرکز شهر شده است.

ابوالفضل شالی‌بیگ  اظهار داشت: طرح جمع‌آوری ایستگاه‌های اتوبوس از هسته مرکزی شهر و انتقال آنها به پایانه‌ها در راستای اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی محدوده مرکزی شهر اراک و با هدف افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی، بهبود سیمای شهری، کاهش آلودگی زیست محیطی و کاهش آلودگی صوتی از ابتدای فروردین ماه اجرا شده است.
 
وی افزود: در ساختار قدیم 31 ایستگاه در مرکز شهر وجود داشت و توقف، حمل و نقل و سوار شدن مسافران در همان مرکز شهر انجام و تجمع حضور اتوبوس‌ها و آلودگی ناشی از سوخت اتوبوس‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات و بیماری برای مردم بر ساختار شهری و همچنین بافت تاریخی شهر ضربه وارد می‌کرد.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک، ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، ایجاد خطوط ویژه، نصب سیستم‌های نظارت تصویری از طریق دوربین‌های کنترل ترافیک و پیاده کردن طرح زوج و فرد را از جمله طرح‌های در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک عنوان کرد.
 
شال‌بیگ با اشاره به لزوم فراهم بودن زیرساخت و بستر شهری به منظور تسریع حمل و نقل و جابه جایی مسافران، تصریح کرد: با در نظر گرفتن شرایط کنونی، برنامه‌های ترافیکی به صورت گام به گام به مرحله اجرا در می‌آید.
 
وی، کاهش فضای ایستگاه‌های اتوبوس مرکز شهر از 31 ایستگاه به 4 ایستگاه را گام اول این طرح عنوان کرد و بیان داشت: کاهش مدت زمان سفر، حذف سفرهای غیر ضروری به مرکز شهر و ایجاد سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی از گام‌های بعدی طرح ترافیکی شهر اراک است.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی را در گرو استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی دانست که سبب کاهش آلودگی هوا خواهد شد، همچنین کاهش سر فاصله زمانی اتوبوس‌ها در مرکز شهر می‌تواند به افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی منجر شود.
 
شالی‌بیگ اظهار داشت: در ساختار گذشته روزانه از 10 خط مستقر در خیابان قائم مقام 62 هزار مسافر توسط 46 اتوبوس و 49 هزار مسافر از 11 خط واقع در میدان ولیعصر و محسنی و 357 هزار مسافر از 6 خط خیابان 22 بهمن جابه جا می شدند.
 
وی با بیان اینکه برای حذف سفرهای غیر ضروری مسافران به مرکز شهر خطوط ارتباطی بین پایانه‌های مسافربری سرداران، میرزای شیرازی و عمار یاسر در آینده نزدیک ایجاد می‌شود، ادامه داد: طرح ایجاد ارتباط بین پایانه‌ها طی چند روز گذشته به سازمان اتوبوسرانی ابلاغ شده و با تامین اتوبوس برای این خطوط در چند روز آینده این طرح نیز عملیاتی خواهد شد.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک همچنین از ایجاد دو مسیر ترمیمی کوتاه مدت خیابان ادبجو، انوری، آیت‌الله غفاری و خیابان قائم مقام و مسیر پایانه سرداران، خیابان شریعتی و خیابان میرزای شیرازی خبر داد.
 
شالی‌بیگ ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون 17 ایستگاه تاکسی در سطح شهر اراک وجود دارد .
 
وی ایجاد خطوط ویژه در خیابان‌های دکتر حسابی، 17متری شهید رجایی، قائم‌مقام و امام موسی صدر، ایجاد بستر و امکانات نظارت تصویری و کنترلی و اعمال محدودیت به منظور کاهش تراکم و آلودگی در محدوده طرح را از گام‌ها و چشم‌انداز طرح ساماندهی ترافیک شهر بیان کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نادری 0 0

    سلام ضمن تشکر ویژه از مسئولان شهرداری اراک برای انتقال اتوبوسها به حاشیه شهر و برداشتن یک گام موثر برای وضعیت ترافیک و آلودگی اراک. اولا این را بگویم که طرح به طور کلی طرح بسیار خوبی است و چون بلاخره اراک باید از حالت تک هسته ای خارج شود، انشاله با همکاری مردم و تلاش مسئولین این طرح با موفقیت ادامه پیدا کند، ولی رسانه ها و مردم هم بی انصافی نکنند این طرح به نفع شهروندان است، شخص خود من برای رفتن به مرکز شهر قبلا همین زمان را صرف میکردم که الان صرف میشود و حتی با گرفتن زمان دقیق متوجه شدم مدت زمان سفر به مرکز شهر نسبت به قبل کمتر هم شده است. پیشنهاداتی هم برای هرچه بهتر شدن این طرح ها دارم که به ترتیب ذکر میکنم: ۱ - پیشنهاد میشود اتوبوسهایی که مردم را به مرکز شهر منتقل میکنند همه در یک محل توقف کنند(مثلا میدان شهدا) و یا اینکه بین پایانه های مختلف هم مسیرهای اتوبوسرانی تعبیه شود(مثلا ما بین پایانه سرداران و پایانه میرزای شیرازی) قبل از اجرای این طرح فاصله ی بین ایستگاه های اتوبوس سه منطقه موجود کم بود و می شد پیاده طی مسیر کرد. حالا با اجرای طرح مذکور، بهتر نیست شهرداری خطوطی را مابین هر سه پایانه ایجاد کند؟ فرض کنید شهروندی از میدان حافظیه می خواهد به خیابان شریعتی یا طالقانی برود. با خطوط فعلی ایشان ابتدا به پایانه سرداران می رود. سرویس رایگان سوار می شود تا به میدان شهدا برسد. بعد بایستی پیاده به میدان شورا برود و با سرویس رایگان دوباره به پایانه میرزای شیرازی برود تا بعد با خطی دیگر به مقصد خویش برسد. حالا اگر مابین پایانه سرداران و میرزای شیرازی یک خط در جریان باشد، خیلی بهتر میشود. ۲ - پیشنهاد میکنم که پایانه خیابان امیرکبیر(ایستگاههای ترمینال، گردو رودکی و …) هم از مرکز شهر خارج شوند و به حاشیه بروند. ۳ - اتوبوسهای خط ویژه توقف نداشته باشند و با سرعت بیشتری مسافران را منتقل کنند. ۴ - از ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر جلوگیری شود و تاکسی به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد. ۵ - با ارائه کارت الکترونیکی شهروندی، همشهریان بتوانند کرایه تاکسی و اتوبوسها را با سهولت پرداخت کنند.(یک کارت برای پرداخت همه کرایه ها …) ۶ - با افزایش تعداد تاکسی ها، از حضور مسافربران شخصی جلوگیری شود، حضور مسافربران شخصی(در حقیقت ارازل و اوباش) در ابتدای خیابان محسنی جلوه بدی دارد. باز هم از زحمات مسئولین محترم شهرداری سپاسگزارم با تقدیم احترام - شهروند اراکی